#SocialMediaRecap #8 2010: Hoax & Twitter, Tweetmeme en Known Issues

16 augustus 2010, 10:23

Twitternieuwsdiensten @besocialonline (door Gert Jan Bos) en @socialemediaNL (door Mark de Bruin) brengen dagelijks veel nieuwtjes over wat er gebeurt in de wereld van de sociale media. Vandaag verschijnt alweer de achtste edtie van de Marketingfacts #SocialMediaRecap met daarin volgens ons highlights van week 32 uit de pers via @socialemediaNL en @besocialonline die nog niet eerder hier op Marketingfacts verschenen met deze week:

  • Betekent de hoax het einde van Twitter?
  • Een twittercampagne en 3000 singles geeft Dries Roelvink een nummer 1 hit
  • 8 succescriteria voor marketing op Facebook
  • De nieuwe Tweetmeme:“Yahoo Pipes voor Twitter”
  • Twitter Goes Mobile on the Weekend
  • Zonder account toch twitter volgen? Het kan met sms
  • Waarom de periode dat Foursquare “plat ligt” belangrijk aan het worden is
  • Facebook Pages worden Customer Support Centers
  • Verkeersovertreders gepakt via Facebook
  • Known Issues op Facebook

Betekent de hoax het einde van Twitter?

Hoe makkelijk is het om een bericht te verspreiden via sociale media netwerken? Veel mensen nemen op twitter het nieuws klakkeloos over, zonder te checken en een tweet is makkelijk door iedereen te plaatsen. Dit geeft ook de mogelijkheid om leugens of onjuistheden te verzenden. De afgelopen week was dit een aantal keren het geval. Verhalen over een autoruitenreparateur, gratis geld en een aankondiging van de koningin. Allemaal bleken ze niet waar en dat wordt een hoax genoemd. Een onjuist feit wat wel een tending topic wordt. Een vervuiling van twitter vindt NOS Journaal-hoofdredacteur Hans Laroes.

Een twittercampagne en 3000 gingles geeft Dries Roelvink een nummer 1 hit

De volkszanger Dries Roelvink heeft voor het eerst in zijn carrière een nummer-1-hit gescoord. Het liedje Alleen Door Jou kwam vanuit het niets naar de bovenste plek in de single top 100 stijgen. Aan het succes ging een slimme campagne vooraf, waarin Twitter de hoofdrol speelde. Dries is niet de eerste die social media inzet om de charts te beïnvloeden. Begin dit jaar riepen Jeroen van Koningsbrugge en Dennis van de Ven (alias Draadstaal en alias Jurk) hun aanhang met succes op om hun single te kopen. Bij Dries speelt de “gun factor” een grote rol en dat werkt goed op sociale netwerken.

8 succescriteria voor marketing op Facebook

Jeremiah Owyang legt in een document op slideshare de 8 succescriteria voor marketing op Facebook uit. Jeremiah:“Altimeter Group conducted research, and gleaned input from 34 vendors, agencies, and experts, to determine success criteria and develop a roadmap for Facebook page best practices. We found Eight Success Criteria for Facebook page marketing, and then tested the maturity of 30 top brands across six industries.”

De nieuwe Tweetmeme:“Yahoo Pipes voor Twitter”

Op 12 augustus zijn twitter en tweetmeme een samenwerking aangegaan met betrekking tot de eigen “retweet button” van twitter. Tweetmeme kondigde ook een nieuw eigen product aan: “datashift”. Tweetmeme CEO Nick Halstead:“Datasift will be a programming language for creating complex searches such as “People in New York with over 200 followers who have mentioned Barack Obama in a positive way with no swearing in the past day”.

Twitter Goes Mobile on the Weekend

SocialFlow, een social media marketing bedrijf uit New York heeft een onderzoek gedaan naar het gebruik van twitter voor een van haar klanten. Doel van het onderzoek was om te zien of er trends zijn in de manier waarop mensen gebruik maken van Twitter en welke inhoud ze vinden op twitter. SocialFlow gebruikte een twitter-account met 500.000 volgers in combinatie met de “url-shortner” bit.ly. SocialFlow:“One of the biggest lessons: Twitter usage jumps pretty sharply on mobile devices versus desktops on the weekend.”

