Een achtbaan als brug, WK-guerillamarketing en een gekanteld bierglas

20 juni 2010, 08:10

Elke week hier een overzicht van opmerkelijke innovaties en creatieve uitingen op Idealize. Met ditmaal: de vuvuzela-app, een voetbaltafel voor bedrijven en een getagde Pepsi, gekanteld bierglas en achtbaan als brug.

Moblio toonde deze week wat Nederlands creatief ondernemerschap kan inhouden: het mediabureau kwam niet met een baanbrekend concept, maar speelde subtiel wel in op een hardnekkige trend: toeteren op vuvuzela’s. Moblio integreerde de oorverdovende WK-toeter op een iPhone- en iPad-app en zag de software al meer dan een miljoen keer gedownload worden. Het traditioneel Afrikaanse instrument produceert een geluidsniveau van circa 127 decibel, zelfs zes decibel meer dan een scheidsrechtersfluitje. De iPhone- of iPad app produceert maximaal 90 decibel. “Maar je kunt de applicatie altijd aan een versterker koppelen”, tipte Moblio al. Mooi voor het bedrijf is dat de vuvuzela-app niet alleen aanslaat in Nederland, maar ook in Engeland en Duitsland.

Voetbaltafel

Inspelen op de WK-koorts deed uiteraard ook Coca-Cola, onder meer met guerilla marketing. Coca-Cola liet in Johannesburg van 2500 frisdrankkratten één gigantische action figure maken. Als de actie voorbij is, worden de kratten hergebruikt.

Getagde Pepsi

Concurrent Pepsi deed deze week op andere wijze van zich spreken: mocht je kritiek hebben op één van de colavarianten van Pepsi, dan kun je dat binnenkort makkelijker melden: het bedrijf gaat namelijk een test doen met streepjescodes, die links en -video’s bevatten. iPhone- en Android-gebruikers kunnen deze ‘tags’ met hun mobiel scannen, bekijken en van extra commentaar voorzien.

De tags bieden onder meer informatie over het product, aanstaande publieksacties en de wijze waarop het bedrijf zijn frisdrank en snacks bereidt, zo komt naar voren in een promotievideo. Gebruikers kunnen zowel teksten als videomateriaal toevoegen.

Gekanteld bierglas

Ook bierproducenten zijn bezig het gebruiksgemak voor hun klanten te vergroten: het Argentijnse Peroni liet een plaatselijk designduo een bierglas ontwerpen, waarvan de bodem diagonaal gevormd is. Voor die mensen die problemen hebben met bier schenken, is zo’n ontwerp een uitkomst: je zet gewoon de mok op tafel en het ingegoten bier ketst af op het schuin aflopende keramiek. De twee ontwerpers hebben zowel een authentiek doorzichtig bierglas, als een mok die meer geschikt is voor de salontafel, laten maken.

Achtbaan als brug

‘Alles onder de controle’, is ook een belangrijk motto voor de automobilisten die tussen Hong Kong en China pendelen. Een probleem is namelijk dat autoverkeer in Hong Kong door haar Britse verleden linksrijdend is, terwijl de Chinese automobilist in het rechterbaanvak rijdt. Een goede constructie moet dus voorkomen dat er ongelukken plaats vinden als mensen van de ene naar de andere locatie moeten rijden.

NL Architects nam deel aan een architectencompetitie met een zogenaamde ‘Flipper Bridge’, een brug die precies doet wat de naam suggereert: het draait autoverkeer om. Een constructie in de vorm van een achtbaan scheidt het in- en uitkomende verkeer en laat het even verderop weer samenkomen. Vanaf dat punt rijden rechtsrijders links en linksrijders rechts. Toch zou het idee van het Nederlandse architectenbureau niet de eerste prijs winnen.

Sebastiaan van Essen
Content Marketing Manager bij -

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!