ANWB stopt met bladen

27 oktober 2010, 02:45

De ANWB liet gisteren weten dat het stopt met het uitgeven van de Autokampioen en het gratis blad ANWB Onderweg. De laatste editie van het automagazine verschijnt half december, het laatste nummer van ANWB Onderweg op 4 november. De reden om met beide publicaties te stoppen is gelegen in de tegenvallende advertentieverkopen, de teruglopende oplage van het automagazine en de keuze van de ANWB om haar leden via het internet en de sociale media te voorzien van de door hen gewenste auto-informatie. De hoofddirectie meldt in haar voorgenomen besluit dat zij zoveel mogelijk redactiemedewerkers wil opnemen in de online-activiteiten van de ANWB.

De Autokampioen begon in 1930 als weekblad. Vanaf begin 1980 werd het een tweewekelijkse uitgave. Het blad besteedde veel aandacht aan autonieuws en testverslagen. De groep autoliefhebbers die hiermee bediend werd, werd in de loop van de tijd steeds kleiner.

ANWB Onderweg startte in maart 2007 als anwb.auto en werd tot april 2009 gedistribueerd via benzinestations en supermarkten. In mei 2009 werd de formule aangepast voor gezinnen met kinderen. Het blad werd omgedoopt tot ANWB Onderweg en de oplage verhoogd naar 550.000. De verspreiding van het blad gebeurde vanaf die tijd huis-aan-huis.

Het laatste nummer van ANWB Onderweg wordt vandaag bij 500.000 gezinnen thuisbezorgd. Nog eens 50.000 exemplaren liggen in de ANWB-winkels tot het eind van het jaar zolang de voorraad strekt.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

8 Reacties

    venturo

    Marco dat lijkt me een heel logisch proces, het hele (informatie en diensten) ecosysteem van de ANWB is ingrijpend aan het veranderen. 3.8 miljoen leden zullen steeds persoonlijker aangesproken en digitaal gefaciliteerd dienen te worden.


    27 oktober 2010 om 05:09
    Paul Hottinga

    Logisch proces concurrente zoals Ditzo met prepaid pechservice zetten de marge van de ANWB onderdruk


    27 oktober 2010 om 05:28
    Jasperina

    De kracht van het blad zit niet in het aantal adverteerders, maar juist in de versterking van haar merk, loyaliteit aan het merk en genereert traffic naar web en winkel. Dit is veel meer waard dan advertentieinkomsten.Hier komen ze nog op terug. Let op!


    27 oktober 2010 om 05:44
    venturo

    jasperina er zijn heel veel minder geld kostende mogelijkheden om je merk te versterken en loyaliteit te genereren, daar heb je geen oubollig ‘over the top’ magazine voor nodig.


    27 oktober 2010 om 05:50
    Peter

    Persoonlijk vind ik de advertenties in genoemde bladen erg storend, vaak allemaal van die dingen die het net niet zijn. En het staat er erg vol mee, blijkt dus wel nodig te zijn voor het bestaandrecht van de bladen. Er zijn inderdaad meerdere manieren om merken sterker te positioneren en uit te dragen. Volgens mij ook een logisch proces.


    27 oktober 2010 om 06:55
    Jasperina Furman

    @mediagrid Oubollig? Niet voor 65 plussers denk ik en is dat niet een belangrijke doelgroep van de ANWB?


    27 oktober 2010 om 07:40
    venturo

    nog wel 🙂 maar jongeren weten ze (nog) niet aan zich te binden. gaat ook niet lukken met dergelijke titels…. dit heet voortschrijdend inzicht.


    27 oktober 2010 om 07:59

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!