Pytch Insight 4: Rob de Haan van Meetingspot – Reverse Auction: er zijn wanneer je nodig bent

19 april 2010, 06:31

Hieronder in Pytch Insight 4 Rob de Haan over reversed auctions. Een slimme internet gebruiker is een luie internetter. Stel je bent op zoek naar een product of dienst, dan kan je natuurlijk uren tijd spenderen aan een zoektocht door het wereldwijde web. Een ingeburgerde internetter kan zijn/haar tijd wel beter besteden, daarom zie je behoeftes van consumenten en bedrijven steeds vaker in vraagvorm boven water komen op Twitter, LinkedIn en Reverse Auction websites. Een Reverse Auction is een type veiling waarin de rollen van koper en verkoper zijn verwisseld.

Bij de gebruikelijke (verkoop)veiling speelt de competitie zich af tussen de kopers, om voor de verkoper de hoogst mogelijke prijs te realiseren. Bij een inkoopveiling is de competitie verplaatst naar de verkopers, omdat de inkoper de gunstigste prijs-kwaliteit verhouding wil realiseren. Reverse Auction haalt het klassieke klant is koning principe weer helemaal boven, maar dan in een nieuw jasje. De consument maakt een behoefte kenbaar en partijen die in deze behoefte kunnen voorzien bieden zich aan. De klant zoekt niet langer, maar de klant zorgt ervoor dat hij/zij gevonden wordt…

Meetingspot.nl heeft als core business gekozen voor het Reversed Auction model. Meetingspot is hiermee de eerste Nederlandse vraaggestuurde marktplaats voor vergader-, congres en andere zakelijke evenementlocaties. In de oude situatie moest de opdrachtgever van een evenementen zelf locaties benaderen, offertes opvragen, offertes vergelijken om vervolgens met geld over de brug te komen om een boeking te realiseren. Oftewel, de klant moest veel moeite doen en betaalde ook nog eens de volle mep (en wist dit vaak niet omdat er moeilijk transparantie was in de markt).

Reverse Auction in de locatie markt betekent dat de klant een vraag naar een geschikte locatie kenbaar maakt. Op deze manier bespaart de consument zichzelf een tijdrovende zoektocht naar een geschikte locatie doordat in dit geval Meetingspot een overzicht presenteert van beschikbare opties inclusief het prijskaartje per accommodatie. Waar traditionele sites hooguit met een opsomming van locaties komen, presenteert Meetingspot een overzicht van beschikbare locaties geheel in lijn met de behoefte van de klant. Hier komen we tot de kern van Reverse Auction, elke individuele klant wordt voorzien van een passend antwoord op zijn/haar behoefte. Reverse Auction is uiteraard niet alleen toepasbaar in de locatie markt, maar leent zich voor een verschillende branches. De desbetreffende branche moet wel een aantal structurele markt kenmerken hebben om Reverse Auction soepel te laten werken. Deze kenmerken hebben betrekking op transparantie in informatie, prijs-kwaliteit verhoudingen en aanbieders.

Waar consumenten vaak al bij voorbaat lovend zijn over Reverse Auction, hoor je bij aanbieders regelmatig sceptische vooroordelen. Het grootste punt van kritiek is dat Reverse Auction afbreuk doen aan de kwaliteit aangezien consumenten vaak in zee gaan met de partij die de laagste prijs aanbiedt. Er zullen ongetwijfeld consumenten zijn die exclusief naar de prijs kijken, echter maken de meeste consumenten een afweging tussen prijs en kwaliteit. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat prijsinformatie die wordt aangeboden in een transparante context ervoor zorgt dat de koper de aangeboden prijzen als reëler en eerlijker aanmerkt. Een belangrijk gevolg hiervan is dat dit ook de willingness-to-pay van consumenten verhoogt. Kortom; transparantie draagt in grote mate bij tot het stimuleren van bestedingen. Het onderzoek toont aan dat Reverse Auctions niet leiden tot prijserosie, maar dat aanbieders genoodzaakt worden reële prijzen te vragen voor hun tegenprestatie.

Zoals eerder genoemd leent niet iedere markt zich voor een Reverse Auction. Er zijn een aantal specifieke randvoorwaarden waaraan een markt moet voldoen. Bent u van plan om een Reverse Auction business te starten, Rob en Wietze denken graag met u mee. Tenslotte hebben wij het wiel in deze al een keer uitgevonden en delen we onze kennis graag.

Pytch-interview

Rob de Haan (36 jaar) richtte in augustus 2009 Meetingspot op en ging live begin 2010. Meetingspot is een vraaggestuurde marktplaats voor accommodaties en evenementen. Bedrijven of mensen die iets organiseren plaatsen gratis een oproep. Hiermee bereik je direct diverse locatie-aanbieders waardoor je niet op diverse sites je opdracht hoeft te plaatsen en je krijgt direct aanbiedingen (transparant voor iedereen dus een scherpere prijs).

Ayman is digitaal Strateeg die betekenisvolle digitale verbindingen tussen bedrijven en klanten creëert. Ayman helpt bedrijven om meer waarde voor klanten te creëren met digitale middelen, de relatie met klanten te verstevigen en nieuwe inzichten op te doen. Als digitaal strateeg zet hij digitale (en sociale) media om in digitale waarde, digitale ervaringen en sociale business. In opdracht voor kleine en grote organisaties ontwikkelt Ayman digitale concepten, geeft advies en trainingen op het op het snijvlak van marketing & communicatie en internet & nieuwe media. Daarnaast heeft hij een aantal eigen initiatieven opgericht, zoals de Nederlandse Social Media Academie (NSMA).

Categorie
Tags

1 Reactie

    mAMrWebxuY

    clicking here tramadol yellow pill – tramadol krka 50mg


    16 oktober 2013 om 18:38

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!