Pytch Insight 3: Gregor vd Made van Re-ticket – Reisbranche en innovatie, een ongelukkige combinatie

13 april 2010, 04:31

Hieronder in Pytch Insight 3: Gregor van der Made van Re-ticket over innovatie in de reisbranche. Wereldwijd zijn er gelukkig nog voldoende innovatieve ondernemingen in de reisbranche actief, met name in de Verenigde Staten. Maar als ik vanuit ons eigen perspectief is het in Nederland droevig gesteld met de reisbranche en innovatie. Sinds een paar maanden zijn we met de online marktplaats voor reizen, Re-ticket.com, actief in de reisbranche, en dat is behoorlijk eenzaam. En dat schrijf ik niet uit irritatie, maar meer uit teleurstelling. Het is toch veel leuker om met vernieuwende, nieuwsgierige en pro-actieve mensen in een bepaalde branche te zitten en elkaar tegen te komen. Er zijn zeker wel een aantal partijen goed bezig, begrijp met niet verkeerd, maar het is beschamend in vergelijking met het buitenland.

Op grote reisbeurzen zijn het standaard de Amerikanen en de Britten die flink uitpakken met innovatieve bedrijven of toepassingen. Dat we in Nederland niet voorop lopen hierin begrijp ik ook nog wel, daar zijn we nu als markt eenmaal te klein voor. Maar ook het omarmen van andere technologie of toepassingen pakt de gevestigde orde niet op.

Kaalslag

In de reisbranche hebben we al een keer een kaalslag meegemaakt met de invoering van internet, waardoor menig reisbureau de deuren heeft moeten sluiten. Ik ben bang dat we nu in de tweede fase zitten, geholpen door de crisis, aangezien er elke week wel een reisbureau of touroperator haar deuren sluit. Maar als de reisbranche nu niet openstaat voor innovatie kan het weleens snel gedaan zijn met die branche in Nederland. Met een schuin oog kijk ik naar de krantensector, waar men ook jaren zijn hakken in het zand heeft gezet.

Natuurlijk komen er in Nederland dagelijks websites bij die ook een graantje mee willen pikken van de reislustige Nederlander, dat is ook prima. Maar ziet u door de bomen het bos nog als u voor de zoveelste keer dezelfde tarieven tegenkomt in een ticket search engine? Of als u na een keer of drie doorklikken op affiliate pagina’s eindelijk op de pagina bent waar u zijn wilt?

Innovatief

?

En om dan maar even een voorbeeld te noemen, wat is er zo innovatief aan Cheqqer van TUI, ten opzichte van Tripadvisor of Zoover? En waarom kan men in Europa niet gewoon één trein of busticket kopen net als in de luchtvaart. Waarom moet iedereen zijn eigen systeem hebben? Treinreiswinkel.nl speelt hier handig op in, en het is ze gegund! En waarom pakt de Nederlandse reisbranche initiatieven als Dopplr, Foursquare en Tripit niet beter op?

Is het in het buitenland dan allemaal zoveel beter? Nee, niet helemaal. Probeer maar eens een ticket te boeken op de website van British Airways, waarop na een paar keer dezelfde vlucht bekeken te hebben, ineens de melding komt dat er nog maar een paar stoelen beschikbaar zijn voor dit tarief. Dus snel reserveren is gewenst! Een second opinion op Seatcounter levert mij verontrustend vaak een heel ander beeld op; stoelen genoeg voor dat specifieke tarief. Anderen komen er gewoon voor uit dat ze het niet meer weten. Kijk naar het Tourism office van Athene, die een deal hebben gesloten met Joobili om zo meer over internetmarketing te leren in ruil voor gratis advertenties op Joobili.

Toevoegen

Of kijk naar de Spaanse low cost carrier Vueling, waar men een optie kan nemen op een tarief voor 24 uur. Kost wel een euro (of twee) maar de klant is wel zeker van dit tarief en zal 9 van de 10 keer toch wel reserveren. Ergo: meer opbrengsten voor Vueling. Briljant bedacht en ook nog eens van toegevoegde waarde voor de klant. Dat kan volgens mij niet gezegd worden van de vliegticketgarantie welke wordt aangeboden bij diverse ticket search engines. Slim bedacht om meer inkomsten te genereren, maar voegt het ook iets toe voor de klant?

Of kijk eens naar de SMS Flight alert service van Carlson Wagonlit. Is de vlucht van uw directeur vertraagd of zelfs geannuleerd, dan ontvangt uw directeur deze melding, maar ook u als secretaresse of PA. Zodat meneer rustig kan doorvergaderen en u ondertussen een alternatief kunt regelen. Zo hoeft de zakenreiziger niet meer in de rij te staan voor een re-routing, dat is op voorhand al geregeld.

Neerlands hoop

En als afsluiter dan toch nog een stukje Neerlands hoop: Layar. Het kan toch bijna niet anders dan dat Lonely Planet zijn reisgidsen op deze technologie gaat overzetten? En ontvangst met je mobiel heb je tegenwoordig overal, getuige mijn reis naar een Kazakhstaanse woestijn en een bezoek aan het uiterste Zuiden van Argentinië.

De reisbranche, met name in eigen land, heeft een hoop potentie, maar de vraag is of het opgepakt gaat worden door spelers in de branche of door buitenstaanders. Straks zien we misschien wel reisjes op Bol.com……..of zeg ik nu iets heel geks? In ieder geval wens ik u een prettige reis!

Pytch-interview

Gregor van der Made richtte Re-ticket.com in juli 2009 op. Gregor kwam door zijn huisgenoot op het idee voor Re-ticket omdat zij een ticket over had wat ze op marktplaats hadden geplaatst maar tot het inzicht kwamen dat marktplaats niet volledig werkte. Re-ticket is de ‘ebay’ voor reizen met wat extra features. Op deze marktplaats kunnen particulieren en bedrijven tickets kopen en verkopen. De refund-module zorgt er voor dat je als je niet vliegt en je ticket niet verkoopt je alsnog je luchthavenbelasting terug kunt krijgen. De request-service laat je proactief aangeven waar je een ticket naar toe zoekt en professionele partijen kunnen een aanbieding doen.

Ayman is digitaal Strateeg die betekenisvolle digitale verbindingen tussen bedrijven en klanten creëert. Ayman helpt bedrijven om meer waarde voor klanten te creëren met digitale middelen, de relatie met klanten te verstevigen en nieuwe inzichten op te doen. Als digitaal strateeg zet hij digitale (en sociale) media om in digitale waarde, digitale ervaringen en sociale business. In opdracht voor kleine en grote organisaties ontwikkelt Ayman digitale concepten, geeft advies en trainingen op het op het snijvlak van marketing & communicatie en internet & nieuwe media. Daarnaast heeft hij een aantal eigen initiatieven opgericht, zoals de Nederlandse Social Media Academie (NSMA).

Categorie
Tags

2 Reacties

    abhishek

    nice information. thank you for sharing it.


    1 januari 2013 om 13:24

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!