Pytch Insight 10: Mark Schoondorp van Winkwaves – De handen van David en het belang van perspectief

29 juni 2010, 06:27

In Pytch Insight 10 heeft Mark Schoondorp van Winkwaves zich laten inspireren door een trip naar Florence en het beeld David van Michaelangelo. De inspiratie leidt tot het inzicht waarom het ontwerpen voor de menselijke maat er toe leidt dat men niet straffeloos de context kan veranderen. “De David is een voorbeeld hoe een perfecte beheersing van de techniek en een superieur begrip van de menselijke maat, door een aanpassing in context, een in wezen inferieure ervaring produceert.”

De handen van David en het belang van perspectief

De grote Renaissance-kunstenaar Michelangelo maakte geen fouten. Dus als zijn beeld ‘David’ enigszins uit proporties lijkt, met een naar verhouding groter bovenlijf met opvallend forse handen, dan zit daar een verhaal achter. Een verhaal dat ook lessen bevat voor het ontwikkelen van social media. Lessen over perspectief en context.

De historie

Het enorme stuk marmer dat uiteindelijk de David zou worden, lag ruim 35 jaar te verpieteren in de tuin van de kathedraal, toen ten slotte Michelangelo de opdracht verwierf de David te maken. Drie jaar lang bewerkte hij het marmer met hamer en beitel tot hij in 1504 de David zag die wij ook nu nog kunnen zien. Sindsdien staat het 5 meter hoge kunstwerk, eerst als origineel, later als replica, op een kleine sokkel op het Piazza della Signoria in Florence.

Het perspectief

Dit is waar het verhaal begint. Vermoedelijk ging Michelangelo ervan uit dat de David geplaatst zou worden op de kathedraal of op een hoge sokkel, zodat iedereen het beeld van onderen af en van een forse afstand zou aanschouwen. Vanuit dat perspectief zorgt Michelangelo’s zorgvuldig uitgedachte aanpassing van de verhoudingen tussen boven- en onderlijf voor een harmonieus geheel. Nu zitten we al ruim 500 jaar met een verhaal opgescheept dat, met uitzondering van kenners en experts, nooit verteld had hoeven worden als David niet op (bijna) ooghoogte stond opgesteld.

De David is een voorbeeld hoe een perfecte beheersing van de techniek en een superieur begrip van de menselijke maat, door een aanpassing in context, een in wezen inferieure ervaring produceert. Natuurlijk zorgen in dit geval de talenten van Michelangelo en de moderne kunstpraktijken dat je even gloedvol zou kunnen betogen dat het verstoorde perspectief een bewuste ingreep is dat bijdraagt aan de schoonheid van het beeld. Maar wat was dan het verhaal geweest als de David wel hoog in de lucht geplaatst was?

Het heden

Bij de opkomst van web 2.0 in Nederland probeerden velen, waaronder wijzelf, het succes van delicious.com te vertalen naar de Nederlandse markt door een eigen variant van deze social bookmark site te maken. Op dit moment is geen van de varianten van 2006 nog in de lucht. In mindere mate geldt hetzelfde voor de Nederlandse social news sites a la Digg. Sites als nujij.nl spelen nauwelijks een rol in het nieuwsleven van de gemiddelde Nederlander. Er blijkt een groot verschil tussen een wereldwijde context, waarbij je met 0,0001% van de mensheid nog steeds een prachtige doelgroep hebt, en de Nederlandse context.

Wie ontwerpt voor de menselijke maat kan niet straffeloos de context veranderen. Wanneer Facebook zich presenteert als het vriendennetwerk voor de hele wereld kan het zich niet permitteren keer op keer de privacyregels aan te passen. Wie denkt dat het succes van Hyves te kopiëren is naar de zakelijke omgeving, moet zich afvragen wat vrienden zijn op het werk. Wie denkt dat LinkedIn een zakelijk netwerk is, moet zich afvragen wat de aanwezigheid van een persoonlijke Twitter-stream voor effect heeft op zijn netwerk. Een kleine verandering in context kan grote gevolgen hebben. Wie langer dan 5 jaar groot wil zijn, kan hier maar beter rekening mee houden. Tenzij je gezegend bent met het talent èn het geluk van Michelangelo.

Pytch interview

Mark Schoondorp (42 jaar) is samen met René Jansen en Hans de Graaff, oprichter van Winkwaves. Schoondorp heeft aan de Universiteit van Amsterdam Communicatiewetenschap gestudeerd.

Ayman is digitaal Strateeg die betekenisvolle digitale verbindingen tussen bedrijven en klanten creëert. Ayman helpt bedrijven om meer waarde voor klanten te creëren met digitale middelen, de relatie met klanten te verstevigen en nieuwe inzichten op te doen. Als digitaal strateeg zet hij digitale (en sociale) media om in digitale waarde, digitale ervaringen en sociale business. In opdracht voor kleine en grote organisaties ontwikkelt Ayman digitale concepten, geeft advies en trainingen op het op het snijvlak van marketing & communicatie en internet & nieuwe media. Daarnaast heeft hij een aantal eigen initiatieven opgericht, zoals de Nederlandse Social Media Academie (NSMA).

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!