Waarom Social Media Club wel werkt in Eindhoven

4 juli 2010, 04:39

Bij de oprichting van de (eerste) Social Media Club in Amsterdam was er al de nodige kritiek op het initiatief omdat er al zoveel te doen is in Amsterdam. Maar voor ons in Eindhoven was dit wel de aanleiding om Social Media Club Eindhoven op te richten, kortweg #smc040.

Wij, dat zijn Yvonne van Bokhoven en ondergetekende, hadden een dag na de eerste bijeenkomst van Social Media Club Amsterdam een lunchafspraak. Direct na deze lunch was Social Media Club Eindhoven een feit. Dat er behoefte bleek aan een dergelijke activiteit hier in het zuiden bleek al snel, want we hebben vijf succesvolle edities achter de rug. Ambitieus als we zijn, wilden we onze zesde editie ook wederom een succes maken, maar dan groter. Een SMC040 Big edition omdat het ons eerste jubileum was. Doelstelling, alle leden van onze communitie moesten aanwezig kunnen zijn. Normaliter hadden we ruimte voor 50 to 60 bezoekers, maar nu wilden we er 200.

Onze opzet

Social Media Club Eindhoven opereert als een soort van reizend circus door Eindhoven. Elke laatste woensdag van de maand organiseren we de bijeenkomst die voor iedereen gratis toegankelijk is.

We zorgen daarbij elke keer voor twee sprekers die ieder ongeveer twintig minuten hun praktijk verhalen vertellen en kennis delen, waarna er vragen uit het publiek gesteld worden. Regelmatig lopen deze sessies uit, maar dat is natuurlijk alleen maar goed. En ter afsluiting altijd een borrel tot in de late Brabantse uurtjes. Door het laagdrempelige, non-commerciele concept krijgen we altijd van bezoekers weer nieuwe locaties aangeboden en veelal worden ook de koffie en borrel verzorgd door de ontvangende partij.

Big Edition

De zesde edite wilden we drie sprekers en we kregen daarvoor een wel heel bijzonder locatie aangeboden. Het High-tech Campus in Eindhoven stelde haar conferentiecentrum, inclusief technische dienst en middelen gratis ter beschikking. Oftewel midden in het hartje van het Nederlandse Silicon Valley. Met ruimte voor 300 gasten.

We hebben de zesde editie in twee weken georganiseerd met een paar telefoontjes, een paar berichten op Twitter @smc040 en uiteraard via de eigen communitiesite.

In die twee weken hebben we een evenement neergezet met drie topsprekers en ruim 200 bezoekers. Terwijl de temperaturen tropische waarden bereikten kwamen de bezoekers van ver buiten Eindhoven, tot België aan toe, naar ons volle programma.

Toevallig was het 30 juni ook nog World Social Media Day, waardoor we de nodige aandacht kregen in de locale pers. De sprekers waren één van de belangrijkste redenen om te komen naar dit evenement.

De sprekers

Bart Becks van Sonic Angel (@bartbecks)

Sonic Angel, vaak vergeleken met initiatieven als Sellaband is de schakel tussen artiesten en fans, waarmee gezamenlijk getracht wordt een succes te lanceren. Tom Dice werd uitgebreid als voorbeeld genoemd. Zie hieronder de presentatie van Bart en een kort interview dat naderhand gehouden werd door @mikeverdonk en @marionne67.

Hella Hueck van RTL-Z over OpenTopNL (@hellahueck)

Hella Hueck, financieel verslaggever en presentatrice bij RTL-Z, is initiatiefnemer van OpenTopNL, waar ik hier al eerder over schreef. Zij kwam ons vertellen over hoe dit concept bedacht was, opgepikt was door RTL en hoe ze het zelf ervaren hebben.

Zie hieronder de presentatie van Hella en een kort interview dat naderhand gehouden werd door @mikeverdonk en @marionne67.

Matthijs van den Broek van Marketingfacts (@mgvandebroek)

Als afsluiter kwam Matthijs, u allen welbekend van dit blog, ons vertellen over community driven publishing.

Zie hieronder de presentatie van Matthijs en een kort interview dat naderhand gehouden werd door @mikeverdonk en @marionne67.

Na de inspirerende lezingen van onze sprekers, bleef het nog lang gezellig tijdens de borrel buiten op het terras. De reacties van de bezoekers waren, op een enkeling na, zeer enthousiast.

En nu verder…

Ook deze editie leverde weer vele aanbiedingen voor nieuwe gratis locaties op. Zo mogen we in de Centrale Bibliotheek het auditorium gebruiken, mogen van Gemeente Eindhoven alle ruimten gebruiken, inclusief de Raadszaal en zelfs het Evoluon wil graag de mogelijkheden bespreken. Dat laatste zou erg leuk zijn voor een volgende jubileum editie, maar we willen nu eerst weer terug naar de eerdere intieme sfeer met maximaal 70 bezoekers.

We hebben nu eerst een zomerstop en 30 september gaan we weer verder. Gewoon, omdat het kan 🙂

Jan Willem Alphenaar is trainer en consultant voor het inzetten van LinkedIn voor marketing en sales. Als LinkedIn Trainer traint hij organisaties in Europa. Met zijn bedrijf Next Business Academy ondersteunt hij organisaties op het gebied van Social Selling, Advertising, Lead Generation en Content Marketing. Onder de noemen Next Business Agency ondersteunt hij met zijn team organisaties bij LinkedIn marketing en advertising.

Categorie
Tags

2 Reacties

    ehannink

    Mooi – klinkt erg goed dat succes in Eindhoven.

    De evenementen in Amsterdam zijn zeker ook succesvol. Na de zomer gaan verder, telkens de 3e woensdag van de maand. Wisselende locaties en praktijkervaringen. De evenementen in Amsterdam zijn van 17:30-19:30u.

    Geweldig dat jullie zoveel deelnemers hadden tijdens de 6e bijeenkomst.


    5 juli 2010 om 12:42
    Jasper van Weerd

    Leuk om Op en Top te leren kennen, ga meteen even een aflevering kijken. Hele concept gemist.


    5 juli 2010 om 21:44

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!