Webinars als marketingtool: Saai of super?

Webinars als marketingtool: Saai of super?

Twee jaar geleden in het voorjaar van 2008, verscheen een onderzoeksrapport van MarketingProfs getiteld: “B2B Sales Lead Generation: Integration of Web 1.0 and Web 2.0.”  Uit het rapport bleek dat 46% van de respondenten webinars inzetten als een marketingtool. De shortlist voor meest gebruikte marketingtools voor het genereren van leads, lead nurturing, en voor het onderhouden van klantrelaties in business-to-business marketing zag er als volgt uit:

1. Nieuwsbrieven
2. Persberichten
3. Case Studies
4. White Papers
5. Webinars

Sinds het verschijnen van dit rapport is er vooral veel geschreven over de opkomst van Social Media, videomarketing en allerlei nieuwe trends daarbinnen. Onderwerpen als ‘case studies’ en ‘webinars’ krijgen nog maar nauwelijks de inhoudelijke aandacht die ze verdienen.  Vandaag wil ik eens stil staan bij het onderwerp webinars. Dit zijn websessies waarbij deelnemers online kunnen luisteren naar een spreker en tegelijkertijd een presentatie kunnen bekijken. Ook kunnen er vragen via de chat gesteld worden of zelfs live via de telefoon. Zo kun je met een webinar met tientallen of wel honderdtallen deelnemers tegelijk ‘communiceren’. Niet gek, toch?

Alternatief voor face-to-face

Vooral in de VS worden webinars vaak ingezet. Waarschijnlijk geboren uit het willen overbruggen van grote afstanden en als suboptimaal alternatief voor face-to-face afspraken. Ook worden webinars vaak ingezet voor de interne communicatie bij grote internationale bedrijven.

Intussen wordt een webinar als een zeer effectief middel ervaren. Als intern en extern communicatietool, maar ook als een marketingtool waarbij je jezelf kunt positioneren als thought leader. En niet te vergeten bieden webinars de kans om afdelingen en collega’s op een nauwe manier met de marketingafdeling inhoudelijk samen te laten werken. Goed dus ook voor het aanzien van de marketing en/of communicatie-afdeling! Toch is er heel erg weinig geschreven over hoe je dan zo’n webinar effectief kan inzetten, waar je op moet letten en wat nu echt de voordelen zijn.

Voordelen van webinars

  • Leads: Je komt al vroeg in de verkoopcyclus in contact met potentiële klanten
  • Interesse: De deelnemers, prospects of klanten registreren zich en geven daarmee aan dat ze in jouw materie geïnteresseerd zijn
  • Lage kosten: Je kunt een webinar tegen erg lage kosten herhalen en nog eens herhalen
  • Vrijblijvend: Je kunt op een veel vrijblijvender manier jouw expertise aanbieden aan je doelgroep
  • Goedkoop: Je kunt kosten besparen op je event / marketing / account management budget
  • Effectief: Je kunt heel veel mensen tegelijk bedienen, ik volg weleens webinars met 800 mensen tegelijkertijd aan de lijn.
  • Recycling: Je kunt de content heel goed recyclen; waarom niet de inhoud van de webinars na afloop verpakken in een whitepaper of een serie artikelen?

Onbekend maakt onbemind

Het valt mij op dat in veel sectoren in Nederlands het webinar nog niet of nauwelijks wordt ingezet. Als ik het wel eens aanreik, wordt het in eerste instantie als te ingewikkeld, onbekend of technisch gezien. Of, men gelooft er niet in omdat het minder persoonlijk is dan face-to-face.

Ja, er zijn ook nadelen aan webinars

  • Het is minder persoonlijk dan face-to-face contact
  • Je moet net iets beter presteren dan offline
  • Je moet harder werken om de aandacht van de deelnemer vast te houden
  • Sommige mensen vinden het al heel snel saai

Het succes van een webinar valt of staat met het onderwerp, dit moet een onderwerp zijn waarvoor deelnemers graag 45 minuten of een uur van hun tijd willen geven. De wereld van jouw doelgroep is dus je uitgangspunt. Het is geen verkooppresentatie maar heeft veel meer met educatie te maken. Het is daarmee een tool dat heel goed in te zetten is in de business-to-business, omdat daar over het algemeen veel kennis in huis is. Met een webinar kunnen prospects of klanten op een laagdrempelige manier kennis met je maken. Het past bovendien erg goed in een content marketing strategie waar je tegenwoordig sowieso niet meer omheen kan.

Als je je webinars goed opzet en integreert in je marketingmix, zul je zien dat je jezelf heel veel tijd en geld bespaart, je kunt heel veel prospects en klanten tegelijk bedienen. En als iemand toch niet aanwezig kon zijn, dan kan die persoon de webinaropnames op een ander moment alsnog beluisteren. Je gaat heel effectief met de tijd van jouw doelgroep om, men hoeft ‘maar een uurtje’ in te plannen.


Delen

0
0


Er zijn 6 reacties op dit artikel

  • Hi Ingrid. Wij maken gebruik van webinars omdat het ons in staat stelt ineens 20 tot 25 mensen te voorzien van kennis. In up sell processen is dat is veel efficiënter dan 25 keer in de auto te springen. Daar komt bij dat het ons in staat stelt de echte interesse te peilen en na het webinar contact te onderhouden en opvolging te doen.
    Veel van onze klanten waarderen deze manier van kennisoverdracht omdat zij weten dat het maximaal 1 uur duurt en eenvoudig is te plannen. Leuk artikel en een aanrader voor bedrijven om eens te experimenteren met webinars. Ok, als je business zich ervoor leent uiteraard.

    geplaatst op
  • Klopt, en het gebeurt nog niet veel in Nederland. Misschien moeten we aan iedereen een headsetje geven zodat de drempel om webinars te volgen wat minder groot is? Ik las vandaag ergens een statement dat het veel effectiever is dan whitepapers, omdat je bij whitepapers niet weet of men het leest, terwijl je bij webinars precies weet wie er bij is en wie niet. Binnenkort organiseren wij (zie ook op http://www.spotovision.com) ook een masterclass over dit onderwerp en de eerste interesse is groot vooral bij 'beginners'. En zo gaan we de goede kant op! Het leuke van webinars is vooral dat je gewoon kunt starten, je hebt er niet veel voor nodig, behalve content en een plan.

    geplaatst op
  • sorry, ik bedoelde spotonvision voor de masterclass over webinars, groeten Ingrid

    geplaatst op
  • Hey Ingrid, interessant artikel! Naar aanleiding hiervan - of eigenlijk als reactie hierop - heb ik een stuk geschreven, over eerstehands ervaring met webinars. Onder meer een aantal do's en dont's! http://bit.ly/9CRSNv

    geplaatst op
  • Bedankt voor je enthousiaste reactie :) Ik heb jouw bericht doorgestuurd naar Trinicom en houd je op de hoogte!

    geplaatst op
  • afgelopen week werd Mike Volpe van Hubspot geinterviewd over hun succes met webinars. Hij vertelt onder meer dat 25 van hun huidige klanten via webinars zijn binnengekomen. Voor het volledige video-interview zie hier: [url=http://www.spotonvision.com/blog-nederlands/meest-gestelde-vragen-over-webinars/[/url]

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.