HP duikt in muziek avontuur met MusicStation van Omnifone

26 januari 2010, 05:24

Ongelimiteerd downloaden van muziektracks voorzien van DRM voor 10 euro per maand, als je je abonnement opzegt verdwijnen je nummers. Per maand mag je tien nummers echt ‘houden’ en op je mobiele telefoon zetten, maar dat mag met de rest van je muziek niet. Het is een notendop het concept achter de op HP-computers voorgeïnstalleerde muziekdienst MusicStation van Omnifone. Zie PaidContent: ‘Another Unlimited-Music Upstart: HP Bundling MusicStation On Its PCs’ (via: Nu.nl).

De tracks zijn in WMA-formaat, de muziekdienst werkt alleen op pc’s en zeker niet op Mac’s. De service is beschikbaar in 10 landen (Spotify is verkrijgbaar in zes landen) en beschikt over een muziekcatalogus van 6,5 miljoen tracks. MusicStation moet daarmee óók, natuurlijk, een rivaal worden voor Apple’s iTunes. Over de competitie met Apple schrijft PaidContent:

“Apple may be tempted to augment its per-track download store with a monthly unlimited-access package as the number of participants in this race grows – right now, it’s proving late to that game; but ultimately, it may yet hold its music lead.”

Interessant om te zien dat de na-aperij en het vinden van een antwoord op iTunes uiteindelijk de oorspronkelijke bedenkers zal nopen om zich te herbezinnen op het businessmodel.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

2 Reacties

    jeroen rozeboom

    Voor welke doelgroep zouden ze dit concept bedacht hebben?

    Wel goed dat iemand weer een poging waagt natuurlijk, gaan we zeker in de gaten houden.


    26 januari 2010 om 16:09
    Ron van Dam

    6,5 miljoen tracks, maar niet Donald Jones met “ik zou je het liefste in een doosje willen doen”

    nah, wat heb je daar dan aan ?


    4 mei 2010 om 14:59

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!