Social media marketing: de regenboogtheorie

JDC
7 maart 2010, 09:58

Een landgenoot van me, Nick Decrock van bureau Nocus, gaf vorige week een presentatie op een seminarie van Stichting Marketing, zowat de Belgische vakorganisatie van marketeers. Nick presenteerde op het seminarie, dat naar de naam “Social Media in de marketingstrategie: strategie en aanpak” luisterde en door 150 marketers werd gevolgd, zijn zogeheten ‘Social Media Rainbow Theory’.

Gisteren riep Nick via de nieuwe Facebook Page van een community waar ik zoals eerder gemeld actief aan meewerk, op om commentaar te leveren op zijn theorie.

En al meteen werd de slideshare die hij er over maakte opgepikt met een eerste review die je hier kunt lezen.

Misschien zijn de leden van MF ook geïnteresseerd in het idee dus hierbij een voorsmaakje. Waar komt de theorie op neer?

Nick gebruikt de regenboog als metafoor om marketeers er op te wijzen dat een social media marketingstrategie begint met de definiëring van waar je moet beginnen en wat je wilt bereiken.

Voor de hand liggend? Kan zijn maar wordt toch nog o zo vaak vergeten. En natuurlijk is er meer.

Social media marketing: bruggen tussen mensen en media door mensen

Een regenboog kun je niet vastnemen, het is een optisch fenomeen en zelfs een beetje een illusie.

Is het met social media ook zo? Er bestaan in elk geval heel wat mythes over en die heeft Nick proberen te ontkrachten met zijn presentatie.

Waar draait social media marketing dan wel om? Om marketing, mensen, conversaties maar vooral rond het slaan van bruggen tussen media en mensen.

Net zoals een regenboog in de kinderlijke fantasie een brug is.

Ik ga de hele metafoor niet doortrekken en de adviezen van Nick niet stuk voor stuk toelichten. Maar ik nodig je wel uit om commentaar te leveren op zijn theorie.

En dat kun je hier op MF doen, op Facebook (even scrollen), op deze blogpost en natuurlijk op slideshare.

Sociale media en bruggen…

JDC
Digital business consultant bij i-SCOOP

Jean werkt sinds 1992 op het raakvlak van digitale technologie, marketing, sales en media. Hij is sinds 1996 exclusief bezig met digitale marketing en digitale transformatie voor B2B en technologiebedrijven.

Categorie
Tags

5 Reacties

    mcoster

    Alhoewel dit een leuke vergelijking is en goed inzicht geeft in de factoren die belangrijk zijn bij social media, vind ik het ver gaan om het een theorie te noemen. Ik zie niet in welke hypothesen ten grondslag liggen aan dit verhaal. Ik zou in dit specifieke geval dus ook voorzichtig zijn om termen als ’theorie’ en ‘metafoor’ door elkaar heen te gebruiken.

    Ik ben daarnaast erg benieuwd naar zijn daadwerkelijk aanpak, daar kan ik in de slideshare geen informatie over vinden. Wellicht kunnen we een keer samenkomen om mijn eerder hier op MF geposte stappenplan te verrijken met de inzichten van Nick. En/of vice versa natuurlijk!


    7 maart 2010 om 14:02
    vdwaal

    De regenboog theorie is mooi om inspiratie op te doen,

    het laat je eerder zwemmen dan dat ’t handvaten biedt zoals bij het stappenplan van mischa coster,

    maar is daarom niet minder belangrijk.

    Er wordt regelmatig direct ingestapt met een business-model in het achterhoofd terwijl starten met de gedachte achter social media eigenlijk belangrijker is.

    Deze theorie geeft deze gedachte goed weer en met de lente op komst nog toepasselijk ook.


    8 maart 2010 om 09:00
    Rob Simons

    Een leuke en vooral niet te ingewikkelde metafoor. Het is een aardige introductie voor een dergelijke set seminars die Nick al noemt. Het wekt interesse en tegelijkertijd een heleboel vragen op, vooral bij de mensen die nog niet zo in het onderwerp zitten. Vanuit dat perspectief wordt dus wel de juiste doelgroep met de juiste boodschap bereikt.


    12 maart 2010 om 07:48

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!