Ebay opent online fashion winkel: Wat nu?

7 april 2010, 08:14

Iedereen kent eBay als wellicht de grootste online marktplaats met een grote diversiteit aan producten. Eigenlijk kan je er alles wel vinden, zo ook fashion goods. Bijkomend probleem bij deze producten is dat er partijen zijn die niet originele artikelen via de website proberen te verkopen. Zo kwam eBay regelmatig in het nieuws omdat er ‘nep’ kleding zou worden verkocht. Bloomberg schreef in 2008 dat eBay op last van de rechter een enorme boete van 40 miljoen euro aan Louis Vuitton moest betalen voor het niet voorkomen van fraude. eBay hoopt dit te veranderen door het fashion gedeelte anders vorm te geven. Onlangs lanceerde eBay Fashion Vault, een plek waar ‘Hot designer sales’ exclusief aan eBay members wordt aangeboden. Afgelopen maandag werd eBay Fashion gelanceerd, een makeover van de categorie ‘Clothing, Shoes & Accessories (via TechCrunch, zie ook Emerce). Niet direct belangrijk marketing nieuws, maar wel een interessante marktontwikkeling. Online fashion retailing wordt namelijk steeds meer volwassen.

Lorrie Norrington, president van eBay Marketplaces:

“eBay Fashion delivers a visually rich and easy-to-navigate shopping experience for savvy style seekers and bargain hunters alike, making it simple to browse and buy from the world’s largest online selection of new, used and vintage clothing, shoes and accessories. So whether you want to shop for leading fashion brands, or buy from a trusted eBay seller with an eye for vintage clothes and the perfect accessories, eBay Fashion is a one-stop destination for style and value.”

De nieuwe omgeving biedt meer features zoals een fashion tab op elke pagina van eBay.com, populaire categorieën, een foto gallery bij het uitvoeren van een zoekopdracht, ‘more like this’, ‘your favorite brands’ en meer. Een uitgebreid overzicht met afbeeldingen staat hier: Seller information.

Niemand weet hoe merken en consumenten hier op gaan reageren. eBay staat toch bekend als een plek waar voornamelijk tweedehands artikelen worden aangeboden. Met eBay fashion wil het bedrijf zich meer in de markt van nieuwe fashion artikelen storten. Zij zullen dan ook goed moeten nadenken over hoe ze zoveel mogelijk brands aan hun online shop gaan binden. Daarnaast is het de vraag hoe eBay het enorme aanbod van nieuwe en gebruikte artikelen overzichtelijk gaat houden.

Zoals ik al eerder zei een interessante ontwikkeling, want is dit de toekomst van eBay? Het creëren van niche retail portals, of microsites binnen de grote marktplaats. Met deze strategie gaan ze meer de concurrentie aan met sites als Amazon.com. En wat vinden partijen als Wehkamp.nl hier eigenlijk van?

Bram Fasseur
Product Leader bij Fast Forward Thinking

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!