The Beast File: Google

9 maart 2010, 07:23

“A company on Steroids, with a finger in every industry.” Dat zegt Andy Grove van Intel over Google. Hieronder een fraaie animatie over het “gevaar” dat Google heet. Google wil jouw one-stop-shop zijn voor… nou ja eigenlijk alles wat jij belangrijk vindt in je leven. Google wil alles van je weten, wil toegang tot je DNA en je zorggegevens. “If you have something that you don’t want anyone to know, maybe you shouldn’t be doing it in the first place.” Dat zei Google CEO Eric Schmidt onlangs over privacy. Hieronder het filmpje, op YouTube. Een must see voor deze week:

Waarom Google zoveel over je wil weten? Omdat we in de advertising business zitten, zei CEO Schmidt daarover. Klopt. Tijdens het filmpje komen meerdere pop-ups en video-ads voorbij. Toen ik hem net opende in de YouTube omgeving kreeg ik een pre-roll voor mijn neus van Vitaminwater.nl…

Sander Duivestein
Topspreker / Trendwatcher / Auteur / Columnist bij Sogeti

Sander Duivestein is professioneel spreker, trendwatcher, internetondernemer, adviseur, auteur en columnist over de impact van nieuwe technologie op mens, bedrijf en maatschappij. In dienst van VINT (het Verkennings Instituut Nieuwe Technologie van ICT-dienstverlener Sogeti) heeft hij aan meerdere onderzoeken meegewerkt. In de afgelopen jaren schreef hij meerdere boeken en rapporten over Bitcoin, Internet of Things, Wearables, Big Data, Social Media, Mobile, Cloud en de economische crisis. Sander is veel in de traditionele media terug te vinden. Regelmatig wordt hij gevraagd om zijn opinie in dag- en weekbladen, op de radio en op televisie te delen. Zo was hij onder andere te gast in Pauw en Witteman, Brandpunt en Nieuwsuur.

Categorie
Tags

7 Reacties

    Sibren van der Burgt

    Mooi om te zien hoe ver Google is. Dit zegt waarschijnlijk meer over de andere bedrijven dan over Google. Want wat is de succesfactor van Google? Volgens mij het servicegericht denken (nieuwe economie) in plaats van product denken (oude economie). Waarom zijn veel bedrijven nu pas de omslag aan het maken?

    Een bedreiging: klinkt als weerstand tegen het nieuwe. Want wie klaagt er over de vertragende factoren voor veel bedrijven door alle beperkingen van Microsoft en Exact? In feite willen bestaande ICT partijen de monopoli-positie behouden:en ICT afdelingen hebben de macht, die willen ze houden.

    Google is een serieuze bedreiging: Meer mogelijkheden, op gebruiker gericht, goedkoper (of bijna gratis) en de garantie dat ontwikkelingen elkaar snel blijven opvolgen… Service gericht denken en nieuwe verdienmodellen toepassen.

    Hoe hebben bestaande bedrijven zo lang kunnen blijven slapen? Ik vermoed dat het komt doordat oude verdienmodellen soms nog steeds werken. Ook deze “oude economie-bedrijven” zullen zich écht op hun klanten moeten richten: biedt perspectief en verbaas je klant door verrassende mogelijkheden. Zo moeilijk is dat echt niet, je moet het wel willen…

    Sibren van der Burgt

    Sibren ontwerpt


    9 maart 2010 om 08:09
    Arend

    Interessant filmpje. En inderdaad het “don’t be evil heeft google” al een tijdje laten varen. Ik vind de slogan “be sneaky” beter.

    @sybren Ik denk dat de succesfactor van Google is volgens mij dat ze hyper agressief zijn (amazon heeft daar ook een handje van en op het gebied van fysieke winkels de mediamarkt) De concurrentie wordt gewoon kapot gemaakt door op van alles en nog wat patent te leggen, er veel reclame geld tegen aan te gooien, extreem lage prijzen en als iets groot en populair is dan wordt het direct opgekocht of een “verbeterde” tegenhanger van gemaakt.

    Persoonlijk houd ik niet zo van de term nieuwe economie. Ik denk namelijk dat de essentie van economie is nog steeds de verhouding tussen vraag en aanbod is. Maar dat dit meer onder een marketing strategie valt. En inderdaad in deze is Google anders service gericht dan de conventionele manier van customer intimacy. Al merk ik wel steeds meer van de dubbele agenda (marketing en advertisement) dan vroeger wat ik (en ik neem aan meerdere met mij) als klant niet fijn vind maar daar wordt niet naar geluisterd dus de relatie is wat éénzijdig.


    9 maart 2010 om 09:32
    Wouter

    Lijkt er op dat Microsoft en Google stuivertje wisselen in het digital landschap. Nieuwe economie of niet – vrijheid is in de 21ste eeuw zelf bepalen wat men weet. Mijn oma zei al … als mensen over iets praten dan zijn ze er mee bezig. Do no evil … ahum.


    9 maart 2010 om 17:51
    ilya Devèrs

    Its all about customer intimacy toch? Doet een bedrijf eindelijk zijn best is het weer niet goed, zelfs al zijn ze er open en transparant onder.

    Vertrouw je het niet, gebruik je toch lekker hotmail en bing.

    nee, lekker google bashen. makkelijk.


    10 maart 2010 om 14:50
    Bas Berkenbosch

    Wat lekker tendentieus allemaal weer zeg. Lekker met z’n allen Google bashen. Kan iemand ook met feiten komen waarmee het kwaad van Google is bewezen; waarmee wordt aangetoond dat een persoon op een of andere manier ernstig is benadeeld door Google?


    15 maart 2010 om 13:36
    Bas Berkenbosch

    @ Diederik. Interessante ‘als/dan’ documentaire, maar nog steeds (sinds 2005 dus al) geen feiten die aantonen dat Google op welke manier dan ook ‘fout’ is (geweest).


    15 maart 2010 om 19:53

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!