Social Media Monitoring & Marketing Tools

24 maart 2010, 08:00

Marketing en social media zijn vandaag de dag onlosmakelijk verbonden. De klant is actief in de sociale media en deelt daar zijn mening. Hoe volg je nu als marketeer wat er over je bedrijf, product, dienst of service online wordt gezegd? Hoe analyseer je social media en last but not least: hoe ga je online de dialoog aan als je daar als organisatie aan toe bent? In dit artikel zet ik een aantal tools op een rijtje die je als marketeer helpen met je social media activiteiten. Maar…. ook als je organisatie nog geheel niet zover is, tref je in dit artikel een aantal handige en (soms) goedkope tools aan om vooralsnog enkel aan je management te laten zien wat er over het bedrijf wordt gezegd in social media. Kortom: een overzicht van een aantal social media marketingtools om te luisteren, te analyseren en te engagen. There’s a tool for that!

Van Luisteren, Analyseren tot Engaging.

In dit artikel geen overzicht van alle mogelijkheden. Ik heb een selectie gemaakt uit de verschillende tools, die je een beeld schetsen van wat er zoal beschikbaar is. Wat de juiste tool in jouw specifieke situatie is, hangt ondermeer af van de doelstellingen die je hebt met social media, de mate waarin je bereidt bent tot zelf wat extra werk te moeten doen, de hoeveelheid buzz die je verwacht, op welke platformen zich dit concentreert en last but not least het budget dat je eventueel hebt.

Omwille van een stuk overzicht heb ik de tools verdeeld over 3 groepen. Tools om vooral te luisteren wat er in de social media over je wordt gezegd, tools met de nadruk op het analyseren van de online buzz en tot slot tools op het vlak van engaging die je helpen bij het acteren in de social media. Waarbij de tools die in de laatste groep zitten ook features op vlak van luisteren en analyseren hebben. Engagen zonder te luisteren en analyseren gaat niet;-)

Social Media Tools: Luisteren

Wat je ook met social media wilt gaan doen, de eerste stap is luisteren. En dat kan al met vrij simpele tools die vaak gratis zijn. Mocht je je management meer inzicht willen geven in de social media zonder veel kosten, dan zijn dit de tools die je daarbij helpen. Concreet kunnen laten zien wat er letterlijk over je bedrijf, merk of producten wordt gezegd wil nog weleens voor een omslag in het management zorgen. Zeker bij negatieve discussies op basis van feitelijke onjuistheden, komt al rap de behoefte naar boven om vanuit de organisatie te reageren. Hieronder een setje tools om uitingen over je bedrijf, merk of product op eenvoudige wijze in de social media te kunnen vinden.

RSS

Hoewel onderschat en vaak ook ongemerkt al gebruikt, biedt RSS leuke mogelijkheden om op eenvoudige wijze social media te monitoren. Open allereerst een gratis RSS-reader account bijvoorbeeld bij Google Reader. Daarna ga je op zoek naar RSS-feeds die voor jou relevante uitingen in de social media in je reader tonen. De eerste feed die je kunt gebruiken is een feed die alle tweets met voor jou relevante woorden toont. Hiervoor ga je naar search.twitter.com en voert daar voor jouw bedrijf relevante keywords in. Zo levert als zoekopdracht: Appie OR “Albert Heijn” OR bonuskaart tweets op met deze woorden die voor iemand bij Albert Heijn (of de concurrent) interessant kunnen zijn.

Klik voor vergroting

Op de resultaatpagina van deze zoekopdracht bij search.twitter.com zie je rechtsbovenin een oranje icoontje met ‘Feed for this query’. Klik hierop en kopieer de url van de webpagina die getoond wordt naar je RSS-reader. Voortaan worden tweets die binnen je opgegeven zoekopdracht vallen, keurig in je RSS-reader getoond zonder dat je naar search.twitter.com hoeft te gaan.

Social media is echter meer dan twitter alleen, dus je bent er nog niet. Wat je nog mist zijn bijvoorbeeld artikelen op weblogs. Hiervoor kun je op vergelijkbare wijze als voor twitter, gebruikmaken van een rss-feed van Google Ga naar blogsearch.google.com en voer hier je zoekopdracht in. Op de resultaatpagina vind je aan de linkerzijde, onder het kopjes subscribe, 3 linkjes. Via ‘Blog Alerts’ kun je zorgen dat je een mailtje krijgt zodra er nieuwe artikelen in Google worden geïndexeerd die binnen je zoekopdracht vallen. Klik op RSS en plak de URL van die pagina in je RSS-reader om in je reader een berichtje te krijgen als er nieuwe artikelen zijn die voldoen aan je zoekopdracht. Andere vergelijkbare services bieden Blogpulse en Technorati.

Social Mention

Een andere handige tool (die je ook geheel los van RSS kunt gebruiken) is Social Mention, dat een aantal van bovenstaande stappen combineert en de mogelijkheid biedt om in één klap te zoeken binnen meer dan 80 social media bronnen waaronder Twitter, Facebook, FriendFeed, YouTube, Digg en Google of een selectie daarvan. Het aardige daarbij is dat ze tevens inzicht geven in o.a. het sentiment, de mate waarin verschillende personen herhaaldelijk over je bedrijf praten (passion) en de reikwijdte van je invloed (reach). Tot slot biedt ook Social Mention op de de resultaatpagina een RSS-feed van je zoekopdracht aan.

