Interview: Farewell Facebook

15 november 2010, 11:56

Vorige week stuitte ik ineens op onderstaand Nederlands videoproject, genaamd Farewell Facebook. Nu kunnen we een videootje makkelijk embedden en doorplaatsen, maar het is altijd aardig om even door te vragen en op zoek te gaan naar achtergronden. Ik heb dus vrijdag meteen contact gezocht met de makers achter deze video en ze gevraagd naar het hoe, wat en waarom. Een (kort) gesprek over de hoeveelheid mankracht die nodig was, over de financiering en over een mogelijk “Tot Ziens Hyves” project.

Het allerleukste vind ik dat de scenes met de ouders echt zijn. Joep, die ook de hoofdrol speelde heeft alles uit de video gebaseerd op zijn eigen ervaringen. Het is dan ook geen fictie maar een echte documentaire. Het meisje dat zoveel vriendschappen heeft is ook echt. Joep heeft haar kort van tevoren opgebeld of hij wat mocht vragen over facebook. Het interview met dat meisje is vervolgens gewoon live opgenomen.

De antwoorden zijn gegeven door Casper Eskes (creatief producent) en Joep van Osch (regisseur) die deze video een half jaar geleden al maakten.

1: Hoe kwamen jullie op het idee om deze video te maken?

Het project is oorspronkelijk een tweedejaarsproject van de Nederlandse Film en Televisie Academie, waar wij allen studenten zijn. De film is een echte weergave van wat Joep ervaarde met Facebook.

2: Wat willen jullie met deze video bereiken?

Ons doel is het zetten van vraagtekens bij de extreme populariteit van Sociale Media en in het bijzonder Facebook. Dit zonder de positieve kant ervan te ontkennen. Als mensen zich maar bewust worden van waar ze al die uren mee bezig zijn. Verder hebben we geprobeerd een juiste toon van humor te vinden in de film: het moest meer zijn dan het enkel belachelijk maken van Facebook. Ik denk dat dat goed is uitgepakt.

3: Met hoeveel personen hebben jullie deze video gemaakt?

Totaal hebben 29 crewleden, voornamelijk klasgenootjes meegewerkt, vier geïnterviewde personen en ongeveer dertig figuranten.

4: Hoe lang hebben jullie aan dit project gewerkt?

Het aantal uren is niet na te rekenen. Heel veel. We hebben drie studiodagen gefilmd op school en we zijn nog een paar dagen onderweg geweest voor de interviews bij de mensen op hun eigen locatie. Totaal heeft het maken van deze documentaire vier maanden geduurd.

5: Hoe is dit project gefinancierd?

Het is een project van onze opleiding. We hebben voor de productie gebruik gemaakt van de middelen van de opleiding.

6: Zitten jullie zelf nog op Facebook?

Joep heeft jarenlang Facebook gehad, en ik heb het nog steeds uit professionele overweging.

7: Wordt “Tot Ziens Hyves” jullie nieuwe project?

Er komen zeker vervolgprojecten aan, maar niet direct over Social Media. Maar dat weet je natuurlijk nooit. De meeste projecten van onze opleiding worden nooit buiten de opleiding getoond, behalve de afstudeerprojecten.

8: Jullie hebben de video ondertiteld, willen jullie de hele wereld bereiken met jullie boodschap?

Tja, dat weten we nog niet. Als dat lukt is dat mooi ?

9: Wil je zelf nog iets toevoegen?

Normaal gesproken is het niet toegestaan om dergelijke academieprojecten buiten school te vertonen, maar aangezien we achteraf zeer positief verrast waren door het eindresultaat hebben we deze keer gelukkig toch toestemming gekregen om het op YouTube te plaatsen. We zijn hier erg blij mee omdat we nu de mensen kunnen aanspreken voor wie het bedoeld was. En dat heeft ook zijn vruchten afgeworpen: we hebben inmiddels meer dan vier reacties ontvangen van mensen die naar aanleiding van de film digitaal zelfmoord hebben gepleegd. En dat is dan nog los van de andere reacties die zich opstapelen en de bijna 29.000 views die we nu al hebben. (dit zullen er nu snel meer worden)

Afsluiting

Laten we hopen dat de Nederlandse Film en Televisie Academie vaker toestemming geeft voor het doorplaatsen van zulke leuke projecten!

Jan Willem Alphenaar is trainer en consultant voor het inzetten van LinkedIn voor marketing en sales. Als LinkedIn Trainer traint hij organisaties in Europa. Met zijn bedrijf Next Business Academy ondersteunt hij organisaties op het gebied van Social Selling, Advertising, Lead Generation en Content Marketing. Onder de noemen Next Business Agency ondersteunt hij met zijn team organisaties bij LinkedIn marketing en advertising.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!