De zandprinter, de Stampy Digital Camera en virtuele dingen aanraken

12 juli 2010, 04:01

Elke week hier een overzicht van opmerkelijke innovaties en creatieve uitingen op Idealize. Met deze week: de zandprinter, een stempelend fototoestel, YouTube Mobile, een kantelende koplamp en virtuele dingen aanraken. Als de massa naar het strand gaat, hoeven adverteerders niet buitenspel te staan. Naast de bekende vlaggen van straalvliegtuigen, kun je ook boodschappen in het zand achter laten. Zoals het Spaanse Zana Design nu doet met een soort ’strandwals’. De door Zana zogenoemde ‘zandprinter’ is als een tredmolen in beweging te brengen. Het motief van het creëren van de wals was echter niet het verspreiden van reclame: Zana wil helpen met het verspreiden van democratische boodschappen, die Spanjes grondwet uit 1812 verheffen.

Stampy Digital Camera

Gisteren hoopten we natuurlijk een historisch hoogtepunt aan onze Nederlandse geschiedenis toe te voegen: het kleine Holland dat de Wererldcup zou winnen. Zo’n gebeurtenis wilden we graag vastleggen met foto’s van de feestende menigte. Het liep allemaal anders, Nederland verloor van Spanje en van een écht feest kwam niet veel. Vorige week kwamen we een concept tegen van designer Jinhee Kim, waarmee we zulke afbeeldingen zouden kunnen verspreiden op borden, papier of placemats. Hij denkt namelijk aan een digitaal toestel waarmee je gemaakte foto’s direct kunt stempelen.

YouTube Mobile

Steeds meer mensen kijken YouTube op de mobiel, maar het merendeel daarvan doet dat via YouTube’s iPhone-app. Dat is een probleem voor Google, omdat ze binnen de applicatie minder goed in staat zijn om advertentie-inkomsten te genereren: ze hebben geen totale controle over de interface en het bedrijf moet met Apple concurreren voor advertentieruimte. Daarom introduceerde Google donderdag de nieuwe YouTube Mobile: een HTML5-site met video’s van hogere kwaliteit en geavanceerde navigatie- en zoekmogelijkheden, die mobiele surfers weer naar de eigen browser moet trekken.

HIRO III

Een meer baanbrekende IT-innovatie kwam deze week van de Japanse Gifu University: deze heeft met HIRO III een techniek ontwikkeld waarmee internetters virtuele objecten kunnen aanraken en aftasten.

HIRO III bestaat uit een robot met vijftien motortjes die tien mechanische vingerkootjes aandrijven. De vingerkootjes zijn onder andere door middel van sensoren in staat het gewicht en de contouren van een virtueel 3D-object te simuleren. De gebruiker hoeft alleen zijn vingers in contact te brengen met het systeem.

Adaptive Headlight

Tot slot BMW: de Duitse auto- en motorfabrikant heeft een techniek ontwikkeld, waarmee motorkoplampen onderweg altijd het wegoppervlak verlichten. Bij huidige motoren gebeurt dit niet wanneer deze zich door een bocht manoeuvreren: dan verlichten ze het landschap naast de weg.

Het nieuwe ‘Adaptive Headlight’-systeem van BMW meet aan de hand van sensoren automatisch de snelheid en hellingshoek, die motoren maken bij het ingaan van een bocht. Het gebruikt een kantelende reflector om het koplamplicht op het verloop van de weg gericht te houden. Voorbijgangers worden niet verblind, want de koplamp verlicht alleen het baanvak van de motorrijder.

Sebastiaan van Essen
Content Marketing Manager bij -

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!