Skype naar de beurs: The Belsoap continues

10 augustus 2010, 07:55

Skype gaat naar de beurs en hoopt met die stap 100 miljoen dollar op te halen. De Securities and Exchange Commission (SEC) heeft die aanvraag binnen, er gaat gehandeld worden op NASDAQ. Overal regent het artikelen over de waarde van Skype, over het waarom en het hoe, over het wie, over waarom ze nu wel naar de beurs gaan en vorig najaar nog niet. Eigenlijk is al het nieuws rondom het belbedrijf een grote soap, sinds 2005 pak hem beet. Aandeelhouders komen en gaan, de één wil geld zien van de ander, eBay koopt en verkoopt grote delen van het bedrijf. Tussendoor werd 1,4 miljard aan waarde afgeschreven. Het is bijna niet bij te houden.

Het bedrijf gaat naar de beurs, en tussendoor was er gesteggeld over 3G-vergoedingen voor bellen met die verbinding via je telefoon. En dat allemaal in tijden waarin bellen met je Facebook vrienden via Vonage gratis is geworden. Terwijl het ook vlot gaat met technologische vernieuwingen in de tv-wereld en daar aardige partners worden gevonden (ja, dat willen we, Skypen via de televisie): “Skype Wants to Make Your TV More Social”.

De kop bij TechCrunch is veelzeggend: “Skype Files For IPO, Only 6 Percent Of Users Pay”. Om Malik ziet daar juist enorm veel kansen voor groei en een solide financiele basis voor het bedrijf (“Skype Files for IPO”):

“Skype’s decision to go public is a result of the company turning into a cash machine. It currently has 560 million registered users and about 124 million of them are active on monthly basis, while about 8.1 million of them are monthly paying users — who on average pay $96 a year for the service. Any increase in the number of average monthly paying users is going to help the company erase any losses and goose up its revenues.”

Over de missie van Skype heeft het bedrijf de volgende alinea opgenomen in het persbericht dat gisteren is uitgegaan:

“Founded in 2003 and based in Luxembourg, our mission is to be the communications platform of choice around the world. We enable users with virtually any Internet-connected device to communicate with each other by voice, video and instant message for free, or make low cost voice calls to fixed or mobile numbers virtually anywhere in the world. We have 124 million connected users and our users placed 95 billion calling minutes over Skype in the first half of 2010, approximately 40% of which were video. Skype can be downloaded onto computers, mobile phones and other connected devices for free at www.skype.com.”

Bedrijfsmodel

Erick Schonfeld heeft op TechCrunch het nieuwe organogram opgeduikeld waar Skype (Luxemburg) deze nieuwe stappen mee gaat maken:

Vervolg

De show is nog lang niet over. Twitter en Facebook zullen met argusogen in de gaten houden wat er nu weer rondom Skype gaat gebeuren. Hoe gaat het met de waarde van het bedrijf? Kunnen ze al die inactieve gebruikers aan het Skype-outen krijgen? Wanneer wordt de dienst nu eens zó goed dat ook zakelijke klanten er op durven te vertrouwen? Heel benieuwd.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Gosse AdB

    Zelf gebruik ik Skype dagelijks, al dan niet met beeld en ben er bijzonder tevreden over.

    Helaas voor KPN, bel ik al jaren enkel naar het buitenland met Skype-out.

    Ben heel benieuwd naar de IPO, zeker gezien het gesteggel over de naam met BskyB in de EU. En helaas heb ook ik vragen over het business model…


    10 augustus 2010 om 12:13

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!