Social Media Check

Begin maart werd door het Utrechtse online communicatiebureau GreenBerry een nieuwe online monitoringstool gelanceerd: Socialmediacheck.nl. Een tool die alleen zoekt binnen de Nederlandse social media of filtert op Nederlandse zoekresultaten als het gaat om internationale sites als Flickr en YouTube. Je vult een voor jou relevante term in en ziet meteen de resultaten waarbij die per bron zijn verdeeld over een aantal tabs. Tot slot is het mogelijk om dagelijks of wekelijks per email op de hoogte te blijven van eventuele nieuwe resultaten die binnen je zoekopdracht vallen.

Door de eenvoudige interface en de focus op de Nederlandse markt zeker een tool die je helpt te luisteren naar wat er over je bedrijf wordt gezegd, mits er onder de motorkap nog wel wat gesleuteld wordt door de ontwikkelaars. Zoeken op Albert Heijn of “Albert Heijn” of Albert+Heijn levert of niets op of resultaten met de nodige vervuiling en bijvoorbeeld buitenlandse tweets.

Widgets en badges

Widgets zijn klein handige schermpjes die je kunt opnemen op een internetpagina zoals bijvoorbeeld een blog of een intranetpagina. Misschien een wat vreemde eend in de bijt in dit artikel, maar onderschat niet de kracht van een widget op intranet die alle medewerkers direct confronteert met wat er in de social media over het bedrijf wordt gezegd. Widgets kunnen je op eenvoudige wijze helpen je organisatie bewuster te maken van de social media en te starten met luisteren.

Twitter biedt widgets en badges om relevante tweets te tonen, maar ook het eerdere genoemde Social Mention heeft een widget. Kortom leuke tools die je gewoon moet aanbieden op een intranet.

Last but not least, mocht je privé al actief zijn op Twitter en op eenvoudige wijze op de hoogte willen blijven wat er over je werk wordt gezegd op twitter. Maak dan gebruik van tools als Hootsuite (uitgebreider besproken in onderdeel Engaging) of Tweetdeck. Beide pakketten bieden een columnview met in één kolom de live resultaten van tweets die voldoen aan een bepaalde zoekopdracht. Een handige manier om zelf live te volgen wat er in de social media gebeurt.

Yahoo Pipes

Wil je nog een stapje verder gaan met RSS-feeds en beschik je over een beetje technisch inzicht, duik dan eens in Yahoo Pipes. Middels Yahoo Pipes kun je een nieuwe RSS-feed creëren door bijvoorbeeld RSS-feeds te bundelen (en ontdubbelen) of door op een bestaande RSS feed een query loslaten voor een kwalitatief betere feed.

Het handige daarbij is dat gebruikers al allerlei ‘Pipes’ delen en er bijvoorbeeld al een Brand Reputation Management Tool, Social Media Firehose en Online Brand Protection als pipe door andere gebruikers zijn opgezet, die je kunt gebruiken en mag clonen en aanpassen voor jouw specifieke situatie. Op deze wijze kun je middels Yahoo Pipes een zeer scherpe (lees: zeer relevante) op jouw situatie ingestelde RSS-feed genereren.

Heb je de expertise of tijd om bovenstaande zaken zelf te regelen dat zijn er ook commerciële leveranciers waar je terecht kunt. Zo scant Clipit nieuws- en persberichten, discussiefora en reacties op voor jou relevante uitingen en biedt dit aan in een volledig overzicht van de online berichtgeving. De media-analyse die Clipit biedt geeft de trends in de online berichtgeving over je merk en de herkomst van berichten. Zie voor een voorbeeld deze media-analyse van Albert Heijn. Een andere Nederlandse partij is BuzzCapture die verschillende diensten levert op gebied van Buzzreports, Brandmonitoring tot Webcare Tools.

Social Media Tools: Analyseren

Met de eerder genoemde tools kun je zien wat waar over je bedrijf of merk wordt gezegd. Dat kan in sommige gevallen qua aantallen dusdanige vormen aannemen dat je graag de teneur van de uitingen wilt weten.

Zijn de uitingen nu overwegend positief of negatief? Wie is vooral negatief of positief? Wie zou je extra support moeten leveren om negatieve buzz te verminderen en wie zou je wellicht pro-actief moeten betrekken op moment dat je nieuws bekend maakt om wellicht wat extra positieve buzz te verkrijgen? Voor het optimaal bedrijven van social media marketing is het noodzakelijk dat je weet waar de key-influencers voor jouw bedrijf of merk zitten. Welke blogger is een belangrijke bron voor jouw klanten? Op welke netwerken wordt er vaak over jouw bedrijf of producten geschreven en door wie?

Twitalyzer

Twitalyzer is een handig tooltje die je op dit vlak een stukje helpt. Je kunt van je eigen maar ook andere twitter-accounts een aantal metrics verkrijgen.

Zo krijg je onder andere inzicht in de impact die een twitteraccount heeft niet alleen op basis van aantal volgers maar ook door het aantal retweets van dit account door anderen. Verder krijg je inzicht in de mate van engagement door te kijken naar de mate waarin deze persoon andere twitteraccounts noemt en andere tweeps weer dit account noemen.

Klout

Een vergelijkbare tool is Klout die de invloedsfeer van iemand op twitter uitdrukt in een zogenaamde Kloutscore. De score, uitlopend van 1-100, geeft de mate aan waarin iemand andere kan beïnvloeden en wordt op basis van onderstaande formule bepaald aan de hand van meer dan 25 variabelen waaronder followers, hoe ver jouw tweets reiken op twitter, verhoudingen followers/following, mate van retweets etc.

