De smarthpone? Gewoon een lekker ding!

4 november 2010, 08:56

In relatieve stilte heeft de smartphone voor een revolutie gezorgd in hoe we omgaan met onze contacten en ons dagelijks werk. Altijd aan, altijd bereikbaar, altijd bij de hand. Maar wat betekent die revolutie? Wat verandert er aan de wijze waarop we (samen) werken? Hoe gebruiken we smartphones voor innovaties en nieuwe manieren van werken? Daar wilden we meer van weten! Rond het jaarlijkse Business Event in de oude Caballerofabriek afgelopen maand ondervroegen Winkwaves (mijn bureeau) en marktonderzoekbureau Faxion via een online enquete 200 Nederlandse zakelijke gebruikers van de mobiele telefoon. De “gewone” mobiele telefoon blijkt in zakelijke context bijna uitgestorven: De smartphone bleek bijna 90% marktaandeel te hebben.

Smartphones: een en al emoties

Een eerste conclusie is dat de smartphone omringd wordt door emoties. Steeds meer zakelijke gebruikers beschouwen hun smartphone als een maatje met wie ze daadwerkelijk een binding hebben, die er altijd voor hen is. Of je nu verdwaalt bent, niet meer weet waar je auto staat, of je gewoon even verveelt of alleen voelt. Maar de emotionele binding gaat verder. Veel mensen blijken warme herinneringen te hebben aan “de eerste keer”, alsof het een grote liefde betreft. Of schetsen het euforische gevoel dat op het toilet een nieuwe opdracht bevestigd wordt of de eerste keer dat ze ervoeren hoe het is om vanaf een zeilboot een project te managen.

De emoties zijn uiteraard niet altijd alleen maar positief. Bijna de helft van de mensen ergert zich aan het in hun ogen ongepaste gebruik van smartphones. Zichtbaar met je gedachten ergens anders zijn tijdens een vergadering. Een spreker die tijdens zijn presentatie twittert en zijn live publiek negeert ten faveure van zijn volgers. Er blijkt dan ook een grote behoefte aan het verfijnen van onze smartphone omgangsvormen.

Vertelefoniseren

De praktische waarde van de smartphone wordt vooral gevonden bij het zoeken naar informatie die in het hier en nu relevant is voor je. Verder is de grote waarde het bijblijven met nieuws en nieuwtjes. Of dat nu van een nieuwssite of uit je netwerk is maakt daarbij weinig uit (en dat sluit mooi aan op de ambities van Telegraaf Media Groep met Hyves natuurlijk).

Naar de toekomst schetsen de respondenten vooral dat we onze bestaande praktijken gaan “Vertelefoniseren”, vooral gebruik makend van het feit dat je mobiel je locatie en context kent:

  • Je verwarming aanzetten als je op de zaak uitcheckt, en vervolgens je garagedeur openen als je thuis incheckt, waarna gelijk ook de lichten en achtergrondmuziek aangaan;
  • Je bestelling doorgeven (en vervolgens betalen) in een restaurant via een plugin van foursquare;
  • Vanuit het pashokje genieten van vrienden op afroep: wie kan even kijken of ik geen dikke kont krijg in deze jeans?

Harde knaken

De belangen rond smartphones zijn zo groot dat er een harde platformstrijd is losgebarsten. Onze vrijheid van platformkeuze die we afgelopen jaren verworven hebben dankzij de webstandaarden, worden teniet gedaan door de “Verappifisering”: Apps in plaats van universele mobiele sites zijn de grote trend. Enerzijds fijn voor de gebruiksbeleving, maar tegelijkertijd een belangrijk middel om de lock-in te vergroten en een meer dan interessante kasstroom aan te boren. Als Apple gebruiker van het eerste uur ken ik nog alle strijd omdat applicaties dan wel voor Windows beschikbaar waren maar niet voor mijn Mac, en deze zelfde strijd brandt nu dus ook hier los.

Bij onze zakelijke smartphoners is het marktaandeel iPhone ruim groter dan Android en Blackberry samen (maar wint relatieve nieuwkomer Android wel al van Blackberry). De versnippering levert hogere kosten voor ontwikkelaars en IT afdelingen, die ook weer moeten worden terugverdiend. Op dit moment is geld echter nog niet zo’n issue, sterker nog, voor uitgevers en software-ontwikkelaars biedt het onderzoek goed nieuws. Waar internet afgelopen jaren een “gratis” economie was, betalen we nu zonder morren (veel) geld om onze mobiele levenspartner te onderhouden en te kleden met handige apps.

Meer weten over het onderzoek of andere artikelen? Zie winkwaves.com/geleerd of download direct “Unusually Smart”.

PS: Als je Winkwaves kent als bureau voor sociale intranetten vraag je je misschien af waarom we dit onderzoek gedaan hebben? De uitkomsten gebruiken we bij het verder vormgeven van onze ideeën voor de mobiele beleving van het Winkwaves Kenniscafe. Daar ga je vast nog wel eens wat van horen hier op M!…

Rene Jansen
Gepassioneerd storyteller bij Winkwaves

René is een gepassioneerd verteller over de ontwikkelingen op het gebied van social networking, kennisdeling en enterprise 2.0. Vanuit een combinatie van zijn praktijkervaring als directeur van Winkwaves, conceptbureau voor social networking en kennisdeling in de zakelijke omgeving, en zijn wetenschappelijke ervaring als Primavera research fellow bij de Universiteit van Amsterdam en visiting professor bij de Universiteit Malaya in Kuala Lumpur, predikt hij vol overgave over nieuwe manieren van werken, organiseren en klanten bedienen, waarin de mens als mens centraal wordt geplaatst. René treedt ook vaak op als spreker op congressen of als inspirator op heidesessies, waar hij de ambitie heeft inspirerende gesprekken op gang te brengen, zodat iedereen aan het eind van de dag frisse ideeën en haalbare plannen mee naar huis neemt.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Linda Pompen

    Smartphones worden meer en meer in onze dagelijkse omgang opgenomen. Zeker met het gebruik van alle mogelijkheden die GPS, camera, geotagging, augmented reality e.d. gaan bieden. Steeds vaker ook zullen we de QR-codes terug gaan vinden. Deze codes scan je met je smartphone waarna je een link/plaatje/contactpersoon/agendapunt etc. op je scherm krijgt. De economische marktwaarde hiervoor zal ook richting microtransacties gaan. Zeker in de zakelijke wereld. Reken even dat kopje koffie af met je smartphone. Of betaal de parkeerautomaat vid je gsm. Scan even die routeomschrijving op een visitekaartje, noem maar op. Waar ik het zeker mee eens ben is dat het voor ontwikkelaars lastig is te kiezen voor een platform. Android goeit hard, iPhone is het grootst zakelijk, en BlackBerry is een begrip. Hoewel ik de constante stroom van nieuwe BlackBerry’s niet helemaal kan plaatsen. De Bold 9700 is een daverend succes, en toch komt de opvolger, de Bold 9780 alweer aangekondigd. Evenals de 9800 Torch. Besteed liever aandacht aan de software om gelijke tred te houden met Android en IOS


    5 november 2010 om 11:18
    mgvandenbroek

    @ Linda Pompen: Het valt me op dat er vanuit jouw ip-adres heel vaak onder verschillende bijna niet van echt te onderscheiden persoonsgegevens een schijnbaar inhoudelijke reactie wordt gegeven mét link naar een of andere blackberry/htc/samsung verkoopportal. Dat is vervelend.


    5 november 2010 om 11:53
    Michel H

    Smarthpone, hehe.


    5 november 2010 om 14:27

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!