Binnenkort ook advertenties in e-books

24 augustus 2010, 03:06

Het duurt niet lang meer of er zullen advertenties verschijnen in e-books, aldus Ron Adner en William Vincent. In een opiniestuk in de Wall Street Journal schrijven de professor aan Tuck School of Business van het Dartmouth College en de voormalige redacteur van Houghton Mifflin dat advertenties in e-books onvermijdelijk zijn.

E-books lenen zich meer dan gewone boeken voor het plaatsen van advertenties. Doordat e-readers in verbinding staan met het web en gebruikers eens in de zoveel tijd inloggen, is het mogelijk om advertenties te updaten om deze relevant te houden voor de gebruiker.

Dit in combinatie met de stijgende verkoop van e-books maakt dat in-book advertising voor uitgevers zeer interessant wordt. Tel daarbij op de dalende prijzen van e-readers en Google’s plannen voor een e-book store, en de druk voor uitgevers wordt nog hoger opgevoerd.

Advertenties in boeken klinkt niet echt aantrekkelijk. Lezen is voor velen een bezigheid om lekker even alles te vergeten en in een verhaal te duiken. Als dan ineens een ‘Stof verdwijnt waar Swiffer verschijnt’ advertentie opduikt, raak je als lezer uit je verhaal.

Adner en Vincent verwachten echter niet dat de overgang naar advertenties in e-books zonder slag of stoot zal verlopen. Naast de frustratie van lezers, verwachten ze dat uitgevers controle willen over de inhoud van de advertenties die in hun boeken worden getoond. Ook voorspellen ze dat nieuwe spelers hun intrede zullen doen in de boekenmarkt, zoals advertentiebureaus en technologiebedrijven.

Technologiebedrijven erkenden al eerder het potentieel van advertenties rondom boeken. Zo plaatst Google tegenwoordig advertenties naast de zoekresultaten in Google Books. Daarnaast diende Amazon afgelopen jaar een patent in voor advertenties in haar Kindle. Apple kan tevens met gemak haar iAd platform uitbreiden naar e-books voor de iPad.

Ook al zijn consumenten tegenwoordig gewent om overal advertenties te zijn, het adverteren in boeken zou nog wel eens op zwaar protest kunnen rekenen. Maar als het bestaan van boeken wordt bedreigd door piraterij of dalende prijzen, moeten de uitgevers toch een keus maken…

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

3 Reacties

    online succes

    Misschien hebben we dan straks naast gratis schoolboeken ook gratis e-books. Dat lijkt me wel wat.

    Ton van Houten


    24 augustus 2010 om 03:57
    RobBruyn

    Precies! Advertenties maken het straks mogelijk zelf te kiezen. Betalen voor een boek zonder advertenties, of gratis ophalen en tijdens het lezen advertenties tegenkomen.

    Ik denk dat ik wel kan wennen aan advertenties tussendoor.


    24 augustus 2010 om 10:18
    Johan van den Bos

    Op Bookboon.com bieden wij al gratis ebooks aan gefinancierd uit in-boek advertenties. Er kunnen reisgidsen, studieboeken en managementboeken gedownload worden.


    25 augustus 2010 om 07:45

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!