Wil je dus weten wat hoe krachtig iemand is op twitter dan biedt de Kloutscore een aardig inzicht. Programma’s als Cotweet (zie verderop onder Engaging) hebben om die reden ook de kloutscore opgenomen in hun pakket, zodat je direct een beeld krijgt van de tweep. Twitter Grader is een vergelijkbare tools als Klout die ook de mate van invloed van een tweep laat zien naast een aantal basisstatistieken.

Let wel al deze rankings zijn een indicatie. Iemand met slechts 35 volgers kan een lage score hebben omdat hij bijvoorbeeld net gestart is of nog niet zoveel twittert, maar als hij vervolgens intensief gevolgd wordt en bevriend is met iemand met paar duizend volgers moet je je dus niet blindstaren op die ‘slechts 35 volgers’. Zowel positieve als negatieve buzz getwitterd door die persoon met 35 volgers kan geretweet worden door zijn tweep-vriendje met heel veel volgers. Kortom staar je niet blind op dergelijke scores. Een andere analyse die van belang is, is het sentiment van de uitingen over je bedrijf of merk. Leuk dat er veel over je online wordt geschreven maar is het nu overwegend positief of vooral negatief?

Tweetfeel

Tweetfeel is een simpel tooltje om inzicht te krijgen in het online sentiment is Tweetfeel. Vul een term in en Tweetfeel laat zien of er overwegen positief of negatief over wordt gesproken. Een simpel tooltje aangezien met Nederlandse merken er al gauw niets gevonden wordt en daarnaast is de analyse beperkt tot twitter. Bovendien wordt er alleen gekeken naar het aantal tweets dus een positieve tweet naar 1000 volgers telt even zwaar als een negatieve tweet naar 1 volger en dat lijkt mij niet correct.

Social Media Tools: Engaging

Als je het luisteren en analyseren onder de knie hebt, kun je een stapje verder gaan als je organisatie er ook klaar voor is om online de dialoog aan te gaan. Ook daar heb je een aantal tools die je in deze stap kunnen helpen. Alle tools hebben daarbij functionaliteiten die je ook helpen te luisteren en in meer of meerdere mate ook de mogelijkheid de uitingen te analyseren, zoals ik al eerder beschreef.

Wat de tools in dit onderdeel toevoegen zijn bijvoorbeeld de mogelijkheid met een team actief te zijn in de social media vanuit één of meerdere accounts op twitter met autorisatielevels voor de verschillende medewerkers. Andere zaken die vaak worden ondersteund door deze pakketten liggen op het vlak van workflowmanagement, waarbij je kunt zien wie welke cases onder zich heeft en wat de laatste stand van zaken is.

CoTweet

CoTweet is een bijzonder handige tool die bedrijven helpt actief te worden op twitteren. Zo biedt de volledig webbased tool een aantal handige features. Bepaalde tweets kunnen worden toegewezen aan bepaalde collega’s om deze verder af te handelen. Zij krijgen van deze assignment een emailtje en kunnen met een eigen account inloggen in CoTweet en eea afhandelen. Daarnaast kun je altijd de dialoog bekijken die in het verleden met een bepaald twitteraccount is geweest en kun je opmerkingen met betrekking tot een tweep delen met andere collega’s. Tevens kun je CoTweet zo instellen dat je direct gemaild wordt als er een tweet aan een van je accounts binnenkomt of geheel automatisch een tweet publiceren op een vooraf ingesteld tijdstip.

Hootsuite

Hootsuite is een met CoTweet vergelijkbare tool. CoTweet en Hootsuite ontlopen elkaar niet veel. Grootste verschil zit op dit moment in de manier waarop er technisch verbinding wordt gelegd met Twitter. Dit heeft tot gevolg dat je met Hootsuite soms tegen de limieten van de verbinding met twitter kunt aanlopen, waardoor je tweets niet direct binnenkrijgt. Hootsuite stelt al meer dan een jaar er mee bezig te zijn dit op te lossen, maar moet nu ook wel opschieten omdat Twitter in juni de manier waarop Hootsuite verbinding legt met Twitter niet meer ondersteunt. Laat je hier echter niet door afschrikken, in de praktijk heb je er niet zo heel veel last van en het moet in juni wel opgelost zijn.

Bedrijven waarbij meerdere medewerkers met verschillende disciplines twitteren van achter een bedrijfsaccount kiezen over het algemeen voor CoTweet. Een tip voor als je een keuze wilt maken is gewoon zowel CoTweet als Hootsuite een tijdje te gebruiken voor je eigen persoonlijke twitteraccount en op basis daarvan een keuze te maken. De pakketten ontlopen elkaar niet zo heel veel en zal deels afhangen van je persoonlijke voorkeur.

UberVu

UberVu biedt een Social Media Dashboard For Small Businesses. Hoewel dat wellicht meteen doet vermoeden dat er het nodige ontbreekt valt dat reuze mee.

Realtime (nou ja bijna realtime) wordt het web gevolgd en heb je inzicht middels een social media dashboard. De analytics-kant wordt op simpele maar krachtige wijze weergegeven inclusief het sentiment. En niet alleen mentions over jouw bedrijf of product worden gegeven maar ook de commentaren daar weer op. Je kunt alerts instellen voor email of RSS en hebt tot slot inzicht in de historie zodat je ook goed het verloop in tijd kunt monitoren.

