Pytch Insight 16: Hugo Braam van VirtuaGym – Fitness 2.0: fit worden met Brad Fit en je vrienden

23 augustus 2010, 07:15

In Pytch Insight 16 geeft Hugo Braam van VirtuaGym zijn visie op Fitness 2.0 en laat zien hoe VirtuaGym in speelt op het gebruik van social media, sensoring, game-technologie en hoe merken kunnen gebruikmaken van Fitness 2.0. Onderaan het artikel kun je ook nog een speciale aanbieding vinden voor Marketingfacts-lezers.

Naar mijn mening zijn er momenteel drie spannende ontwikkelingen die fitness en beweging in het algemeen een stuk leuker gaan maken én dus makkelijker vol te houden. Dit zijn achtereenvolgend de opkomst van social media, de democratisering van sensor-technologie en de inzet van game-technologie op bewegingsgebied. Dit zijn tevens kernelementen van ons online sport platform VirtuaGym.

“Gezond” doet het al jaren uitstekend als marketinguitlating. Sterker nog, er worden aan de lopende band nieuwe producten geïntroduceerd rondom deze belofte, varierend van vezelrijke ontbijt-drinks tot nieuwe light frisdranken en ovengeroosterde chips (minder vet!). En niet voor niets; de huidiger consument is meer dan ooit geïnteresseerd in zijn gezondheid en ook bereid om daar in te investeren. In geld wel te verstaan. Want alhoewel gezondheidsproducten gretig aftrek vinden en er op grote schaal iedere maand braaf 50 euro voor het fitnessabonnement wordt betaald, worden we toch alsmaar dikker.

Fitness is inmiddels de nummer 1 sport in Nederland, omdat dit zo makkelijk te combineren is in onze drukke levensstijl. Zeker als je weinig gaat. De meesten vinden fitness maar een saaie en weinig uitdagende aangelegenheid. Dit heeft er onder andere mee te maken dat het voornamelijk een individuele aangelegenheid is en het spel- en competitie-element van bijvoorbeeld balsporten is komen te vervallen. Motivatie is uiteindelijk bepalend om bewegen vol te houden en daar ontbreekt het veelal aan, getuige ook grote uitval bij fitnesscentra.

Opkomst van social media

Sinds Hyves eind 2004 Nederland veroverde als social network, is social hot and interactie het kernbeginsel van mode-term web 2.0. Dit heeft geleid tot de toevoeging van sociale interactie aan vrijwel elk online initiatief én (in lijn hiermee) het ontstaan van niche social networks. Zo zijn er netwerken voor je zakelijke contacten en zelfs voor het najagen van je muzikale aspiraties, zoals het Nederlandse Tribe of Noise.

Dat social ook voor fitness werkt is inmiddels aangetoond door verschillende studies, waar bijvoorbeeld uit bleek dat afvallen effectiever is als je dit samen met anderen doet. Reden hiervoor is dat mensen groepsdieren zijn en sociale activiteiten over het algemeen leuker vinden dan individuele. Daarnaast is er tevens een mate van peer pressure; men wil niet onderdoen voor de rest. Niet voor niets past Weight Watchers dit sociale element al langer toe met haar groeps-meetings.

Dankzij de wondere wereld van het internet ben je echter niet langer afhankelijk van dergelijke elite-oplossingen om met je peers fit te worden. Zo is sociale interactie een kernelement binnen VirtuaGym. Het platform is allereerst ingericht als social network, waar je samen met buddies fit kunt worden, je elkaars voortgang kunt bijhouden, vergelijken en elkaar motiveren. Bovendien kun je middels koppelingen met alle populaire sociale netwerken (Facebook, Hyves, Twitter) je voortgang eenvoudig delen met je bestaande vriendennetwerk. Zo kun je na een work out iedereen laten weten hoeveel calorieen je hebt verbrand of delen dat je net je eerste gewichtsdoel hebt behaald. Op dat moment doe je het niet meer alleen voor jezelf en dat motiveert!