Zonder account toch twitter volgen? Het kan met sms

In de USA kan je via “fast follow” twitteraccounts volgen op je mobiele telefoon zonder een eigen account. Twitter maakt hierbij gebruik van sms. Om deze mogelijkheid te gebruiken type je de volgende tekst: “follow [username]” en verstuurd dit naar het volgende nummer 40404. Vanaf dat moment ontvang je van elke update van dit account een sms bericht. Twitter:”“Try it out the next time you see a Twitter @username at a restaurant or store, on a billboard or on TV, or if you hear one mentioned on the radio.”

Waarom de periode dat Foursquare “plat ligt” belangrijk aan het worden is

Dat sommige social netwerken soms niet werken of zoals dat genoemd wordt “down” zijn, heeft per social netwerk verschillende gevolgen. Als twitter niet werkt geeft dit bij veel geïrriteerde reacties bij de gebruikers. Foursqaure kan zich deze “downtime” eigenlijk niet permitteren. Op dit “location based” sociale netwerk wil iedereen op elk moment laten weten waar hij of zij zich bevindt. Zowel voor privé doeleinde als ook zakelijk is de periode dat Foursqaure niet werkt een groot probleem. Het netwerk groeit op dit moment erg hard en zal zijn service dan ook moeten bewijzen. De groei zal zeker afnemen als de irritatie toeneemt door het niet kunnen inchecken op Foursquare. @leonardaustin thinks: “Foursquare having downtime is much more annoying than twitter being down.”

Facebook Pages worden Customer Support Centers

Het nog steeds groeiende Facebook ziet ook het aantal bedrijven dat zich gaat profileren op Facebook toenemen. Het publiek op Facebook vindt steeds meer bedrijven op Facebook en gaat via een “like” een relatie aan. De bedrijven pagina’s op Facebook worden steeds beter en uitgebreider om op te vallen tussen alle andere. Customer service software maker Parature heeft een applicatie ontwikkeld voor Facebook om van je pagina een costomer service center te maken.

Verkeersovertreders gepakt via Facebook

De politie van New Delhi wilde een Facebook-pagina op zetten waar inwoners van New Delhi konden discussiëren over het rampzalige verkeer in de stad. In plaats daarvan begonnen de inwoners van deze Indiase stad massaal foto’s en video’s in te sturen van de meest bizarre verkeersovertredingen. De politie gebruikt deze informatie nu om aan de hand van kentekens de eigenaren op te sporen en te beboeten.

Known Issues op Facebook

Dat Facebook soms last heeft van “bugs” of “errors” weten ze bij dit sociale netwerkt zelf ook. Om de gebruikers op de hoogte te houden van de laatste updates over problemen met het netwerk heeft Facebook nu een “Known Issues on Facebook” pagina. Quote: “Like, Known Issues on Facebook if you want the most current information about bugs and other issues on the site.” De missie van de pagina: “To provide an optimal user experience by ensuring that Facebook behaves as intended.”

Tot slot willen wij Mike van Hoenselaar heel erg danken voor het maken en aanleveren ons nieuwe #socialmediarecap logo.

Dit artikel heb ik samen geschreven met Mark de Bruin. Beiden zijn wij betrokken bij Social Media Club Utrecht. Dit is het achste Marketingfacts #SocialMediaRecap artikel. Mocht je een mening of tip hebben voor een volgende editie, laat het weten. Meer social media nieuws? Volg dan @socialemediaNL en @besocialonline op Twitter.

Ondernemer in de wereld die social media genoemd wordt. Ik onderzoek op dagelijkse basis de uitdagingen om dit medium te gebruiken, te verbeteren en makkelijker te maken. Social media inzetten voor succes kost tijd, veel tijd. Ik help met het effectief inzetten van deze netwerken met een minimale inzet qua tijd. Community manager van Dutch Facebook groep en Dutch Twitter groep op Facebook.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Mark de Bruin

    Dank aan @MikevHoenselaar voor het nieuwe logo van de #socialmediarecap!


    16 augustus 2010 om 12:44
    Erik

    Het lijkt wel alsof alleen Twitter nog nieuws is tegenwoordig..


    17 augustus 2010 om 14:44
    Gert-Jan Bos

    @Erik,

    Dank voor je reactie. In onze socialmediarecap hebben we naast twitter ook items als Facebook en Foursquare. Of bedoel je met “nieuws” de rubriek op televisie? Dan deel ik je mening. In het NOS of RTL nieuws maken ze vooral melding van twitter nieuws. Er zou best wat meer aandacht van de “oude” media mogen zijn voor de ontwikkelingen (en niet allleen twitter) in de social media. Wij proberen via deze blogs op marketingfacts je op de hoogte te houden van deze ontwikkelingen.


    18 augustus 2010 om 08:00

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!