ReclameReview: Kruidvat disst Albert Heijn

13 oktober 2010, 10:34

In deze commercial laat Kruidvat zien dat het beperkte aanbod in supermarkten vaak leidt tot gefrustreerde taferelen. Daarbij wordt en passant nog even de welbekende AH-filiaalmanager Dhr. Van Dalen te kijk gezet. Boodschap van de commercial: gelukkig vindt men alle denkbare artikelen plus advies bij Kruidvat. Het is niet de eerste keer dat Kruidvat en Albert Heijn een reclameruzie uitvechten. Blijkbaar voelen de bedrijven zich sterk tot elkaar aangetrokken.

Credits:

Bureau: BeyenMeyer

Account: Els Franssen, Fleur van den Donk, Yvonne Bruysters

Creatie: Flip Sorée, Yvo de Lange

Creative director: Karel Beijen, Paul Meijer

D.O.P.: Jonathan Weyland

Geluid: Feike de Wit

Producer: Gideon Rijnders

Productie: Arno Beekman, Jelmer Hoekstra

Regie: Paul Meijer

Strategie: Jos Ahlers

Productie: Gr8 Films

Geluid: SOUNDCIRCUS Kees Kroot

De doelstelling:

De breedte van het assortiment van Kruidvat communiceren.

De uitwerking:

In deze commercial laat Kruidvat zien dat het beperkte aanbod in supermarkten vaak leidt tot gefrustreerde taferelen. Daarbij wordt en passant nog even de welbekende AH-filiaalmanager Dhr. Van Dalen te kijk gezet. Boodschap van de commercial: gelukkig vindt men alle denkbare artikelen plus advies bij Kruidvat.

Het oordeel:

Het is niet de eerste keer dat Kruidvat en Albert Heijn een reclameruzie uitvechten. Blijkbaar voelen de bedrijven zich sterk tot elkaar aangetrokken. De claim van Kruidvat is waar, dat zal ik niet ontkennen. Toch vind ik het altijd goedkoop overkomen als je concurrenten moet neerhalen om jezelf als beste neer te zetten. Alsof je het niet op eigen kracht kunt. Bovendien is er altijd wel een USP die de aangevallen partij kan gebruiken om de tegenaanval in te zetten. Zo zou Albert Heijn nu kunnen beweren dat het beperkte aanbod etenswaren van Kruidvat tot gefrustreerde taferelen leidt en dat klanten daarvoor beter bij AH terecht kunnen. Zinloos dus, zo’n gebed zonder einde. Weet iemand of er cijfers zijn die het effect van vergelijkende reclame laten zien? Ik ben namelijk heel benieuwd of het überhaupt werkt.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

6 Reacties

    ewout@onedaycompany.nl

    Niet sterk, in mijn ogen. Maar ik ben niet de doelgroep. Kruidvat als “vechtmerk” kan dit wel hebben.

    Of vergelijkende reclame werkt? Antwoord: ja. Kijk maar naar de campagne van Routemobiel vs de ANWB. In de VS, waar vergelijkende reclame weliger tiert dan in NL, zijn er plenty voorbeelden van.


    13 oktober 2010 om 12:01
    Danny

    Vind hem wel aardig.

    Alleen maken ze het ook waar in de winkel?

    Ik zie dat niet gebeuren…


    13 oktober 2010 om 13:13
    MarkV

    Ik moest er in ieder geval om lachen en de claim is terecht. Ik heb er dus niet zo’n moeite mee. Waarom mag een Apple dit wel met “Get a Mac” campagne en een Kruitvat dit niet? Omdat de vergelijking minder direct is? Het laat de pijnpuntjes namelijk altijd wel mooi zien.

    WoonXL doet het in een advertentie trouwens ook richting de Ikea met “Kill Billy”


    14 oktober 2010 om 03:26
    Hardcopy

    @Danny Daar is inderdaad het succes van de commercial van afhankelijk.

    @Mark Vletter Ik vind dit inderdaad een geval van appels en peren vergelijken, ook al is de claim terecht.


    14 oktober 2010 om 04:54
    Via

    Leuk gedaan. Je ziet nergens dat het om de Albert Heijn gaat alleen aan de ‘baas’ uit de AH reclames 😉 Slim gedaan…


    14 oktober 2010 om 06:03
    Mike van Hoenselaar

    Ik denk dat als je 100 willkeurige mensen gaat vragen waar de reclame over gaat dat er maar heel weinig de stap naar Albert Heijn gaan trekken.

    Op het moment dat je gaat vragen. Ziet u een link naar Albert Heijn? OF op wie lijkt de man in het filmpje? Dan ga je pas mensen aan het denken zetten en dus gaan men relevantie zien.

    Ik denk dat Jan Passant daar 1 de humor van inziet en 2 nu niet ineens denkt. Goh laat ik voor de shampoo nu maar eens naar de kruidvat gaan.

    Niches kiezen blijkt ook hier weer key. Hoe uitgebreider hoe moeilijker die machtspositie te creeren.


    18 oktober 2010 om 11:36

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!