Interview: RTL Twitter debat vanavond om 20.00 (#rtldebat)

2 juni 2010, 06:45

Femke Halsema, Boris van der Ham, Alexander Pechtold, Maxime Verhagen, Jan Kees de Jager, Mei Li Vos, André Rouvoet, Mariëtte Hamer doen vanavond mee aan het Twitterdebat van RTL Nieuws. Met de hashtag #rtldebat wordt geprobeerd structuur en controle aan te brengen, als moderator treedt Frits Wester op. Iedereen mag meedoen, als Widers, Cohen of JPB nog willen inspringen, dan mag dat van RTL. RTL vroeg John Meulemans (SomeLikeItSocial) en Nico Schoonderwoerd (Twirus) voor de uitvoering, bij RTL is Jasper Teijsse verantwoordelijk: “Voor ons is het een spannend experiment. Een unieke manier om de kijkers een op een in contact te brengen met politici.”

Waarom eigenlijk een debat via Twitter? Daar vind je niet de gemiddelde Nederlander…

Jasper Teijsse (RTL): “We besteden als RTL volop aandacht aan de verkiezingen. Met de beide debatten en een dagelijks programma op RTL4 om half elf bereiken we een grote en brede doelgroep. Maar we vinden dat er tijdens de verkiezingscampagne bij RTL ook een moment moet zijn om de kijkers in contact te brengen met politici. Frits Wester heeft 46000 volgers, is een erg actieve twitteraar en een van de weinigen die ook tweets beantwoordt. Dan is Twitter een logisch platform om te gebruiken voor de kijkers en de politici. Ja, dat maakt de doelgroep een stuk smaller. Maar de brede doelgroep is al bediend met de tv-programma’s. Twitter is wel voor iedereen toegankelijk. Iedereen die interesse heeft kan gewoon meedoen. Social media als Twitter lenen zich voor een debat als dit. Er is een hele actieve doelgroep, dus we verwachten een actief debat.”

Met zijn allen door elkaar. Dat wordt een puinhoop…

Teijsse: “Het is niet zo dat we alleen maar met hashtags werken. Het is juist de opdracht en de uitdaging om het voor iedereen toegankelijk te houden en het zo te stroomlijnen dat er een actieve en overzichtelijke discussie ontstaat.”

Meulemans: “Ik had zelf de eerste ideeen voor een backchannel en daar zijn we uiteindelijk op verder gegaan. We werken met een hashtag. Maar op de site hebben we verschillende aparte kanalen. Een is voor Frits Wester, die constant als moderator in beeld is. Er is ook een speciaal vak voor de politici, dat dus seperaat te volgen is, zonder dat je ze ziet verdrinken in de grote brij. Die grote brij, tweets van de politici en de tweets van Wester verschijnen in verschillende kleuren. Ik denk dat het niet helemaal is tegen te houden dat het druk wordt en dat er een drukke stream zal ontstaan. Het is de taak van Wester om er dingen uit te pakken en aan politici voor te leggen. Om het kwartier hebben we een nieuwe stelling. Ook op die stelling kun je antwoorden via een poll. Via de backchannel kun je ook je tweets invoeren. Die zijn automatisch voorzien van de hashtag #RTLdebat. Het is zo toegankelijk en laagdrempelig mogelijk.”

In het lijstje hierboven ontbreken best veel politici die wel actief zijn op Twitter. Hoe zit dat, mochten sommige bewindslieden niet meedoen van jullie?

Teijsse: “Natuurlijk mag Job Cohen meedoen, maar dat is niet de meest voor de hand liggende kandidaat voor een Twitterdebat. De politici die meedoen, zijn al heel actief op Twitter. Dat zal de kwaliteit en de authenticiteit van het debat erg vergroten. Maar nogmaals: iedereen mag meedoen. Cohen en Balkenende, kom maar op. Wilders ook.”

Wanneer is dit geslaagd? Moeten we dit zien als een experiment?

Teijsse: “Het is een heel spannend en bijzonder experiment. Er liggen genoeg gevaren op de loer. De uitdaging is om het technisch te realiseren op een zodanige manier dat het inhoudelijk de moeite waard is. We kijken er vol verwachting naar uit.

Hoe groot is het team dat gaat modereren? Hoe voorkom je misbruik?

Meulemans: “Als je ziet dat iets trending topic begint te worden, dan springen spammers er direct op. Het is een beetje een paardenmiddel. Maar we willen vragen om niet te twitteren met een hyperlink, die tweets komen niet in de stream terecht.” Nico Schoonderwoerd (@klup): “Ik verwacht niet dat er tijdens een debat veel links gepost worden. Tijdens het debat hebben links niet heel veel nut. Het gaat om de inhoud. Het is een middel om spammers tegen te gaan.”

Teijsse: “We merken dat er heel veel enthousiasme is op dit moment. Politici zijn altijd op zoek naar een manier om direct met het publiek te communiceren. Om effectief te comuniceren moet je niet alleen maar zenden, je moet actief in discussie gaan. Dat faciliteren we als RTL graag. Voor ons is het een unieke manier om de kijkers een op een in contact te brengen met politici. Het is een spannend experiment: vol verwachting klopt ons hart.”

Vanavond 20.00

Iedere Twitteraar kan meedoen met de hashtag #rtldebat en via Watkiestnederland.nl en Rtldebat.nl is het debat vanavond vanaf 20.00 te volgen. Wester modereert, iedereen kan direct reageren op stellingen en standpunten van politici. Onderwerpen die via stellingen aan de orde komen, zijn onder meer veiligheid, integratie, milieu en de portemonnee van de burger. Wester: “Erg leuk en bijzonder om via Twitter in debat te gaan met politici en de mensen die op ze gaan stemmen.”

Francisco van Jole vond er dit van in de Pers. Onderstaand nog een (grappig) filmpje over hoe dat mogelijk gaat, zo’n debat op Twitter:

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Frans Smolders

    Wat een poppenkast, die Frits Wester is vreselijk partijdig. Laat vooral Roemer niet uitspreken


    5 maart 2015 om 21:05

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!