Vanaf 2011 betalen voor artikelen op NewYorkTimes.com

21 januari 2010, 07:17

“Our new business model is designed to provide additional support for The New York Times’ extraordinary, professional journalism. Our audiences are very loyal and we believe that our readers will pay for our award-winning digital content and services.”

Als je het zo zegt, uitgever van NYT Arthur Sulzberger, Jr., oogst je in ieder geval op voorhand al weinig goodwill… Het hing al in de lucht, en het zat er overduidelijk aan te komen. Vanaf begin 2011 moet er betaald worden voor de content op NewYorkTimes.com. Gaandeweg 2010 zal de krant alle online infrastructuur inrichting op een zogeheten ‘metered model’. Idee is grofweg, dat gebruikers toegang hebben tot een vastgesteld aantal artikelen per maand. Ga je daar overheen, dan moet je betalen.

“This process of rethinking our business model has also been driven by our desire to achieve additional revenue diversity that will make us less susceptible to the inevitable economic cycles,” zegt Janet L. Robinson, president en CEO vanThe New York Times Company. “We were also guided by the fact that our news and information are being featured in an increasingly broad range of end-user devices and services, and our pricing plans and policies must reflect this vision.”

Oftewel: deze uit nood geboren stappen (advertentie-inkomsten NYT daalden met 30 procent op toppunt crisis) worden nu weggezet als een logische stap richting nieuwe online businessmodellen. In 2008 sloeg de crisis hard toe, in 2011 komt het antwoord.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

4 Reacties

    Luc van Poelje – NewMarCom.com

    Als gebruiker lees je dus een aantal nieuws artikelen en wordt je op een gegeven moment ‘uit’ de site content pagina’s gegooit met de mededeling dat je MOET betalen om meer te lezen…. [ik moet dus wel eerst registreren]

    Optie a) Oh, verhip, dan pak ik toch even mijn creditcard, not. Alleen B2B is dit interessant.

    Optie b) Duh, later, klik klik, lees verder op news.google.com or any other website.

    Staat er op elke papieren krant ook een unieke code om online wel alles te kunnen inzien (voor een dag)?

    Krijg je door betaling ook toegang tot andere partner betaal sites?

    Het advertentie model draait om bereik. Perk je dit in, verlies je aan inkomsten.

    Een subscription model werk volgens mij B2B uitstekend, kijk naar de WSJ: zakelijke gebruikers.

    Maar dit doorvoeren in een wereld vol informatie is nogal kortzichtig. Business model innovation zou richting andere bedrijfstakken moeten gaan; meer aankopen van bedrijven die ook nieuws als core business hebben. Meer pijlers, kunnen meer veerkracht inhouden in tijden van crisis. Dit is paniek voetbal en innovatie gebrek. Alsof een slot op de voordeur de enige variabele is….


    21 januari 2010 om 08:06
    chi666

    Grappig, dus niet bepaalde artikelen, maar een maximaal aantal? Hehe, ik vrees dat ze er dan gaan achterkomen dat veel mensen helemaal geen interesse in de hele krant hebben, maar slechts in een paar hele goede artikelen in hun interesse gebied.


    21 januari 2010 om 08:12
    mgvandenbroek

    @Bas: Tja. Dan wordt het een soort: ik ben geinteresseerd in content, totdat ik moet betalen verhaal. Heel benieuwd hoe dit uit gaat pakken. Zag op Mashable al de meer obvious con’s over links en doorsturen en gevonden worden via social.


    21 januari 2010 om 09:19
    Paul Hottinga

    Grootste gevaar lijkt mij het enorm crashen van het maandelijkse unieke bereik en pageviews. Dit betekent dat de advertentie inkomsten nog verder onder druk zullen staan en zullen dalen.

    Ik moet zien of deze daling goedgemaakt kan worden door de abonnement vormen. Alle onderzoeken wijzen uit dat consumenten hier niet toe bereid zijn.

    Kortom als hun bereik daalt worden ze minder interessant om te adverteren wat een enorme prijsdruk zal geven.

    Andere kant is natuurlijk dat je profielen opbouwt zo beter kunt targetten en hier een positieve prijs ontwikkeling kan creëren.


    22 januari 2010 om 10:58

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!