E-business academy ETC : De kansen voor de travel industrie

E-business academy ETC : De kansen voor de travel industrie

De BRIC-landen en online media zijn twee werelden die nauw met elkaar zijn verbonden. Beide zijn gewild binnen de toeristische sector en om de een te bereiken heb je de ander nodig. Dat was de conclusie van de e-Business academy “New Technology and Emerging Markets” georganiseerd in Belgrado door de European Travel Commission (ETC). Hierbij een verslag en de presentaties van Cees Bosselaar (PhoCusWright) en Marvin Liao, commercieel directeur EMEA Expansion Markets bij Yahoo.

De ontluikende online travel marketplace in China, India en brazilie

 

Cees Bosselaar van PhoCusWright benadrukte dat China de meeste internetgebruikers ter wereld heeft: meer dan 300 miljoen mensen. Chinezen zijn extreme actief binnen Social Media: 176 miljoen gebruikers. Doordat Facebook, Orkut en Twitter zijn geblokkeerd door de overheid, wordt gebruik gemaakt van andere Social Media platform, zoals Tenzent (1B+, 485m actieve gebruikers), Qzone (310m), Renren (200m en 50m mobiele gebruikers), Kaixin001 (75m), 51.com (160m). Om als buitenlandse organisatie awareness te krijgen, adviseert Bosselaar met lokale bedrijven te werken. Daarnaast boekt 90% van de Chinezen nog via de reisagent. Wetgeving bepaalt namelijk dat Chinezen alleen via een door de overheid goedgekeurde offline reisagent mogen boeken. Daarnaast stipte hij aan dat wij China graag als één land zien, terwijl het consumentengedrag per provincie varieert.

India is daarentegen is compleet gedereguleerd. Het percentage dat breedband heeft is erg laag. India slaat hierdoor, net als Brazilië, het computertijdperk over en gaat direct gebruik maken van een mobiele connectie met het World Wide Web. Social Media is een nieuw fenomeen in India en groeit ontzettend snel. Het aantal mobiele social network gebruikers wordt in 2014 verwacht op 72m. Tevens wordt voorspeld dat “goedkope” smartphones hier een entree krijgen.

Social Media is groot in Brazilië. Australië en Brazilië zijn de grootste Social Media gebruikers van de wereld. 85% van de Brazilianen ouder dan 15 jaar met toegang tot internet bezoekt social network sites. De populairste Social Media site is Orkut (80% marktaandeel), gevolgd door Facebook. Brazilianen spenderen gemiddeld 30.2 uur per maand online tegen een wereldwijd gemiddelde van 25.7 uur per maand.  Van alle drie de landen is Brazilië online het meest toegankelijk land voor een toeristische organisatie. Hier liggen dan ook de meeste kansen, volgens Bosselaar.

Travel & Online Ad trends

 

Marvin Liao, Commercial Director EMEA Expansion Markets, van Yahoo nam ons mee in de wereld van online advertising. Hij begon wat het verschil is tussen Google en Yahoo: Google gaat over Search en Yahoo bouwt merken. Vooral in Azië en Zuid-Amerika is Yahoo actief. Europa is voor Yahoo een moeilijke markt om voet aan de grond te krijgen. Liao benadrukte maar weer dat de BRIC-landen en de US de grootste markten zijn op het gebied van internet. Echter gaf hij ook aan dat wij landen zoals Japan, Indonesië en Mexico niet moeten vergeten. Ook deze landen groeien snel en bieden mooie kansen voor de Travel industrie.

Liao deed ook een paar opvallende uitspraken. Hij gaf aan dat geen enkel bedrijf het Social Media model door heeft. Social media zorgt ervoor dat er een nieuwe manier van delen ontstaat. Reviews en UGC wordt gecombineerd met sociale netwerken, wat de invloed op het toeristisch aankoopgedrag verhoogt.

Ook weet Liao mobile advertising perfect uit te leggen: “mobile advertising is kind of like sex on highschool, everybody is talking about it, but nobody is actually doing it.” En dat terwijl steeds meer reizigers gebruik maken van hun mobiele telefoon voor het boeken van een reis of om specifieke locatie gebaseerde content op te vragen.  Tevens benadrukte hij dat eco en green travel steeds belangrijker wordt. Leveranciers die zich inzetten voor groene producten of diensten genieten de voorkeur onder de eco bewuste klanten. Voor iedereen, ook buiten de travel industrie, ligt de uitdaging van online in creativiteit. Zoals Marvin Liao van Yahoo het zei:

“You can have a good product and a good mediaplan, but if the creative sucks, you’re gonna hurt your brand.”

Dit artikel is geschreven door Isabel Mosk (@isabelmosk), online marketing consultant bij NBTC.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 1 reacties op dit artikel

  • Wat een gave presentaties, en wat een insight in markten waar ik weinig van wist. :).

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.