Analyse van BP in social media (Sysomos)

29 juli 2010, 04:36

Altijd goed om te zien wat je concurrenten doen. Al is het maar om van te leren. Zo presenteerde een Amerikaanse concurrent van mijn bedrijf Buzzcapture Symosos, de gevolgen van de olieramp voor BP in de sociale media. Symosos analyseerde het volume van discussies vanaf begin 2010 tot nu toe. De analyse is onderverdeeld in 3 periodes: van het begin van 2010 tot de explosie op 20 april; de initiële periode waarbij de omvang van de ramp bekend werd (20 april tot 15 juli); en de laatste week dat het lek werd gedicht. Details zijn hier te lezen, maar samengevat werden over BP bijna 540.000 mentions gevonden tussen 1 januari en 20 april 2010. Dat was dus de “rustige” periode.

Voornamelijk positief

Volgens Symosos waren in die periode de sentimenten over BP voornamelijk positief (78%!). We hebben het hier over een oliemaatschappij, dan lijkt 78% mij persoonlijk erg hoog. Opmerking hierbij: positieve ratings (37%) en neutrale (31%) worden bij elkaar opgeteld. Waarom is onduidelijk. Zouden in de sentimentanalyse koersstijgingen misschien als positief worden beoordeeld? Het BP aandeel deed het namelijk tussen februari en april goed. Negatief sentiment voor de ramp was 22% van alle uitingen over BP.

Vanaf de dag van de explosie tot bijna 3 maanden later veranderden de cijfers natuurlijk dramatisch: een (ruwe) vertienvoudiging 5,3 miljoen mentionings (waarvan 4,8 miljoen tweets). Interessant hierbij: het aantal uitingen op blogs verzesvoudigde, op webfora zag Symosos een verviervoudiging. Extreme stijgingen natuurlijk, maar niets vergeleken met de stijging van het aantal tweets: een vertwintigvoudiging. Op de oorzaak of eventuele verschillen in onderwerpen op deze platformen wordt in de analyse helaas niet ingegaan. Zou Twitter zich meer lenen voor commentaar op de actualiteit dan blogs of fora? Denk het niet. Waarschijnlijker is dat Symosos bij Twitter alle Engelstalige tweets meerekent en voor blogs en fora alleen Amerikaanse bronnen monitort.

Dan de sentimenten tijdens de ramp. De negativiteit steeg in deze periode van 22% naar 46%. Meest opvallend is dat volgens de weergave van Symosos nog steeds de meerderheid (54%) van het aantal uitingen “favorable” is in deze periode (16% positief, 18% neutraal). Lijkt me erg sterk of in ieder geval een verkeerde benoeming van de realiteit.

Ondanks dat het lek is gedicht neemt de buzz nog niet af: er werden 625.000 mentions over BP in een week gevonden. Volgens Symosos is het sentiment over BP nog steeds “favorable” (54%) en het positieve sentiment is gestegen van 16% naar 19%. Eeuwig zonde dat dit niet wordt toegelicht want nu lijkt deze analyse absoluut niet geloofwaardig.

Learnings

Learnings bij deze analyse wat mij betreft:

  • Het lijkt erop dat de analyse van Symosos voor blogs en fora beperkt is tot uitingen in de V.S., maar dat Twitter globaal is bekeken.
  • De afwezigheid van sociale netwerken in de analyse. (Waar is Facebook?) en van reacties op online nieuwssites.
  • Geen inzicht in belangrijke bronnen (behalve Twitter). Wat zijn de belangrijkste blogs en fora?
  • Waarom neutrale en positieve uitingen optellen en deze benoemen als “favorable”? Een percentage van 56% favorable op het hoogtepunt van de crisis is niet geloofwaardig. Zelfs het percentage van 46% negatief sentiment lijkt erg laag op dat moment.
  • Vanuit Buzzcapture meer van dit soort gebeurtenissen monitoren. Geeft in in de mogelijkheden van social media en levert relevante exposure op. Dat moeten dan wel diepgaandere analyses zijn dan deze.

