Battle of the Cheetos: Heel verslavend

9 juli 2010, 04:15

Cheetos heeft sinds vorige week de nieuwe webgame Battle of the Cheetos online gelanceerd. De game heeft veel weg van de bekende Worms serie en is van hoog niveau, zeker voor een webgame. Het leuke is dat je als speler kunt kiezen uit verschillende websites als “Battleground”, die de ondergrond vormen voor de veldslagen die je live kunt voeren tegen andere spelers. De websites die hier aan meedoen, zijn Kotaku, Digg, Mashable, Break, Gawker, AddictingGames, Gizmodo en BoingBoing.

Het eerste wat opvalt bij de opstart van de website zijn de gelikte visuals en de mooie presentatie. De mooie fullscreen graphics en interface zijn een verademing om te zien. Bij de start kies je als eerst voor een battleground – één van de bovengenoemde websites. Het leuke is echter dat je ook zelf een andere website kunt toevoegen. Dat zal het sociale aspect en de virale kracht van de game alleen maar versterken.

Momenteel scoren spelers die AddictingGames als battleground hebben gekozen het hoogst in de ranking met punten. Dit zal ongetwijfeld nog veranderen in de komende dagen en weken. Na het kiezen van een battleground start de game en krijg je de gekozen website ook daadwerkelijk als ondergrond te zien. Inloggen kan eenvoudig met Facebook connect en vervolgens kun je een tegenstander uitkiezen.

Het is jammer dat de getoonde tegenstanders gelijk van hoog niveau zijn en dat je in het begin niet eerst alleen tegenstanders krijgt te zien van een gelijk nivea, dus dit had wel beter gekund. Wanneer je je tegenstander hebt uitgekozen, gaat de actie van start en mag je je troepen met je muis orders geven om te aanvallen. Zeker in het begin is dit nog lastig, omdat je tegenstanders meer troepen hebben en sterker zijn, maar naarmate je punten scoort en veldslagen wint, kun je extra units kopen en je leger uitbreiden.

Het zou mooi zijn als Battle of the Cheetos niet een game wordt die alleen tijdelijk actief blijft. Ik denk dat je met een game van dusdanig hoog niveau nog veel meer kunt doen. Denk bijvoorbeeld aan codes in de verpakkingen van Cheetos waarmee je credits krijgt, die jer vervolgens weer kunt gebruiken om extra units te kopen. Cheetos laat met de game in ieder geval zien hoe het moet en dat verdient absoluut een compliment. Ik zou zeggen: probeer de game en oordeel zelf!

Cem Yildiz
Strategic Sales Manager bij Ubisoft

Strategic Sales Manager bij Ubisoft en binnen deze functie verantwoordelijk voor digitale distributie, sublicensing, in-game advertising en strategische partnerships. Daarnaast oprichter van World of Goals en G4M3.nl.

Categorie
Tags

3 Reacties

    mgvandenbroek

    Ik heb het gisteren zitten spelen en I sucked. Vond het inderdaad jammer dat ik tegenover teams kwam te staan die de fijne kneepjes van de battle al helemaal in de vingers hadden. Het maakt het in ieder geval verslavend, de gameplay is prachtig en ik vond met name alle aandacht voor social integratie erg goed tot zijn recht komen. Spelen maar zeg ik!


    9 juli 2010 om 06:21
    Kevin Beeftink

    Mooi voorbeeld van hoe merkeigenaren Playgrounds claimen. Michiel Sala van Little Chicken gaf hierover een gerichte presentatie op Festival of Games, kijk naar voorbeelden als Pritt (knutselen) en Lego (Lego World). De komende jaren verwacht ik ook dat meer en meer merken eigen, zoals MS ze noemde, Playgrounds claimen waarin merkbeleving voorop staat, maar ook conversie als gevolg kan optreden.


    9 juli 2010 om 07:43
    robin

    Erg leuk! Eerst even tegenstanders met een lage ranking uitzoeken, daar valt nog van te winnen. Kan je ook meer soldate/materieel kopen. Soms laadt het spel niet, heb helaas geen facebook, dus ik kan niet saven.

    Maar alle lof voor Cheetos!


    11 juli 2010 om 09:16

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!