Al met al een fraaie tool tegen een niet onaardige prijsstelling en de mogelijkheid het geheel 30 dagen zonder verdere verplichtingen uit te proberen. Neem zeker een kijkje in de case studies die UberVu online heeft staan en je meer inzicht geven in de tool toegepast op bepaalde cases.

Klik voor vergroting

MS LookingGlass

In september vorig jaar werd tijdens Advertising Week 2009 bekend gemaakt dat Microsoft ook in de markt van social media monitoring stapte met MS LookingGlass.

Een tool die er gelikt uit ziet met een fraai dashboard die (naar verwachting vooral goed) gecombineerd kan worden met Sharepoint en Outlook voor een krachtige geïntegreerde oplossing. De tool is nog niet af en wordt momenteel bij een zeer beperkt aantal organisaties getest in voornamelijk de Verenigde Staten en door Microsoft verder doorontwikkeld. Wat betreft prijzen is er nog weinig bekend, maar grote kans dat adverteren op het MS platform onderdeel zal uitmaken van de uiteindelijke prijsstelling gezien de nadrukkelijk rol die MS advertising inneemt rondom de communicatie van deze tool.

Radian 6

Onderstaande video geeft een sneak preview op Radian 6 Engagement Console een fraaie tool dat je zo’n beetje alles biedt wat nodig is om optimaal te acteren in de social media.

Het is een complete tool; luisteren, analyseren en engaging in een desktop application. Pricing plan wordt in april bekend gemaakt, maar dit is een tool die vooral bestemd is voor de grote bedrijven. Het is één van de weinige tools die een stuk workflowmanagement heeft, waarbij je niet alleen dingen kunt toekennen aan collega’s ter afhandeling maar ook de status kunt aangeven zodat je altijd met een druk op de knop goed inzicht hebt wat er speelt.

Wrap up

Ik hoop dat je met dit uitgebreide artikel iets meer inzicht hebt gekregen in de beschikbare tools die je helpen te luisteren naar de social media, te analyseren en te engagen. Als je als organisatie er klaar voor bent, kunnen de tools geen belemmering zijn. Er zijn voldoende mogelijkheden. Besef echter dat zoals Deidre Breakenbridge tijdens het Social Media Congres 2010 al eens zei:” Social Media is not about technology, it’s about sociology!”

Advies van mijn zijde: start met goedkope tools om je eigen behoeften te onderkennen, zodat je vervolgens ook goed aan kunt geven wat je wilt. Op basis daarvan kun je vervolgens de uiteindelijke (set van) tools kiezen die het beste bij jouw situatie passen.

Aanvullingen en ervaringen welkom!

Zoals gezegd bevat dit artikel slechts een aantal tools. Deze wiki social media monitoring tools geeft een aardige opsomming mocht je op zoek zijn naar nog meer voorbeelden. Mocht je zelf (goede of minder goede) ervaringen hebben met bepaalde tools die hier niet genoemd zijn, plaats gerust een reactie om die kennis te delen. Natuurlijk zijn aanbieders van tools ook welkom in de reacties, maar laat qua vorm wel zien dat je zelf ook verstand hebt van social media en ga niet plat adverteren met alleen een link 😉

Update 2011

Inmiddels heb ik een vergelijkbaar artikel geschreven, een fiks aantal zaken geupdate en wat info over het selectieproces toegevoegd: Social Media Tools & Listening Centers 2011.

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

106 Reacties

    media

    Prachtig overzicht Erik, daar gaan we dit weekend eens goed voor zitten!


    24 maart 2010 om 08:48
    mcoster

    Erik, wat een geweldige post! Complimenten, heel volledig. Hier zullen veel mensen (waaronder ikzelf) wat aan hebben. De volgende stap is wat je vervolgens gaat doen met je (kwantificeerbare) gegevens: Hoe ga je je ROI bepalen?


    24 maart 2010 om 08:50
    Martijn Klein

    Erik,

    Daar gaat weer een uur van me tijd. Hartstikke bedankt voor het vervaardigen van dit artikel. Een aantal tools zijn waren nog onbekend ga ik zeker gebruiken.


    24 maart 2010 om 09:01
    hidde tuinstra

    He, dat is inderdaad een mooi overzicht. Hier ga ik eens even goed voor zitten binnenkort! Thanks Erik!


    24 maart 2010 om 09:15
    Hanneke van Stokkom

    Super overzicht Erik! We krijgen steeds vaker de vraag welke tools nu het meest geschikt zijn voor monitoring, merk dat dit echt begint te leven bij bedrijven. Blij met je overzicht!


    24 maart 2010 om 09:32
    Remi van Beekum

    Mooi en handig overzicht Erik. En een aantal van deze tools kende ik nog niet, dus die moet ik maar snel proberen!

    Wat betreft Cotweet en Hootsuite. Ik heb beide een tijdje gebruikt voor @traffic4u, maar ben uiteindelijk weer bij cotweet uitgekomen. Met name omdat hootsuite van die ow.ly links gebruikt die een site inframen. (je komt niet op de site waarnaar gelinked wordt, maar krijgt er een balkje van hootsuite boven met wat vage opties) Ik vind dat een nogal irritante optie en heb het idee dat ow.ly erg traag is. (Althans, in de 2 weken dat ik het probeerde)

    Aan de andere kant heb ik met cotweet ook soms het probleem dat ik tegen een API limiet aanloop zoals je omschrijft bij Hootsuite. Geen idee of dat het zelfde probleem is, maar eens in de zoveel tijd wil hij niet meer updaten omdat ik een limiet te pakken heb.


