Boekrecensie: Nachtmerrie of droom, de ROI van customer media

3 november 2010, 07:52

Het aloude relatiemagazine is allesbehalve dood, ademt ook dit derde deel over customer media in de praktijk. Het vorige deel bespraken we al in deze rubriek en dat deel blonk uit in de vele cases die full colour waren weergegeven. In dit derde deel draait het om het rendement: wat levert het op? Wist u bijvoorbeeld dat 79 procent van de ontvangers van een relatieblad dit een prettige manier vindt om informatie van een organisatie te ontvangen? En dat 19 procent zelfs bereid is om voor dat blad te betalen? In 37 hoofdstukken komen verschillende auteurs aan het woord over onderzoek bij brancheorganisaties in Zweden, Groot-Brittannië en Duitsland, over bekende relatiemagazines als Zie van Ziggo, Nuon Seizoensgids, Spoor en de beroemde Allerhande natuurlijk.

De hoofdstukken gaan verder over onderwerpen die het relatieblad plaatsten in de context van marketing, het communicatievak of de algemene trend van digitalisering binnen de media. Dat alles met de nadruk op rendement. Dus: wie lezen, wat lezen ze, hoe lang lezen ze, hoe loyaal zijn ze aan het merk, zouden ze het blad missen als het er niet meer was? Had nog best even samengevat mogen worden, die 37 teksten. De bijzondere leerstoel Customer Media aan de UvA stimuleert sinds 2006 de professionalisering van deze tak van sport. Hoewel afkomstig uit de oude ‘publieke relaties’, de pr en riekend naar print, bladen en uitstervend papier, illustreert het ‘abonnement’ op het merk en de droom van customer media in de kiosk een mooie toekomst.

Nachtmerrie of droom

De roi van customer media

Sak van den Boom, Edith Smit en Suzanne de Bakker