G-star Raw Chess Challenge: Carlsen wint van De Wereld

27 september 2010, 04:11

Schaken is voor nerds. Of in ieder geval: het heeft een hoog geitewollensokken ribbroek gehalte, nietwaar? Niet waar. Tenminste, 10 september 2010 was schaken even héél erg gaaf omdat Magnus Carlsen, de beste schaker ter wereld en vanaf dat moment icoon voor modemerk G-Star, een partijtje tegen De Wereld speelde. De Wereld werd vertegenwoordigd door drie schaakgrootmeesters die op basis van stemmen van het internettend publiek hun zetten tegen Carlsen bepaalden. Media Republic tekende voor de techniek van het platform, schaakgrootheid Garry Kasparov was aanwezig als ambassadeur (Kasparov vindt G-Star’s keuze voor Carlsen als boegbeeld ook een indicator voor de waarde van het schaakspel).

De live streaming beelden vanuit New York toonden Carlsen achter het schaakbord, zodat hij daadwerkelijk tegenover je zat. Elke zet werd direct doorvertaald naar het virtuele schaakbord op de site, waardoor Carlsen en De Wereld zich konden voorbereiden op hun volgende zet. Op de website kun je nu de wedstrijd nog een keer naspelen als je dat leuk vindt. Na 2,5 uur en 44 zetten bleek dat De Wereld zich tegenover Carlsen gewonnen moest geven. “I am very excited to have won. It was quite a difficult challenge and the public seemed to have chosen all the right moves, so I’m very happy with this end result!” zei Carlsen direct na zijn overwinning.

Joris Aperghis, CMO van G-Star.

“Het was een erg geslaagd evenement voor alle partijen. Magnus is daadwerkelijk de beste schaker ter wereld, nu hij de hele wereld tegelijkertijd heeft verslagen. Bijna 100,000 fans hebben de wedstrijd op de verschillende platformen gevolgd. Een fantastische lancering van Magnus als ons nieuwe campagnemodel. Het heeft ons heel veel internationale publiciteit opgeleverd.”

Eigenwijs, de keuze voor een 19-jarig schaaktalent die er ook nog goed uitziet. 100.000 fans die meekijken en internationale aandacht: goed gedaan. Toch vind ik het zelf allemaal een beetje te ‘bedacht’: het eindproduct lijkt te kloppen maar de ingrediënten voelen als los zand. Dat komt vast, omdat ik niet in de fashion-industrie zit…. 😉

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

5 Reacties

    Gijs

    ” Na 2,5 uur en 44 zetten bleek dat Carlsen moest De Wereld zich gewonnen geven.” lees die zin eens na, zo staan er nog wat meer grammaticale fouten in het stuk. Wel gaaf dat hij gewonnen heeft.


    27 september 2010 om 04:31
    mgvandenbroek

    @ Gijs: Check. Maandag. Dank. Wat vond je verder van de actie, behalve dan dat het mooi was dat Carlsen gewonnen heeft (het was schitterend geweest als hij verloren had, lijkt me)….


    27 september 2010 om 04:43
    ingejanse

    Ik, als voormalig g-starfan én de draad weer oppikkende schaker, wil g-star echt héél graag tof vinden (en deze actie vind ik echt prachtig, of het zand nu los of vast zit), maar ik zie echt alleen maar semi-tokkies in de kleding lopen (man, rond de 20, diamanten knoppen in de oren, dun, energiedrank drinkend, luisterend naar slechte hardhouse), en veel kleding lijkt zich daar ook op te richten. Op mij komt de campagne daarom over als een mismatch tussen inhoud en doelgroep.

    Of is er ergens, verstopt in een grot, nog een enorme doelgroep intellectuele, schakende, g-stardragende mannen die hierdoor als de wiedeweerga richting de lokale winkel rennen om de nieuwe wintercollectie à €90 per object in de winkelwagen te stoppen?


    27 september 2010 om 05:42
    christiaanbeem

    Ik sluit me aan bij Inge, ik zie de link met de huidige doelgroep niet, tenzij dit natuurlijk een poging is om een nieuwe doelgroep aan te boren. Verder had wat mij betreft het gebruik van platforms als Facebook en Twitter nog wat verder doorgevoerd kunnen worden door de grootmeesters er uit te laten en Carlsen ECHT tegen de wereld te laten spelen.


    27 september 2010 om 07:32
    mennourbanus

    G-Star is een internationaal merk en deze actie trekt brede aandacht. De actie speelt vooral in op sympathie, iets doen voor de schaaksport. Zelf ben ik geen schaakfan maar kan deze actie zeer waarderen. Het is een unieke opzet, het brengt het schaken mooi naar voren. Daarnaast worden de schakers ook nog even goed gekleed, wat ook geen kwaad kan. Het zal G-Star echt wel positief neerzetten met deze actie. Ik denk dat in Nederland trouwens niet alleen ’tokkies’ in G-Star lopen maar dat terzijde.


    27 september 2010 om 08:02

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!