Democratisering van sensor-technologie

“Meten is weten” is een alom bekend gezegde en dit geldt ook wanneer je fit wilt worden. Metingen laten je je voorgang nauwkeurig vaststellen, wat motiveert vol te houden en jezelf te verbeteren. Daarnaast kun je je waarden met anderen vergelijken; een competitie-element dat tevens motiveert.

Een mooi voorbeeld van sensor-technologie die je bij het sporten kan ondersteunen is GPS, dat tegenwoordig standaard in vrijwel elke smart-phone zit, in combinatie met een tracking app. Zo kun je eenvoudig je afstand, tijd, snelheid en zelfs hoogte bijhouden tijdens het hardlopen of fietsen.

Sensoring is verder te gebruiken om je lichamelijke conditie te meten. Zo zijn we met VirtuaGym een samenwerking aangegaan met Tanita, wereldwijd leider in weegapparatuur voor health professionals, zoals diëtisten en fysiotherapeuten. We hebben net met hen een volledige wellness-lijn geïntroduceerd, waaronder de Body Monitor die nauwkeurig je lichaamssamenstelling (in totaal 10 waarden) meet. Wij zijn de eersten met een dergelijk uitgebreide Body Monitor, waarmee je in feite beschikking krijgt over dezelfde technologie als een diëtist. Bovendien biedt het gekoppeld online platform een volledig trainingsprogramma op maat.

Daarnaast hebben we de Activity Monitor uitgebracht, die gedurende de dag je stappen meet bij verschillende activiteiten. Beide devices zijn naadloos geïntegreerd met het VirtuaGym-platform, zodat de gegevens eenvoudig kunnen worden doorgestuurd naar je Fit-profiel, alwaar deze is bij te houden in heldere visualisaties en bovendien te koppelen aan een persoonlijk doel. Voor veel mensen is de bewustwording al de grootste stap naar een actievere levensstijl; als je de sensor bij je draagt neem je liever de trap. Maar we krijgen ook enorm enthousiaste reacties van de eerste gebruikers die door het bijgeleverde trainingsplan hun vetpercentage en BMI met de Body Monitor zien dalen en hun spiermassa toenemen.

Inzet van game-technologie op bewegingsgebied

Toen wij 2,5 jaar geleden begonnen met het idee om ICT in te zetten om bewegen makkelijker en leuker te maken, keken veel mensen ons raar aan. “Bewegen met een computer, dat ga je toch niet doen?!” was een vaak gehoorde kritiek. Inmiddels heeft Nintendo met haar immens populaire Wii-systeem het tegendeel bewezen en de wereld opengesteld hiervoor.

Zoals gezegd is fitness lastig vol te houden vanwege het ontbreken van een spel- en competitie-element. Nu worden mensen namelijk veelal extrensiek gemotiveerd, wat betekent dat ze het niet doen vanwege de activiteit zelf, maar voor de positieve neven-effecten, zoals afvallen, er beter uitzien op het strand, etc. Met game-technologie kan een spelelement toevoegd worden zodat de activiteit zelf leuk wordt (intrinsieke motivatie), zoals bijvoorbeeld ook bij balsporten het geval is. Zo wordt de activiteit zelf leuk om te doen, waardoor het makkelijker vol te houden is.

Mijn visie is dat fitness, in zijn huidige vorm in 5 tot 10 jaar voltooid verleden tijd zal zijn. Het wordt socialer en leuker om te doen, zoals een potje squash of voetbal in het park. VirtuaGym anticipeert op deze ontwikkeling met onze online sport-plaats, welke binnenkort met de eerste sport-game zal worden gelanceerd. Hiermee kun je in je web-browser tegen mensen van over de hele wereld sporten.

Fitness 2.0 voor brands

De grotere sportmerken hebben de potentie van fitness 2.0 reeds ontdekt, waarvan Nike+ één van de eerste en vooralsnog meest succesvolle initiatieven is. Nu is sport natuurlijk Nike’s core business, maar ook voor andere industrieën liggen er kansen. Gezondheid is namelijk hot, maar wordt vooralsnog vaak slechts als holle reclameleus gebruikt. Uiteindelijk wil je als merk zijn waar de consument is, en dat is veelal toch online. Bovendien kun je met gezondheids-apps zorgen voor een veel intensievere brand experience en zelfs de dialoog aangaan met je (potentiële) klanten. Fitness 2.0 biedt dus mogelijkheiden om klanten op een boeiende en positieve wijze te binden aan je merk.