    24 maart 2010 om 10:12
    Remi van Beekum

    Heeft iemand enig idee wat er met “Hoera!” gebeurt is trouwens? Die hadden vorig jaar op TheNextWeb een presentatie over Yakult en het meten van positieve vs. negatieve aandacht online.

    Dat klonk toen erg veelbelovend, maar ik heb er verder eigenlijk nooit meer wat van gehoord.


    24 maart 2010 om 10:13
    Alex van Leeuwen

    @Erik complimenten, erg goed stukl! Wat ik alleen mis is een indicatie van de kwaliteit & volledigheid van de aangeleverde data (hoeveel buitenlandse rotzooi zit er bijvoorbeeld tussen) en hoe betrouwbaar is de sentimentanalyse. Maar al met al een geweldig overzicht.


    24 maart 2010 om 11:09
    Jean

    Ik gebruik zelf inderdaad tracebuzz. Vind ik er ook absoluut tussen horen.


    24 maart 2010 om 12:12
    Alex Slatman

    @Erik, complimenten, erg goed stuk! Ik denk wel dat de kwaliteit, volledigheid en vooral ook tijdigheid van de data erg belangrijk is. Als je merk genoemd wordt wil je dat op tijd weten en niet na 3 of 4 dagen. Dit soort data op het juiste moment is informatie. Te laat verliest het (mogelijk) een deel van zijn waarde.


    24 maart 2010 om 13:18
    josgovaart

    Hulde! Mooi overzicht..1 kanttekening (en dat heeft niets te maken met de kwaliteit van jouw post) : wat is het toch jammer dat we niet in een Engelstalig land wonen.


    24 maart 2010 om 13:21
    Remi

    @Jolante van Hemert

    Tnx voor de update! Ik kon me al niet voorstellen dat Hoera zomaar verdwenen was.


    24 maart 2010 om 13:30
    Ralph

    Geweldig Erik! Veel van je informatie was bij mij nog onbekend. En het komt precies op tijd, want ik mag volgende week mijn directie overtuigen van het gebruik van Social Media. Ik ga hier van de week eens even goed voor zitten. Ik kan het gebruik van social media nu verantwoorden en de zaken welke gemeld worden over onze branche en firma meetbaar maken.


    24 maart 2010 om 14:04
    Tanja

    Helemaal top! Zo ben je minder afhankelijk van bedrijven die dit aanbieden en kan je een eerste scan makkelijk zelf even doen! Maar wat een oerwoud aan tooltjes ook zeg! Nu nog het gat in de markt: maak zelf een eigen online dashboard waarin je dit allemaal in kan laten lopen. Wie?


    24 maart 2010 om 14:42
    josgovaart

    @Tanja: een gedeelte van de tools kennen ook een rss-outputmogelijkheid. Denk eens aan wat iGoogle of Netvibes hier voor je kan doen. Nadeel van veel van de gratis tools is dat ze de Nederlandse taal niet of nauwelijks niet snappen. Daarnaast kennen veel gratis tools niet de filters die je zou willen. Maar zoals je zelf aangeeft. Voor een eerste scan kom je met deze blogpost (en toevoegingen) een heel eind. Als je eea echt wil embedden in je organisatie dan komt er zowel qua tools en organisatie wel wat meer kijken.


    24 maart 2010 om 15:34
    evroekel

    @tanja @Jos iGoogle en Netvibes zijn idd leuke tools om een soort van dashboard op te zetten. Klopt helemaal wat Jos zegt mbt de gratis tools, maar denk niet dat je je daar door tegen moet laten houden, zeker niet in de fase waarin je nog puur aan het luisteren bent.

    Door zelf er mee aan de slag te gaan krijg je beter inzicht in wat je behoefte is en welke inzichten je nodig hebt. Da’s waardevolle kennis om in latere fase bij het professioneel opzetten in je organisatie ook de betaalde tools beter te kunnen beoordelen en tools af te wegen op voor jou belangrijke aspecten.


    24 maart 2010 om 15:57
    josgovaart

    helemaal eens Erik. Voorkomt ook dat die betaalde tools de schuld van de tegenvallende resultaten krijgen. Als je tools niet de juiste vragen stelt, krijg je de juiste output ook nooit optimaal. Zelf met je poten in de modder en hard werken levert dan toch gewoon het meeste op.


    24 maart 2010 om 16:21
    Alex van Leeuwen

    Toch een kanttekening bij de genoemde gratis tools: ik merk dat veel gratis tools een vertekend beeld geven wat er speelt in sociale media (bijv. door te laag volume) en gebruik daarvan leidt vaak tot verkeerde conclusies als: “er wordt nauwelijks over ons gesproken” of “we krijgen vooral rotzooi of onbruikbare uitingen binnen”. Dan haakt zo’n organisatie af terwijl er wel degelijk redenen zijn om aan de slag te gaan met sociale media. Als je budget beperkt is en je inhouse de resources ter beschikking hebt kun je beginnen met een Nederlandse knipseldienst (e-knip, clipit) en als je dan inzicht hebt en echt aan de slag wilt kun je altijd nog over op een professionele tool.


