Interactieve thriller ’72 uur’: nieuwe campagne Rijksoverheid

1 september 2010, 15:32

KONG heeft vandaag de interactieve thriller ‘72 uur’ online gezet. Hierin moet een vrouw zien te overleven zonder telefoon, internet, stroom en water. Jij als kijker kan het verhaal direct beïnvloeden door diverse keuzes te maken om de vrouw te helpen, via de muis, met de webcam en je kunt haar zelfs opbellen. ‘72 uur’ is een campagne van de Rijksoverheid en het Ministerie van Binnenlandse Zaken om burgers beter voorbereid te laten zijn op een ramp.

De vrouw krijgt te maken met een telefoon die het niet doet, drinken dat op raakt, zit zonder verlichting en moet lastige keuzes maken. 72 uur opgesloten in huis: red jij het? is onderdeel van de campagne van de Rijksoverheid en het Ministerie van Binnenlandse Zaken ‘Goed voorbereid zijn heb je zelf in de hand’ en is erop gericht het publiek een beeld te schetsen van wat er kan gebeuren tijdens een ramp. Als de sirenes afgaan is het de bedoeling binnen te blijven, maar dan…?

Bezoekers van de site kunnen de vrouw helpen door met de muis keuzes te maken, maar ook door haar via de telefoon een opdracht te geven en de webcam te gebruiken om beweging te simuleren, om de kijker zoveel mogelijk bij het verhaal te betrekken.

Creative Director Yacco Vijn (@yaccovijn) over de campagne:

“Het gebruik van telefonie en webcam op deze wijze is volgens ons nog niet eerder vertoond, zeker omdat je een uniek telefoonnummer krijgt om te bellen: vroeger moest je dan ook nog een code invoeren om ‘contact’ met de site te kunnen maken. Op deze manier lijkt het alsof je direct contact hebt met wat er gebeurt in de film. Verder is dit denk ik de eerste online campagne waarin je virtueel je hoofd kan stoten.”

Na afloop kun je het doorsturen naar vrienden of delen op Facebook, Hyves en Twitter. Alles komt uiteindelijk samen op het platform www.nederlandveilig.nl.

72 uur’ is geregisseerd door filmregisseur Jelmar Hufen en de hoofdrol wordt gespeeld door upcoming actrice Nyncke Beekhuyzen (‘Julia’s Tango’, ‘Lotte’, ‘Verborgen Gebreken’).

Credits online campagne ‘72 uur’

Opdrachtgever: Ministerie van Binnenlandse Zaken

Bureau: KONG | @kongamsterdam

Creatie: Marthe Noordijk, Michael Vromans, Yacco Vijn (CD), Floris Hülsmann (CD)

Strategie: KONG

Interaction design: Vinesh Gayadin, Coen Grift

Productiemaatschappij: maarten.nl

Regisseur: Jelmar Hufen

D.O.P.: Gabor Deak

Muziek: Haaifaai Deluxe

Technische realisatie: Refunk

Producer: Monique Neuteboom

Account: Toprak Özturan, Tisha Hoppenbrouwers

Verantwoordelijk bij klant: Anne Linmans, Aafke Schaapherder, Monique Taal, Richard Visser

Bert Hagendoorn
Specialist in positionering en groeistrategie bij BertHagendoorn.nl

Als specialist in positionering en groeistrategie heeft Bert de afgelopen 10 jaar talloze creatieve bedrijven en ondernemers in de business to business markt geholpen. Hij brengt ze naar de volgende fase met zijn zes-stappen plan voor positionering, groeistrategie en communicatiestrategie. Dat geeft ze focus, richting, strategie, een scherper verhaal, zichtbaarheid - en uiteindelijk een succesvollere business. Daarnaast is Bert oprichter en voorzitter van Dutch Digital Design: het allerbeste digitale werk van Nederlandse ontwerpers en bureaus heeft daarmee een podium in binnen- en buitenland. Zij delen het beste werk via social media, pers en events - en vertellen over de designmentaliteit daarachter. Bij de stichting zijn 30 digitale bureaus aangesloten als partners.