Alex van Leeuwen (1969) is politicoloog en sinds 1999 werkzaam in de internet industrie. Alex heeft eind 2006 Buzzcapture opgericht vanuit het idee dat social media voor organisaties steeds belangrijker wordt. Buzzcapture levert social media-analyses en heeft als doel niet alleen inzicht te bieden in online expressies, maar ook handvatten te bieden.

Categorie
Tags

6 Reacties

    sjongsma

    @alex: ik heb de tools van Sysomos ook mogen testen en ik moet toch even reageren op je learnings. Dat klopt niet helemaal. Waar je een punt hebt is dat ze neutraal en positief bij elkaar optellen en dit allemaal als positieve mentions aanwijzen. Daar kan je inderdaad je vraagtekens bijzetten.

    Wat betreft je analyse van blog en fora: dit is niet beperkt tot de V.S. De tool haalt ook vlekkeloos informatie uit Europese landen of Nederland specifiek. Het zelfde geldt voor Facebook en online nieuwssites (die missen inderdaad in de analyse). En ook belangrijke bronnen zijn prima uit het pakket te halen.

    Ik ben bang dat het “onderzoekje” dat ze gedaan hebben niet een goede weergave is van de tool die ze aanbieden. Want deze is absoluut een stuk beter dan omschreven.

    Wat mij wel interessant lijkt is dat jij met jullie tool een zelfde analyse doen en kijken wat daar uit komt. Dat is vast een interessante analyse!


    29 juli 2010 om 04:59
    alexvanleeuwen

    @Siegfried, ik heb hier inderdaad puur gekeken naar dit onderzoek en dat beoordeeld. Op zich kunnen wij dit onderzoek ook doen, maar als je dit met terugwerkende kracht doet dan verlies je altijd data (Twitter bijvoorbeeld en content die reeds verwijderd is van de originele bronnen). Mocht je geinteresseerd zijn om naar de Buzzcapture social media monitoring tools te kijken dan kunnen we dat natuurlijk regelen.


    29 juli 2010 om 05:41
    chi666

    Beetje jammer om op zo’n manier je concurrent aan te pakken. Natuurlijk zitten er vreemde dingen in, maar zonder diepgaand de inhoud te kennen zo je conclusies te trekken vind ik niet heel netjes. Ook is de Nederlandse markt niet standaard voor de wereld. Zoals in groundwell beschreven, 80% van alle comments in de wereld zijn positief. In Nederland hebben wij ratio’s van 1 staat tot 10 in negatieve tweets (zie b.v. uitgekotst.nl). De conclusie dat erg veel positief is, is dus misschien niet zo vreemd. Het optellen van neutraal en positief op zich wel, maar ik vind positief ook al een rekbaar begrip als ik eerlijk ben.


    29 juli 2010 om 06:53
    sjongsma

    @Alex: lijkt mij een prima idee! Ik ben erg benieuwd wat jullie tools allemaal kunnen.


    29 juli 2010 om 10:06
    40deuce

    Hallo Alex,

    Ik waardeer uw beoordeling van Sysomos ’tools, maar ik zou er graag op wijzen dat de informatie die u probeert te analyseren is van een blogpost waar we gebruik gemaakt van een zeer hoge overzicht van een van onze tools functies. Onze software doet veel verder gaan dan die in de diepte blog post kan je zien. Onze tools zoeken op het sociale weefsel rond de hele wereld, inclusief meerdere sociale netwerken in meer dan 180 talen.

    Ondanks dat we graag de kritiek van ons product (het is hoe we het beter te maken), alleen dit blogbericht dat u dit bericht gebaseerd is op een zeer klein percentage van wat onze software kan doen shows.

    Cheers,

    Sheldon, community manager voor Sysomos


    29 juli 2010 om 12:50
    alexvanleeuwen

    @Bas: ik vind je reactie overdreven. Ik ben nou niet bepaald concurrentje aan het bashen hier en zie niet waarom ik de analyse zoals die gepresenteerd is niet kan beoordelen. Er is blijkbaar geen diepgaandere analyse van dit onderwerp.

    @Sheldon: bedankt voor de reactie en jammer dat dit niet duidelijk was uit de blogposting. Is het volledige rapport beschikbaar? En kan je bij de sentimenten toelichten waarom neutraal + positief sentiment als “favorable” wordt genoemd?


    29 juli 2010 om 15:52

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!