De 2009 Hoax top 5 Jesus KitKat (#1)

31 december 2009, 08:15

In samenwerking met Marketingfacts heeft The Young Generation deze maand de 2009 hoax top 5 voorbij laten komen. Vandaag zijn we beland bij de nummer 1 en daarmee de beste marketinggerelateerde hoax van 2009.

Op goede vrijdag werd er op het weblog van NU.nl een bericht geplaatst waarin NU-lezer “Mar” de redactie aanschrijft met een Jesus Christus verschijning in een KitKat reep. Nog geen dag later verschijnt diezelfde afbeelding op verschillende weblogs, nieuwssites en social networks in heel Nederland en later wordt de afbeelding ook wereldwijd door de media opgepikt.

Het begon allemaal met een drietal Jesus verschijningen die in maart 2009 kort na elkaar verschenen en allemaal voor veel media aandacht zorgden. Deze verschijningen bleven niet onopgemerkt voor de marketingmensen van KitKat en dus besloten ze hierop in te spelen.

Een bewerkte afbeelding van een halve KitKat reep waarin de verschijning van Jesus te zien is werd verstuurd naar de redactie van Nu.nl en Telegraaf.nl. Nu.nl nam het bericht direct over en van daaruit verspreide de foto zich al snel zowel nationaal als internationaal over het internet. Zo werd de afbeelding naast verschillende Nederlandse nieuwssites, weblogs en social networks ook geplaatst op internationale sites als The Sun, Daily News, Metro.co.uk, en de Daily Star. Op Google verschenen meer dan 150.000 resultaten wanneer er gezocht werd op de onwaarschijnlijke afbeelding.

De reacties op de afbeelding waren voornamelijk positief en mensen gingen zelf aan de slag met de bekende slogan van KitKat. Zo verschenen opmerkingen als “Have a break, have a Jesus KitKat”, “Look closely.. Even JC needs a break” en “On good friday? Gimme a break” waarmee al deze mensen dus onbewust helpen bij het reclame maken voor KitKat.

De eenvoudige maar perfecte uitvoering en timing, het inspelen op een actualiteit en de wereldwijde virale verspreiding maken van deze actie een perfect uitgevoerde hoax. De actie heeft ervoor gezorgd dat gedurende 10 dagen de KitKat reep voor een groot gedeelte het internet domineerde zonder ook maar één cent aan media inkoop uit te geven. Wat ons betreft de terechte winnaar van de 2009 Hoax top 5!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!