Gmail Priority Inbox: Waarom goede e-mail marketeers zich geen zorgen moeten maken

JDC
6 september 2010, 05:45

Het grote nieuws in het internationale e-mail marketing milieu is nu al meer dan een week de hier eerder door Bram aangekondigde introductie van Google’s Gmail Priority Inbox. Ter herinnering: Gmail Priority Inbox is de door Google aangekondigde dienst die Gmail-gebruikers toelaat om hun inkomende mails te klasseren op een manier die voor hen relevant is. Veel e-mail marketeers vragen zich af wat de impact zal zijn voor de industrie. Het antwoord is simpel samen te vatten: er zal nog meer dan ooit moeten worden gefocust op de relevantie van e-mails en de interactie met de abonnees.

Wat mij betreft is dat heel goed en is het voor een goede e-mail marketer eigenlijk geen nieuws om bij stil te staan: een e-mail marketeer MOET zich namelijk concentreren op de relevantie van zijn e-mails voor de ontvanger. Hopelijk is de stap van Google daarbij een extra ‘push’. Hoewel veel mensen, zoals ik, nog vaak overwegend gebruik maken van e-mail desktop clients zoals Outlook, hebben de meesten minstens één web-based e-mail account.

Afgaand op mijn eigen e-newsletters zie ik dat Gmail daarbij een vooraanstaande rol speelt. Gmail en de anderen (Windows Live) worden vaak gebruikt om in te schrijven voor nieuwsbrieven. Voor veel mensen is het een manier om hun “meest persoonlijke” e-mail adres niet te gebruiken voor downloads van papers, registraties voor newsletters etc.

Het introductiefilmpje van Google toont duidelijk aan waar Priority Inbox zich wil positioneren. Het begint met de zin “Email is great…unless there’s too much of it.”

De intelligente inbox: lessen voor e-mail marketers

Hoe werkt het system? Heel eenvoudig: Gmail gaat na met welke e-mails mensen interageren (openen, antwoorden etc.) en “leert” op die manier welke mails belangrijker zijn dan anderen. Op basis van die data gaat Gmail steeds preciezer de inkomende e-mails rangschikken van belangrijk tot minder belangrijk. Naast dat algoritme kun je als gebruiker zelf bepalen welke berichten je belangrijker vindt dan anderen.

Of met andere woorden: je beheert zelf je inbox die steeds “intelligenter” wordt. Los van eventuele privacy issues die er kunnen zijn, is het een goed initiatief van Google. Het is er trouwens ook één dat nodig is. Je kon wel Gmail al wel je inbox voor een groot deel beheren maar wie zijn Gmail adres gebruikt voor allerlei nieuwsbrieven etc. raakt er na een tijdje zelf niet meer wijs uit.

Wat moeten e-mail marketeers dus onthouden?

  • Dat relevantie, zowel op het vlak van timing en content, cruciaal is
  • Dat de ontvanger van de e-mail nog meer controle krijgt en dus nog centraler wordt
  • Dat personalisatie, dynamische content, subject lines en voordelen op maat van de recipiënt essentieel zijn
  • Dat je als e-mail marketer meer dan ooit de juiste data over je klanten en prospects moet hebben om op het juiste moment de juiste content te sturen, in functie van zijn gedrag, noden etc.

En over dat laatste ging dan weer precies mijn vorige post: content en e-mail.

JDC
Digital business consultant bij i-SCOOP

Jean werkt sinds 1992 op het raakvlak van digitale technologie, marketing, sales en media. Hij is sinds 1996 exclusief bezig met digitale marketing en digitale transformatie voor B2B en technologiebedrijven.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Stephanie de Blieck

    Voor overvolle mailboxen waarin veel nieuwsbrieven en LinkedIn-updates binnenkomen, lijkt me dit een handig initiatief. Ik overweeg zelf om dit ook te gaan toepassen. Maar houdt Gmail dit ook bij van de mails die je niet via het web opent, maar via mailprogramma’s op je laptop of iPad? Heeft iemand hier al ervaring mee?


    6 september 2010 om 06:46
    iscoop

    @remy: Je weet dat je gelijk hebt he 😉

    @steven : Dat zou zelfpromotie zijn, ik ben namelijk de eigenaar van dat blog en auteur van dat artikel 🙂


    11 september 2010 om 04:28

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!