Binnen VirtuaGym zijn wij in ons prille bestaan nog geen samenwerkingen op dit vlak aangegaan, maar ik zie hier zeker mogelijkheden, die verder gaan dan reguliere bannering alleen. Dit kan variëren van een boodschap op onze printbare trainingsschema’s en in-game advertising voor sport-games tot “VirtuaGym-in-the-box”, waarbij je een actiecode voor een abonnement meelevert met je product, tot zelfs een volledige white-label versie van het platform in eigen merk.

Fitness 2.0 staat pas in de kinderschoenen, maar voor mij staat vast dat het hier niet gaat om een hype, maar een duurzame trend. Dat is denk ik goed nieuws voor marketing Nederland, maar vooral ook voor ons zelf; je zwembandjes kwijtraken voor de zomer was zelden zo leuk om te doen!

Pytch-interview

Hugo Braam (29 jaar) richtte bijna drie jaar geleden samen met zijn broer VirtuaGym op. VirtuaGym is een online fitness- en lifestyle-platform gevestigd in Amsterdam (bij Mediagilde). Hugo studeerde rechten en werkte in de advocatuur als intellectueel eigendoms-specialist.

VirtuaGym is ontstaan uit een probleem in de markt dat een groot aantal van de mensen meer wil bewegen dan dat ze aan toekomen. VirtuaGym is gebruik gaan maken van drie succesformules; personal training, sociaal element en spel-/competitie-element.

NB. Lezers van Marketingfacts krijgen tijdelijk 10% korting op de aanschaf van de Body Monitor en/of Activity Monitor met de code MFACTS2010. In te vullen in je winkelwagen op www.shop2fitness.com en geldig t/m 15 september 2010. Of begin kosteloos met een gratis account.

Ayman is digitaal Strateeg die betekenisvolle digitale verbindingen tussen bedrijven en klanten creëert. Ayman helpt bedrijven om meer waarde voor klanten te creëren met digitale middelen, de relatie met klanten te verstevigen en nieuwe inzichten op te doen. Als digitaal strateeg zet hij digitale (en sociale) media om in digitale waarde, digitale ervaringen en sociale business. In opdracht voor kleine en grote organisaties ontwikkelt Ayman digitale concepten, geeft advies en trainingen op het op het snijvlak van marketing & communicatie en internet & nieuwe media. Daarnaast heeft hij een aantal eigen initiatieven opgericht, zoals de Nederlandse Social Media Academie (NSMA).

Categorie
Tags

5 Reacties

    waitsee

    Ik ben al heel lang lid van Virtuagym (heet dat zo bij een community?). Het is een vriendelijke omgeving met goede informatie, waar je zeker wat aan hebt. Meld je gratis aan en maak je profiel zo volledig mogelijk.

    Brad Fit roept mij regelmatig op om te sporten. Vaak ben ik ergens mee bezig en dan stel ik de training uit. Je moet dus wel gewoon discipline hebben, ondanks de hulp van Brad.

    Nu ben ik met mijn 110 kg. ook één van de eerste testers geweest van Philips’ DirectLife. De zes maanden gratis (ik had wel 79 euro betaald voor hun body monitor) meedoen in hun project heeft mij geleerd, dat het inderdaad heel motiverend is om je calorieën doel te halen. Onze gloeilampenfabrikant wilde echter 12,50 euro hebben voor het vervolgtraject en dat vond en vind ik veel te duur.

    Nu is Virtuagym aanzienlijk goedkoper en heeft een hele leuke en nuttige community, dus zeg ik DOEN!


    23 augustus 2010 om 08:53
    Hugo

    Nou waitsee, dank voor je positieve reactie. Je zou bijna denken dat wij je ervoor betalen, haha. In elk geval super om te zien dat we zulke ambassadeurs hebben!


    23 augustus 2010 om 10:15
    Felix

    Wij van Infofitness.nl zijn zeker te spreken over Virtuagym!


    24 september 2019 om 06:30

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!