SES Amsterdam 2010: Stand van zaken Search in Nederland

19 maart 2010, 06:44

Een van de presentaties gisteren tijdens SES Amsterdam was van Lisa Dijkstra en Eduard Blacquière, namens de IAB Taskforce Search, over de trends en ontwikkelingen op het gebied van zoekmachinemarketing. Zowel hoe het zich in 2009 ontwikkelde, als wat de verwachtingen zijn voor 2010. Wat is de behoefte bij organisaties? Wat bieden aanbieders en hoe profileren zij zich? Hieronder een beschrijving en de volledige presentatie op SlideShare:

Terugblik 2009 voor het IAB Taskforce Search

– 4x Search Marketing Thursday

– Request for Proposal – Een ‘standaard’ formulier om een complete offerte aan te kunnen vragen bij SEM bureau’s. Te downloaden op IAB.nl

– Gedragscode voor SEM bureau’s

– Uitbrengen van een dossier zoekmachinemarketing, met een verzameling cases

Trends voor de toekomst van zoekmachinemarketing in Nederland, aan de hand van het onderzoek:

Marktomvang

– Schatting van de waarde van de markt is € 400 mln. Het IAB denkt dat deze schatting aan de lage kant is. Ter vergelijking zijn TV bestedingen 1 mld

Marktontwikkeling

– Google is heer en meester, wel wordt er terecht de opmerking gemaakt dat er steeds meer concurrentie vanuit andere (social) platforms komt, als twitter en Facebook

– De markt van aanbieders is niet duidelijk & transparant voor adverteerders.

– SEM is nog te vaak een eiland binnen bedrijven, terwijl bijvoorbeeld 67% van de zoekopdrachten wordt beïnvloed door offline media

Ontwikkeling Zoekmachines

– Personalisatie van zoekresultaten; Eerst enkel als je ingelogd was bij Google, maar tegenwoordig ook als je niet gelogd bent. Dit gebeurt ongeveer bij 1 op de 5 zoekopdrachten

– Blended Search; Het weergeven van steeds meer verschillende soorten content bij zoekresultaten. Zoals bijvoorbeeld foto en video.

– Social Media; Social search binnen het Google, waarbij social networks realtime in de resultaten tevoorschijn komen

Ontwikkeling Aanbieders

– Verbreding van de diensten die de bureau’s aanbieden; Waar voorheen enkel SEO en SEA aangeboden werden, worden daar nu aanliggende en aanvullende diensten als usability en conversie optimalisatie bij aangeboden voor een totaalpakket

– Follow the leader; Bureau’s volgen (wel erg) makkelijk wat Google doet en gaan daar in mee. Mede ook doordat Google hier gratis de tools en mogelijkheid toe geeft

– Consultancy ipv Uitvoerend; Waar in het verleden bureau’s SEM deden als partij voor hun klanten, doen bedrijven dit nu meer binnen de organisatie met een bureau als adviserende partij

– Performance-based; Sporadisch wordt er inmiddels geëxpirimenteerd met een performance-based afrekenmodel voor SEM opdrachten.

Ontwikkeling Afnemers

– Meer inhouse kennis en personeel

– Online marketing steeds meer centraal binnen de organisatie

– Meerwaarde onderbouwen; Voor organisaties is het belangrijk SEM investeringen en uitgaven te onderbouwen om een sterke case te bouwen om dit intern stap voor stap verder uit te bouwen.

– Integratie binnen andere media en de organisatie; SEM moet niet meer een eiland zijn, maar samenwerken met alle andere media en uiteindelijk een integraal onderdeel zijn binnen de organisatie.

Concurrentie

– Er is in de markt van SEM bureau’s weinig concurrentie, al denken de afnemers dat dit wel het geval is.

– Veel bureau’s mikken op het topsegment, maar voor de MKB-markt is er nog alle ruimte.

Onderscheidend vermogen bureau’s

– Er is niet tot nauwlijks onderscheidend vermorgen tussen de verschillende SEM bureau’s. Hier ligt absoluut een kans voor bureau’s om zich te ontwikkelen.

Potentiële Rol Mediabureau’s

– In de UK doen alle grote organisaties al hun SEM zaken via een mediabureau. In Nederland gaat dit met verschillende SEM bureau’s, met dus verschillene communicatielijnen. Hier ligt voor de mediabureau’s in Nederland nog genoeg ruimte en kans om te groeien

De grootste Uitdagingen in SEM

– Onderbouwing van de meerwaarde en het effect van een investering in SEM binnen de organisatie

– Bijblijven in alle ontwikkelingen

– Integratie van SEM in andere media en binnen de organisatie

– Afnemers moeten kennis opdoen, doelen stellen en meten. Om dit te kunnen bereiken, moeten ze consultancy eisen van de bureau’s

– Onderscheidend vermogen van aanbieders

Pieter Bas Elskamp
Online Marketeer bij Blokker

Pieter Bas Elskamp (1981) heeft Bedrijfskunde gestudeerd in Groningen, in 2007 als Campagne Manager begonnen bij Leadfrog, een online marketing bureau gespecialiseerd in online leadgeneratie met kennisdocumenten. Vervolgens de stap gemaakt naar de e-commerce en als online marketeer gewerkt bij selexyz en nu werkzaam bij Blokker. Hij heeft een brede persoonlijke interesse in online marketing ontwikkelingen en een social addict.

Categorie
Tags

2 Reacties

    eduardblacquiere

    Dankje voor deze heldere samenvatting van onze presentatie, Pieter Bas!


    19 maart 2010 om 15:52
    Loradae

    I will be putting this daznilzg insight to good use in no time.


    8 juli 2015 om 23:47

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!