DirectAds van LinkedIn, een nieuwe goudmijn voor adverteerders?

2 februari 2010, 07:30

Meer dan 1,6 miljoen Nederlanders hebben inmiddels een LinkedIn profiel. LinkedIn heeft dan ook een enorm bereik onder professionals in Nederland. Deze sterke marktpositie heeft er toe geleid dat LinkedIn dit jaar een kantoor heeft geopend in Nederland. Om professionals op LinkedIn nog beter te kunnen bereiken heeft LinkedIn afgelopen jaar het advertentieprogramma LinkedIn DirectAds geïntroduceerd. Met DirectAds hebben bedrijven de mogelijkheid om doelgericht te adverteren op LinkedIn.

Wat is er mogelijk met LinkedIn?

Het LinkedIn programma DirectAds is in vergelijking met Google AdWords vrij eenvoudig opgezet, maar biedt wel de mogelijkheid om getarget professionals te bereiken.

Write your Ad

In het onderdeel “write your Ad” heeft men de mogelijkheid om advertentieteksten en titels in te voeren. Dit kan vooralsnog alleen in het Engels, maar hopelijk komt hier snel verandering in na opening van het Nederlandse kantoor van LinkedIn. Verder heeft men de mogelijkheid om een logo toe te voegen aan de advertentie. Op deze manier valt de advertentie meer op en doet het bedrijf direct aan branding. Daarnaast kan men zijn URL toevoegen aan de advertentie die ook zichtbaar is op de advertentie. Tenslotte heeft de maker van de advertentie de mogelijkheid om zijn eigen profiel of bedrijfsprofiel te plaatsen achter “From” wat enigszins branding oplevert voor de maker van de advertentie.

Target Your Audience

Om zoveel mogelijk relevante professionals te bereiken kunnen er in DirectAds verschillende filters worden ingeschakeld. Zo kunnen bedrijfsgrootte, functies, industries, ervaring, leeftijd, geslacht en geografie worden geselecteerd. DirectAds biedt de mogelijkheid om drie van de zeven filters in te schakelen. Veel van deze filters zijn niet echter nauwkeurig en tonen niet alle mensen in de geschikte doelgroep voor jouw product of dienst. De reden hiervan is dat mensen niet al hun gegevens invullen bij het aanmaken van een profiel/account op LinkedIn. Bijvoorbeeld, mensen vullen geen of verschillende job functies in waardoor de filter job functies niet nauwkeurig is. Twee filters die voornamelijk worden gebruikt zijn industries (oa. marketing, finance) en geografie (land).

Onderstaande tabel geeft een indicatie van de aantallen profielen die met verschillende selecties getarget kunnen worden:

Budget/Bid

DirectAds biedt de mogelijkheid om op CPC en CPM basis te adverteren. Het minimale dagbudget, CPC en CPM bod is respectievelijk 10, 2 en 3 dollar. Dit betekent dat de gemiddelde klikprijs hoger ligt dan bijvoorbeeld het adverteren met Google AdWords. De relevantie van een campagne is echter wel hoog aangezien men professionals kan targeten.

Wat is de effectiviteit van adverteren op LinkedIn?

Uit de LinkedIn DirectAds campagnes die wij bij Expand Online beheren, blijkt dat adverteren via LinkedIn DirectAds geen grote volumes aan bezoekers oplevert (zie voorbeeld). In totaal werd de onderstaande campagne 188.000 vertoond, maar slechts 0,04% (81 kliks) heeft geklikt op de advertentie. De gemiddelde kosten van een klik ligt gemiddeld een stuk hoger ($2,16) dan een gemiddelde AdWords campagne.

Opvallend is dat de campagne 188.000 vertoningen heeft opgeleverd met totale kosten van $174,94. Hier uit blijkt dat LinkedIn DirectAds een kostenefficiënte manier is om aan branding te doen op relevante doelgroepen. Zeker aangezien DirectAds de mogelijkheid biedt om met logo en bedrijfsnaam te adverteren. Laatste ervaringspunt is dat veranderingen pas na een dag doorgevoerd worden door LinkedIn. Dit kan een nadeel zijn.

