Social e-mail marketing deel 1: De feiten

18 mei 2010, 06:33

Social sharing, social e-mail marketing of gewoon social? Hoe je het ook noemt, op het gebied van e-mail marketing is integratie van social media één van de meest besproken trends van dit moment. In de VS zijn bedrijven druk bezig met marketing via sociale netwerken. In Europa moet dat nog beginnen en zoeken bedrijven naar de juiste toepassingen. Maar waar merk je aan dat e-mail en social media gaan samenwerken? Hoe zetten bedrijven het nu al in? En op welke manier kun je zelf met social e-mail marketing starten? In de komende weken ga ik op onderzoek uit om antwoorden te vinden op deze vragen. In dit eerste artikel een overzicht van de ontwikkelingen en een antwoord op de eerste vraag: waar merk je aan dat e-mail en social media gaan samenwerken.

The numbers

De feiten zijn dat personen steeds meer tijd besteden op sociale netwerken en dat bedrijven zich daar willen manifesteren. Je vraagt je misschien af wat al die mensen doen in hun eigen sociale netwerk. Juist, communiceren met anderen en delen van interessante, leuke, serieuze en waardevolle content. Een paar aantallen:

* Facebook nadert de 500 miljoen gebruikers. In Nederland stappen veel Hyves-gebruikers over naar Facebook.

* Hyves heeft nog steeds een fors marktaandeel, 8 miljoen versus 1,9 miljoen Facebook-gebruikers.

* Twitter zei in maart van dit jaar 79 miljoen unieke gebruikers wereldwijd te hebben. In Nederland zijn 400.000 geregistreerde gebruikers waarvan minder dan de helft echt actief is.

* LinkedIn wordt voornamelijk zakelijk gebruikt en heeft in ons land al meer dan 1,7 miljoen registraties. Wereldwijd 65 miljoen.

Bye bye tell-a-friend e-mail?

Iedere Facebook-gebruiker heeft gemiddeld 130 mensen in zijn netwerk. Als je die nou eens zou kunnen bereiken via die ene persoon? Dat zou een enorme vergroting van het bereik van je boodschap inhouden. De potentie daarvan hebben bedrijven ondertussen ontdekt. Althans, je ziet steeds vaker dat bedrijven lezers de middelen bieden om dat te doen. De knoppen in e-mails en op webpagina’s schieten als paddenstoelen uit de grond, zoals te zien in het voorbeeld van Conrad Electronics.

De lezer kan nu op eenvoudige wijze een specifiek item of bericht delen met een heel netwerk in plaats van 1 of 3 personen. De wel bekende tell a friend is uit, social sharing is in. Een e-mailadres invullen om door te sturen is niet meer nodig. 37% van de marketeers zegt deze functie al bewust in te zetten voor het verspreiden van content.

Door de “deel-functie” van social media wordt er meer gebruik gemaakt van e-mail. Elk stukje content, veranderingen in persoonlijke profielen en persoonlijke berichten wordt gedeeld door middel van e-mail. Nieuwsbrieven, status updates, verjaardagen, je noemt het maar of het belandt in de inbox om mensen te activeren door te klikken naar de netwerksite. Uit onderzoek is zelfs gebleken dat gebruikers van sociale media dan ook fervente e-mailers zijn en meer tijd besteden aan hun inbox dan gemiddeld.

Marketingtools

De marketingtools integreren social media, dus ook de e-mail marketing tools. In maart van dit jaar kondigde een van de grootste ESP’s ter wereld, Exact Target, de overname Cotweet door Exact Target aan van Cotweet. Dat was groot nieuws want niet eerder kocht een ESP een Twitter-service. Cotweet is een business to business tweet-service waarmee bedrijven marketing en customer service activiteiten kunnen uitvoeren in de voor hen betreffende doelmarkten. Exact Target integreert op deze wijze social media in haar tools en biedt klanten meer marketing- en communicatiemogelijkheden.

Ook Silverpop, een andere grote ESP heeft social sharing geïntegreerd in zijn e-mail marketingplatform zodat marketeers eenvoudig content kunnen delen en verder verspreiden.

Wat is de invloed van social media op e-mail marketing?

Het vergroten van bereik, brandingeffect en ROI-verbetering zijn de drie grootste effecten op e-mail marketing komt uit onderzoek van MarketingSherpa onder marketeers. Daarnaast is het merendeel van de bedrijven reeds gestart of van plan om social media te integreren met e-mail marketing.

Wat de invloed van social media op e-mail marketing is, is nog niet goed in cijfers om te zetten. We zien wel aan de feiten dat in e-mail marketing de inzet van social media zoals Facebook, Twitter, Hyves en LinkedIn in volle gang is. Blijkbaar zijn social media en e-mail een krachtige combinatie, zichtbaar op allerlei punten in de markt:

* de netwerken worden steeds groter,

* de middelen om content te delen zijn er,

* integratie van social media in allerlei marketing tools is een feit en

* marketeers vinden dat het leidt tot een groter bereik en een hogere merkwaarde.

More to come

Ok, we weten wat de potentie is maar wil je weten hoe bedrijven het nu al inzetten en hoe je zelf met social e-mail marketing kunt starten? Dat behandel ik in juni in het vervolg over social e-mail marketing.

Mick Lodder
e-mailmarketing automation consultant bij STAHRK

e-mailmarketing automation consultant en eigenaar STAHRK http://nl.linkedin.com/in/micklodder

Categorie
Tags

3 Reacties

    Ben

    Bestaat e-mailpromotie nog steeds?


    18 mei 2010 om 07:03
    Michel H

    Social e-mail marketing, ik vind het maar een beetje geklets. Tuurlijk, social media hebben invloed op e-mail marketing. De social media zelf gebruiken e-mail ook volop, zij het vooral als puur communicatiemiddel. Daarnaast is ook e-mail marketing nog steeds een krachtige marketingtool. Maar meer dan dat is het echt niet.

    Voor e-mail marketeers is het vooral zaak om te zorgen dat er een webversie van hun commerciele mail is, dat die mail/pagina te delen is, dat er niet alleen en unsubscribe maar ook een subscribe linkje/knopje is en voila, “social e-mail marketing”.

    Desalniettemin kijk ik uit naar het volgende deel! 🙂


    18 mei 2010 om 10:59
    Mirjam Lampe

    Ik ervaar zeer zeker dat Social media en Email marketing elkaar versterken. Het werkt beide kanten op: de artikelen zoals ze in een nieuwsbrief staan worden deelbaar gemaakt (dus doorgeplaats binnen social media). Zo heeft de content een veel groter bereik dan de TAF die we steeds minder zien. De andere kant op zorgt e-mail ervoor dat de communities vergroot worden: de social icons die je steeds meer in nieuwsbrieven ziet, zorgen ervoor dat de ontvangers van de nieuwsbrief lid worden van de communities.


    19 mei 2010 om 13:09

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!