    25 maart 2010 om 07:13
    Christiaan van Betuw

    Geheel eens met Alex. Het ‘probleem’ van de gratis tools is vooral de onduidelijkheid waar over gemeten wordt. Dit is overigens in sommige betaalde varianten ook niet geheel scherp te krijgen. Verder is het soms onlogisch wat wel en wat niet tot social media gerekend wordt. Zo verschijnen nieuwsberichten zonder reactievelden soms wel in de resultaten en worden andere nieuwberichten, waar wel reacties onder geposts zijn met de bewuste zoekterm, niet meegenomen. Maar ook als het wel duidelijk is (bijv. een TROS radar forum hoort daar natuurlijk zeker bij), ontbreekt dat netwerk in sommige van de betaalde tools. Het niet kunnen spideren van een dergelijk netwerk is dan vaak de oorzaak. Wees er dus scherp op wat je wel meet en wat niet, voordat je conclusies trekt. De mate van handwerk mag – helaas – nog niet onderschat worden. Wij als mediabureau begeleiden onze relaties daar zeer intensief in.


    25 maart 2010 om 08:51
    vdwaal

    Goed en uitgebreid artikel Erik!

    Ben bezig met een Social Media Strategie als afstudeerscriptie, het stappenplan van Mischa Coster was al een mooi handvat en dit gaat er ook zeker een uitgebreid onderdeel van worden.

    Bedankt!


    25 maart 2010 om 09:09
    Martijn

    De meeste tools maken gebruik van het nieuws dat ze binnenkrijgen op basis van RSS feeds. Dirt is op zich prima voor een eerste scan maar geeft idd vaak een vertekend beeld en is niet echt nauwkeurig (afwijking 90%). Wil je als bedrijf een professionele webcare of social media afdeling opzetten is bovenstaande een belangrijke afweging in het maken van je keuzen!


    25 maart 2010 om 09:18
    Alex van Leeuwen

    @Martijn: mee eens. Met RSS feeds worden slechts een deel van de uitingen opgehaald, wat een analyse onmogelijk maakt. Is naar mijn mening een doodlopende weg.


    25 maart 2010 om 10:03
    Tom

    Als je de grote verschillen in gevonden buzz en sentiment, op een zelfde zoekvraag, ziet tussen (internationale) professionele tools blijkt dat zij ook niet al te nauwkeurig zijn en een vertekend beeld kunnen geven. Welke tool heeft het juist?


    25 maart 2010 om 10:18
    Martijn

    @Tom: wil je graag uitnodigen om Clipit eens op proef te nemen. We hebben al 7 jaar Nederlandse buzz en sentiment expertise en hebben vertrouwen in onze kwaliteit 🙂


    25 maart 2010 om 10:22
    Jana Miller

    Bedankt voor de artkel Erik. Wij waarderen dat u Radian6 hebt genoemd. Ook, we zijn blij dat onze volgende addition nederlandse taal zal zijn! Stay tuned…


    25 maart 2010 om 11:58
    evroekel

    @Wijnand van der Waal: succes met de scriptie. Komt deze uiteindelijk ook ergens online?

    @Jana Miller: support voor NL taal heel goed. Ik ben benieuwd!

    @bas van Bokhorst: Heel goed om meteen de motorkap onder de motorkap te duiken. Top! Zag ook dat jullie Twitter nu standaard (?) als eerste tab hebben gezet.


    25 maart 2010 om 15:46
    Bas van Bokhorst

    @Erik Klopt, Flickr stond initieel als eerste tab, maar je ziet dat daar relatief veel “ruis” in de resultaten zit door ambivalente termen en niet toepasselijke tags etc. Twitter is relevanter en ook veel meer up-to-date qua resultaten.


    25 maart 2010 om 15:50
    Tom Jütten

    Mooi en praktisch overzicht, maar ik sluit me graag aan bij de opmerking van Christiaan van Betuw dat het ouderwetse handwerk (helaas) niet onderschat mag worden. Het denkwerk ook niet, zou ik daar aan toe willen voegen.

    Veel monitoring-tools zijn hoofdzakelijk gericht op kwalitatieve output, terwijl de toegevoegde waarde voor een organisatie of bedrijf ‘m volgens mij juist zit in het interpreteren en beoordelen van alles wat online geschreven en gezegd wordt. Welke argumenten worden er gebruikt? Worden die argumenten opgepikt? Zo ja, door wie (door de ‘salesmen’ of ‘connectors’ van Gladwell; de ‘gatekeepers’ van Beunders)? Welke mogelijke consequenties heeft dat voor een organisatie?

    En inderdaad, dat is meer sociologie dan technologie.


    26 maart 2010 om 09:54
    Alex van Leeuwen

    @Tom, helemaal eens. Om echt toegevoegde waarde te bieden en meer dan alleen inzicht in volume en algemeen sentiment zul je toch iemand met verstand van zaken naar data moeten laten kijken. Alleen dan biedt je organisaties een handvat om echt volgende stappen te ondernemen.


    26 maart 2010 om 12:36
    Geert Stradmeijer

    Hoi Erik

    Ten eerste, wat een fijn artikel!! Ik ben zelf op dit moment aan het afstuderen en schrijf mijn scriptie over de bruikbaarheid en validiteit van informatie die van social media komt. Ik ben nu opzoek naar een automated sentiment tracker, iets wat onze vrienden in de VS wel hebben, maar ik kan hem hier nergens vinden. Ik heb contact gehad met de mensen van oa. Radian6 en Scoutlab, maar die zeggen dat het nog wel even duurt voordat het in het Nederlands komt. Heb jij ( of iemand anders hier ) nog ideeen of tips over sentiment tracking??

    Ik hoor het graag van je

    Groet,

    Geert Stradmeijer


    29 maart 2010 om 10:08
    Geert Stradmeijer

    @Remon

    Ja die ken ik inderdaad ook, en had ook die van trackur.com gevonden. Ik heb alleen een aantal onderzoeken uit Amerika en van de Erasmus gelezen waaruit blijkt dat de automated sentiment tracker beter kan beoordelen of een bericht positief of negatief is dan een mens ( mens:75% vs comp: 85% ) Voor de validiteit van onderzoek zal het dus beter zijn om een Nederlandse versie te vinden.