COMMUNITY
Categorie
Tags

13 Reacties

    Richard

    Mooi gemaakt zeg!


    1 september 2010 om 15:56
    Anton

    machtig mooi!!!! Schrok me een hoedje toen ze de telefoon oppakte en tegen me begon te praten


    1 september 2010 om 16:58
    Henricus Lambertus

    Geweldig. Dat telefoongesprek voelde bizar “echt” aan.

    De dame in kwestie is natuurlijk wel een tikkeltje naief om (notabene tijdens een noodsituatie) zomaar klakkeloos het telefonisch advies van een volstrekte vreemdeling op te volgen.. 😉


    1 september 2010 om 17:34
    Ron Sterk

    Is er ergens te lezen hoe men dit precies gemaakt heeft? Onder de indruk van zowel webcam ’truc’ met beweging alswel het telefoon verhaal.


    1 september 2010 om 17:35
    Krijn

    Het mag dan vernieuwend (?) en interactief zijn, het is echt een heule saaie film. Alleen vanuit vakmatige interesse kijk je dit uit. Wachtend op de verrassing die niet komt. Wel jammer.


    1 september 2010 om 18:47
    Derk S

    Zeer verrassende interactieve film…… en moet zelfs bekennen dat ik er zelfs iets van opgestoken heb!


    1 september 2010 om 19:01
    DesignStijn

    Fijn werk hoor! +1


    1 september 2010 om 19:28
    deejay_dee

    ik vind dit dus echt masterlijk

    @krijn je klinkt als een oude jaloerse regisseur 😉 hoezo mist er een ”verrassing” het is niet de Honneymoon quiz 😉


    1 september 2010 om 19:53
    CemYildiz

    Heel erg tof gedaan! Vernieuwend, sfeervol en verrassend. Ik denk ook dat er nog veel meer kan worden gedaan met dergelijke mechanismen, dus ik ben zeer benieuwd naar het verdere werk van KONG in de toekomst 🙂


    2 september 2010 om 07:00
    Pjoiter

    echt schitterend en vernieuwend.


    8 september 2010 om 19:57
    Isabelle

    super gemaakt dit, grappig dat je haar ook kan helpen.

    ik schrok me dood man, toen ze opeens op nam.

    haha, respect!


    22 september 2010 om 09:35
    Henny

    Wat een ongelofelijke flauwe bangmakerij van de overheid! Hou de bevolking angstig en regeer!

    Zolang mensen bang zijn krijg je alles voor elkaar, privicy? weg ermee! Mensen die er vreemd uitzien? Verdacht, hou ze in de gaten! Iemand z’n bagage (koffertje!) vergeten op een station? Gooi het hele openbaar vervoer plat en laat het leger uitrukken!. Etc Etc Etc.

    ANGST ANGST ANGST.

    En natuurlijk is er tegen alle argumenten in alle redelikheid niet veel in te brengen, iedereen wil immers veilig zijn en zijn gezin beschermen.

    Dit gaat echter gewoon over macht.


    30 september 2010 om 04:48
    pino

    Domme weergave van de werkelijkheid! Die griet doet het voorkomen alsof ze al 15 dagen afziet zonder eten of drinken met de daarbij behorende paniek, zie haar shaken!!! Tjonge jonge, daar winnen we de oorlog mee! Als de pleuris echt uitbreekt en mijn buurman weet dat ik 100 liter spa blauw voorrraad heb dan is mijn leven niet meer zeker, helpen?, elkaar? Laat me niet lachen! Het is ieder voor zich…..onthoud dat nou eens! Maak een goed noodpakket inclusief een wapen pakket, denk aan messen en kruisbogen en een klein hakbijltje en bescherm je spous.

    Vergeet de kaarsen niet en waterproof lucifers, te koop voor een habbekrats bij veel winkels. En veel geluk!!! Watch your back!!!


    22 oktober 2010 om 04:54

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!