Kortom, adverteren via LinkedIn levert op een kostenefficiënte manier veel branding op. De branding die wordt gegenereerd is waardevol aangezien er de mogelijkheid is om getarget professionals te bereiken met bedrijfslogo. Echter het aantal kliks op de advertenties blijft achter. Hierdoor is DirectAds als kanaal voor het genereren van meer traffic naar websites nog niet geschikt. LinkedIn zou hier aan kunnen werken door betere en meer advertentieposities, want het advertentiekanaal biedt veel potentie.

Expand Online
Commercieel directeur bij Expand Online Rotterdam

Expand Online is een rendementsgericht online marketing bureau uit Rotterdam met een ervaren team van hoogopgeleide online marketeers. De dienstverlening van Expand Online bestaat uit een combinatie van zoekmachine marketing, online adverteren, web analytics en social media adverteren. Expand Online is Google Cerfitied Partner, SEOmoz Pro Member, Google Analytics Accredited Individual. In november 2011 zijn we uitgeroepen tot FD Gouden Gazelle 2011 in de regio Zuid-Holland.

Categorie
Tags

9 Reacties

    Harmen Visscher

    Wij gebruiken DirectAds voornamelijk voor vacature- advertenties. Onze ervaring is dat die stukken beter doorklikken (tot 0.5% CTR) dan advertenties die een dienst of product promoten.

    Tot een maand geleden kwamen Nederlands-talige ads ook vaak door de keuring maar het lijkt erop dat ze daar de laatste weken helaas wat strenger op zijn geworden.


    2 februari 2010 om 08:31
    Peer Goudsmit

    Heb er recent mee getest. Inderdaad zeer veel impressies. Aantal clicks is laag, dat is natuurlijk sterk afhankelijk van logo/foto en de tekst. Opvallend is dat de minimum CPC $2,00 is en dat Nederlandse teksten momenteel in het geheel niet worden geaccepteerd. Zeer spijtig als je je alleen op Nederland richt. Voor branding is het wel aardig.


    2 februari 2010 om 11:02
    Boudewijn

    Ik moet zeggen dat het op zich een mooie tool is. MAAR, het is wel de eerste stap neerwaarts voor wat betreft onafhankelijkheid en geloofwaardigheid. Ik ben uiteraard als online marketeer voor nieuwe wegen in advertising alleen is het zo killing voor je platform. Nu gaan mensen afhaken omdat ze niet zitten te wachten op een kanonnade aan ongevraagde maar oh zo gerichte advertenties.


    2 februari 2010 om 13:33
    remcojanssencom

    Vandaag kreeg ik een gesponsorde InMail via LinkedIn. Gruwelijk. Zit er een optin optout ergens, bij mijn weten niet namelijk!


    2 februari 2010 om 13:40
    Danny Verhoeven

    Interessante tool. Ga het zeker eens testen.

    Ben benieuwd of het zich kan meten met de resultaten van Google Adwords.


    2 februari 2010 om 15:47
    ralphbom

    De segmentatie per doelgroep spreekt me enorm aan. Na een test afgelopen jaar kwam ik er wel achter dat de respons om de advertenties enorm laag ligt voor zo gericht adverteren.


    3 februari 2010 om 05:03
    Henk Boersema

    Het testen lijkt nog niet zo eenvoudig aangezien NL teksten er niet door komen, weet iemand wanneer daar verandering in gaat komen/wat daar een oplossing voor zou zijn? wij richten ons enkel op de NL markt dus dit is wel een pre…


    22 maart 2011 om 13:41
    ADRIAN

    LinkedIn is een zeer de moeite waard, professioneel geluid social media kanalen en het betaamt u om het zo succesvol en zo uitstekend zoals je misschien wel kunt, zodat het helpt u om de up komende hoeveelheid professioneel te komen maken. Je moet positief naar uw LinkedIn-connecties te beschermen en te overwegen langdurig en uitdagend net voordat u genoegen nemen met uitnodigingen aan te haken met andere mannen en vrouwen online te maken.


    8 maart 2014 om 18:51

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!