    Bedankt voor je reactie


    29 maart 2010 om 11:58
    Alex van Leeuwen

    @Remon: dank voor de tip. Het type oplossing die je noemt toont alleen resultaten die Google aanbiedt (via de Google API) en Yahoo pipes, en dat is erg beperkt. Hetzelfde geldt voor oplossingen op basis van RSS feeds.

    @Geert: probeer Track ur maar eens uit (ze bieden een gratis demo), je zult zien dat er heel veel ruis in zit en de sentimenten zijn niet betrouwbaar. Ben benieuwd waar je de info over automated sentimentanalyse vandaan hebt, want volgens mij is men het in de wetenschap juist over eens dat het (voorlopig) niet accuraat (genoeg) kan.


    29 maart 2010 om 13:10
    Geert Stradmeijer

    @alex

    ik heb trackur inderdaad al geprobeerd, en vond het niet zo’n best systeem. Had ook al gelezen dat de informatie niet erg goed was en veel ruis had. Ik zoek de onderzoeken even op voor je ( heb er zoveel gelezen de laatste maand dat ik even moet zoeken ) Ik zal je de link sturen.


    29 maart 2010 om 14:23
    evroekel

    @All: Dank voor alle reacties. Waardevolle aanvullingen!

    @Geert: Inderdaad benieuwd naar de onderzoeken die je noemt. Zet maar in de reacties!


    29 maart 2010 om 15:39
    Jan Willem Alphenaar

    Goeie content Erik!


    30 maart 2010 om 19:29
    Mark

    If you’re interested in another social media monitoring tool, check out Heartbeat from Sysomos. It’s user-friendly, robust and cost-effective.

    Mark

    Mark Evans

    Director of Communications

    Sysomos Inc.

    @sysomos


    31 maart 2010 om 19:51
    Gerben Lievers

    Helder overzicht! Bedankt!


    1 april 2010 om 07:41
    Pietrnel

    Social media is een excuus voor de verveelde en non productieve mens. Praat er veel over alsof je er echt wat mee kan en je hebt je internet verslaving recht geluld.

    Geen hond hier weet hoe hij dit effectief voor een merk moet inzetten maar ze blijven erover lullen alsof het wel zo is.

    Interessant hoe de middelmaat zichzelf dom houdt.

    Praat maar lekker verder dan ga ik eens kijken bij de groep mensen die op de hoek van de straat staat te roepen dat de redding nabij is…


    11 april 2010 om 03:33
    tjeerddolf76

    @pieternel

    Toch wel interessant dat iemand die zegt dat de middelmaat zich lekker dom houdt zichzelf toch ook op het social media platform begeeft! Wel een gehoord van het spreekwoord: de pot verwijt….

    Als je het niet interessant moet je gewoon lekker niet reageren, wij vinden het namelijk wel interessant!

    Succes op de hoek van de straat 😉


    12 april 2010 om 06:22
    Sanne

    @Geert Stradmeijer

    Je kan contact opnemen met BuzzBasics.com over automatische sentiment analyse.


    22 april 2010 om 10:15
    tjeerddolf76

    hoi sanne,

    de geert stradmeijer die je daar hebt ben ik niet! dat twitter account is iemand uit belgie

    ik ben tevinden onder ResponsResearch maar ik zal even contact met je opnemen, kom alleen nu niet op jullie site


    22 april 2010 om 10:36
    tjeerddolf76

    hoi sanne,

    de geert stradmeijer die je daar hebt ben ik niet! dat twitter account is iemand uit belgie

    ik ben tevinden onder ResponsResearch maar ik zal even contact met je opnemen, kom alleen nu niet op jullie site


    22 april 2010 om 10:36
    Sanne

    Ik had Geert zijn naam met copy paste in bovenstaand bericht gezet, blijkbaar is er per ongeluk een url meegekomen, mijn excuses.

    Contact opnemen mag altijd. De website is tijdelijk niet bereikbaar i.v.m storing in datacenter, we zijn er mee bezig.


    22 april 2010 om 10:47
    Debbie Gesthuizen

    Goed artikel en een handig overzicht. Weer even mijn kennis ge-updated..


    24 april 2010 om 17:18
    Floor

    Goed artikel, dank daarvoor!

    Wel heb ik een vraagje. In ‘hoofdstuk’ 2 heb je het over het achterhalen van het sentiment (positieve of negatieve gesprekken online). De tools die je beschrijft zijn enkel gericht op Twitter.

    Weten jullie of er ook nog andere (gratis) tools zijn die meer platformen meenemen in de analyse?

    Alvast bedankt!

    Floor


    14 mei 2010 om 13:04
    evroekel

    @floor goede vraag! Ik ken vooral de gratis tools voor twitter en betaalde tools andere platformen zoals Buzzbasic en Buzzcapture (zie reacties hierboven). Heb je vraag doorgezet op twitter dus wellicht binnenkort een reactie.


    18 mei 2010 om 17:56
    Michiel van Gaalen

    Ha Erik, leuk je gisteren even gezien te hebben op SMW10. Ik ben benieuwd of BBP dit vaker gaat organiseren.

