Online merkmisbruik keyword ads in kaart met GeoBrand

7 mei 2010, 06:10

Webmonitorbedrijf WatchMouse (werken we ook mee voor Marketingfacts) heeft met de nieuwe onderzoekstool GeoBrand op basis van de 2009 Best Global Brands-lijst van Interbrand merkmisbruik in zoekmachineadvertenties vastgesteld bij 81 procent van de 100 bekendste merken ter wereld waaronder BMW, IBM, Cartier, Coca-Cola, Goldman Sachs en L’Oréal (zie ook: TechCrunch). De tool, schrijft Webwereld vanmorgen, speurt automatisch advertenties op zoekmachines Google, Bing en Yahoo af, die gebruik maken van een merknaam. Mark Pors, CTO en medeoprichter van WatchMouse:

“Onbevoegd gebruik van handelsmerken als zoekwoorden voor advertenties en gesponsorde links is een snelgroeiend probleem. Uit ons onderzoek is gebleken dat de automobielindustrie een van de branches is waarin dit soort misbruik het meest wijdverbreid is. […] Er gaat omzet verloren als een consument de website van een concurrent bezoekt via een zoekwoordadvertentie van de concurrent in plaats van direct de website van het merk zelf te bezoeken.”

Over GeoBrand en het onderscheidend vermogen van de tool zegt Pors: “Het is een hele uitdaging uit te zoeken wanneer en waar een merk wordt misbruikt via online advertenties omdat er veel verschillen zijn tussen zoekresultaten, afhankelijk van in welk land de gebruiker zich bevindt. GeoBrand is de enige monitoroplossing die de unieke PPC-advertenties voor elke zoekmachine in alle verschillende landen kan waarnemen.”

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Sjoerd

    En hoe gaat deze tool om met partijen die nadrukkelijk toestemming hebben gegeven gebruik te maken van hun merk? Want, meer dan genoeg partijen zijn wederverkopers van de merken. Hier is dan duidelijk geen sprake van merkmisbruik.


    7 mei 2010 om 14:33

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!