ReclameReview: Ben vrij

22 september 2010, 10:32

Telecomaanbieder Ben heeft nu naast sim-only abonnementen en telefoons ook prepaid. Het product heet Ben vrij en benadrukt daarmee de vrijheid die je hebt wanneer je volledig de controle hebt over je uitgave. KesselsKramer bedacht de productnaam en de bijbehorende campagne. Een week of zes geleden besprak ik hier op Marketingfacts de bannercampagne van Ben. Die vond ik goed, maar dat was lang niet iedereen met mij eens. Eens kijken of het nu omgekeerd is. Ditmaal vind ik de campagne namelijk een te vervreemdend karakter hebben.

Credits

Bureau: KesselsKramer

Creatie: Niek Eijsbouts en Gijs van den Berg

Regie: Alain Friedrichs en Sarah Carlier

Geluid: Wave

Productie: Noor van Geloven

Strategie: Olaf Kampman

Pop-up winkels: Natwerk

Verantwoordelijk bij Ben: Lisette Brederode, Vicky van de Dussen, Jaco Hamel en Pieter de Klein

De doelstelling:

Ben vrij (prepaid mobiel bellen) introduceren.

De uitwerking:

KesselsKramer bedacht de productnaam en de bijbehorende campagne.Het bureau heeft ook de vrijheid genomen in het maken van de campagne. Zo is er gekozen om twee talentvolle mensen met nog weinig regie-ervaring de commercials te laten maken. De derdejaars student filmacademie, Alain Friedrichs en fotografe Sarah Carlier regisseerden in totaal 11 commercials voor Ben vrij. De commercials worden vanaf 20 september steeds in een serie van 3 per reclameblok vertoond. In elke film zijn mensen te zien die zich vrij voelen als ze bellen met Ben. In bad, op straat, in een hotel of tijdens het linedancen. Bijzonder detail: samen met Natwerk zijn tien pop-up winkels ontwikkeld waarmee de vrijheid wordt genomen om waar dan ook op straat open te gaan. De opgevouwen winkels van 2,5 bij 1 meter kunnen in een paar seconden uitgevouwen worden. Het is voor het eerst dat er in Nederland echte pop-up winkels zijn.

Het oordeel:

Een week of zes geleden besprak ik hier op Marketingfacts de bannercampagne van Ben. Die vond ik goed, maar dat was lang niet iedereen met mij eens. Eens kijken of het nu omgekeerd is. Ditmaal vind ik de campagne namelijk een te vervreemdend karakter hebben. Dat is de reden dat ik de tag on ook onder de commercial heb gezet, want zonder tag on snap ik er helemaal niets van. Dankzij de uitleg in de tag on wordt het nog enigszins begrijpelijk. Er zijn overigens nog veel meer varianten van deze commmercial, die je kunt bekijken op Vimeo. Geen van allen is heel concreet en het lijkt vooral om sfeer te gaan. Als het de bedoeling was om de kijker achter te laten met vragen in plaats van antwoorden, zodat men benieuwd is wat Ben nu voor nieuws heeft, dan is deze campagne wat mij betreft geslaagd. Hij past ook wel tussen de overige campagnes van Ben. Maar om nou te zeggen dat hij heel goed communiceert… dat denk ik niet.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Online No-No

    ..gutgut.. een campagne die iets abstracter is dan we gewend zijn en het zou meteen niet communiceren.. onder het mom van ‘ dat gaat de doelgroep misschien niet begrijpen’


    23 september 2010 om 11:52
    mariette Stok

    Ouderwets en jaren geleden veel beter gedaan door KesselsKramer. Ze lijken in een circeltje te denken daar. Het is duidelijk dat Johan Kramer en andere creatieven uit de begin tijd van KK er niet meer werken.

    Jammer.


    18 september 2011 om 18:30

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!