    Aan dit lijstje wil ik graag onze media monitoring en analysetool FinchLine toevoegen (www.finchline.nl). Onze belangrijkste onderscheidende kenmerken zijn onze focus op de Nederlandse taal en het real-time kunnen analyseren van Twitter, nieuws en sociale media.

    Overigens is er volgens mij al weer zoveel veranderd in deze markt dat je hier een nieuwe post aan kan besteden 😉


    3 december 2010 om 05:31
    evroekel

    @Michiel sluit een update niet uit maar artikel had nooit tot doel alles in kaart te brengen maar meer je op weg te helpen in het landschap van tools. Dat doet het nog steeds maar inderdaad nieuwe tools of functionaliteiten kunnen ontbreken hoewel ook veel tools niet bijster veel verschillen.


    3 december 2010 om 06:00
    Dick Swart

    Ben een laggard want pas vandaag gelezen 😉 Kompliment! Prima overzicht en samen met aanvullende tips uit de reakties nu veel huiswerk voor mij (reisbranche) als Mickey Mouse bedrijfje


    16 december 2010 om 15:39
    Menno Beker

    ook van mijn kant een wat late reactie, maar het is echt een super artikel, zeer netjes gedaan en erg goede informatie voor degenen die nog niet zo thuis zijn in social media en de marketing mogelijkheden daarin!


    21 januari 2011 om 12:07
    mgvandenbroek

    @ Menno Leuk dat je het artikel top vindt. Heb je laatste comment gesloten. Spammen valt niet onder social, volgens mij.


    21 januari 2011 om 12:18
    @MSEPR

    Handig dit artikel! Ik lees het nu pas, een jaar na publicatie. Ook de reacties zijn waardevol om te lezen. Is er een vergelijkbaar stuk in 2011 verschenen? Zou graag over de laatste ontwikkelingen willen lezen.


    26 maart 2011 om 11:43
    evroekel

    @MSEPR In 2011 is nog niet een vergelijkbaar stuk geschreven, maar sluit niet uit dat ik dat binnenkort ga doen. Moet je zeggen dat aanbod van tools in een jaar tijd niet fundamenteel anders is geworden. Kortom artikel met reacties geeft je nog steeds een goede indruk.


    26 maart 2011 om 13:39
    Antonio ‘Thonis’

    Als je beetje serieus met monitoring aan de slag wil in Nederland moet je wel de Nederlandse ‘commerciële’ tools die je noemt gebruiken. Internationale tools, ook de commerciële, zijn bijna onbruikbaar. Of je moet je tot twitter beperken. Finchline, Clipit en Buzzcapture zijn de grote spelers op de Nederlandse monitoring markt en hebben net andere voordelen/nadelen afhankelijk van je doel.


    17 mei 2011 om 19:32
    tdTessa

    Beste Erik,

    Wat een goed artikel en graag maak ik gebruik van de gelegenheid om onze tool onder de aandacht te brengen.

    Als jonge organisatie zijn wij sinds april 2011 echt actief op de markt. Wij bieden onze klanten de mogelijkheid om de online berichtgeving bijvoorbeeld direct vanuit de portal te delen via Twitter, Facebook en e-mail. Om te weten wie wat schrijft en hoeveel invloed hij/ zij heeft hebben wij Klout geïntegreerd in onze portal. Wij maken hierbij gebruik van de Klout API. Verder is het mogelijk om rapporten te exporteren en te specificeren naar periode, bron typen, social media en voor welke zoekprofielen.

    Zoals gezegd zijn wij kort actief en hebben wij ook nog zaken die ontwikkeld gaan worden. Zo gaan wij dit jaar nog aan de slag met het uitbreiden van onze webcare tool. En willen wij voor onze klanten die het belangrijk vinden een automatische sentiment analyse gaan ontwikkelen. Ook gaan wij per augustus starten met het monitoren van Hyves.

    Je merkt wij hebben nog veel zaken op ons lijstje staan die nog gerealiseerd gaan worden.

    Bedankt dat je ons gelegenheid geeft om uitgebreid te reageren op je artikel.


    19 juli 2011 om 06:50
    Paul Selier

    Hoi Erik,

    Je beschrijft de Engagement Console van Radian6 met een workflowmanagement systeem en de mogelijkheid om berichten te forwarden naar collega’s. Zijn er meer social media tools op de markt die dit kunnen?


    28 oktober 2011 om 10:52
    Marco van de Kamp

    @paul De webcare tool van Tracebuzz heeft ook workflowmanagement en het forwarden van berichten in zich. We komen dat graag demonstreren.


    28 oktober 2011 om 12:42
    Alex Slatman

    @Paul, ook vanuit OBI4wan bieden we uitgebreide mogelijkheden op het gebied van workflowmanagement inclusief het forwarden en toekennen van relevante mentions etc. Uiteraard demonstreren we de mogelijkheden graag.


    29 oktober 2011 om 09:13
    Social Media Monitoring

    Beste Eric heb je de social media monitoring tools van Brand React al eens gebruikt?


    17 juni 2012 om 23:01
    evroekel

    @brandreact Nee, maar zie mogelijkheid om tijdelijk gratis te gebruiken dus wie weet 😉


    19 juni 2012 om 15:09
    Lidia

    Anon,Thanks for the Erma B. reference. You are right, authorship should always be recognized. I miss Erma and her witty wre,kng.CraciirtThe character definitley has interpersonal issues, but with his interventions resulting in the saving of life, the audience can overlook it.Spynster,Yes, his blue eyes are rather dreamy. And everyone else,Thanks for sharing your comments.


    26 april 2016 om 00:50

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!