Social Media Club Amsterdam: Een rijdende OK en tracable food

22 november 2010, 12:31

In Africa sterven jaarlijks 500.000 vrouwen tijdens of na een zwangerschap. Oftewel, kom er maar in Laurens de Graauw. Met zijn mobiele operatiekamers -omgebouwde trucks- wil hij met name deze wantoestand aanpakken. Met zijn Wheelsonearth-campagne haalt hij geld binnen. Zijn vraag aan Social Media Club Amsterdam (SMCA) van vorige week donderdag: ‘Hoe kan ik met social media aandacht creeëren voor dit project?’

Een soortgelijke vraag kwam van SUMM, een voedingsmerk met duurzame, tracable producten: ‘Hoe kunnen we onze boodschap zo goed mogelijk verspreiden met als doel mensen te betrekken en te activeren?’ De SMCA van woensdag 17 november bracht zo’n 25 social media liefhebbers op de been. De insteek week af van het gebruikelijke format. In plaats van luisteren naar twee sprekers, werd een beroep gedaan op de expertise van de aanwezigen. Verdeeld in groepen gingen de deelnemers daadwerkelijk met een case aan de slag.

Wheelsonearth

Laurens de Graauw komt uit de transportsector. Op internationale reizen, zag hij dat nog altijd veel mensen verstokt bleven van medische hulp. De operatiecontainers van de bestaande hulporganisaties schieten in zijn ogen te kort. De Graauw bedacht een mobiele operatiekamer, sneller ter plaatse en eenvoudiger te verplaatsen dan de containers. Omdat een omgebouwde truck 350.000 kost, hij de eerste vijf jaar vijf mobiele klinieken wil bouwen, bedacht hij een promotiecampagne, Wheelsonearth om aandacht te genereren en zo geld op te halen. Per motor en waterscooter gaat hij van Zuid Afrika naar New York. 11 Februari 2011 wil zijn team al vertrekken. De SMC wist de Graauw een aantal praktische tips te geven, maar alle hulp is nog meer dan welkom. Wie weet dat er onder de Marketingfacts-volgers nog briljante ideeën leven. De comments en de twitter van Wheelsonearth staan open.

SUMM

Summ vroeg de SMC om ideeën. Het merk is van FairConnect: een bedrijf in handen van producenten, fabrikanten, werknemers en consumenten en de winst wordt verdeeld. Alle producten – het assortiment varieert van stroopwafel tot kaneelamandelen, van cocosbar tot smoothies – worden gemaakt met grondstoffen die biologisch geteeld en fair trade zijn. Op de site en via QR-codes op de verpakking is elk ingrediënt volledig volgbaar. Dit, samen met het vernieuwende bussinessmodel -de vier aandeelhoudersgroepen, waaronder consumenten zelf- maakt het merk bijzonder. Op de vraag hoe ze de boodschap zo goed mogelijk konden verspreiden om mensen te betrekken en te activeren, kwamen ook hier bruikbare tips. Van een layer die aangeeft waar de producten verkrijgbaar zijn tot een Facebookfanpage en retweetacties. Ook bij deze case geldt: de comments en de twitter van SUMM staan open.

Een interview met Maarten Rijninks, oprichter van het merk leest u hier en hier.

Social Media Club Amsterdam

De volgende Social Media Club Amsterdam is op 15 december a.s. Het programma is nog niet bekend, maar hou MeetUp in de gaten.

Wendy van Esveld is sinds maart 2008 redacteur bij MarketingTribune. Haar opleiding communicatiemanagement aan de Coop-HEAO van Amsterdam sloot ze af met een scriptie over media-impact en een klanttevredenheids- en perceptieonderzoek voor Quote Media Sales. Ze werkte ondermeer als pr- en marketingmedewerker en als communicatieadviseur.

Categorie
Tags

5 Reacties

    Mark de Bruin

    @Erno Bij SMC030 merkten we ook dat niet iedereen het interessant vond. Het is toch wat anders dan achteroverleunend luisteren naar een case. Toch was ook de tweede meewerk-avond volgeboekt en gaan we in 2011 een derde avond organiseren.


    22 november 2010 om 14:55
    ehannink

    Precies Mischa dat dachten wij nu ook. Opkomst was wel lager dan gebruikelijk. Of iedereen er dus zo over denkt?


    22 november 2010 om 15:39
    ehannink

    Dank je wel voor het verslag Wendy.


    22 november 2010 om 15:40
    mcoster

    @Erno Mensen moeten aan het format wennen. Werkt alleen bij nonprofit, liefst charity. Anders krijgen bezoekers (terecht) het gevoel gratis voor iemand anders te werken op hun vrije avond.. Valt of staat met goede comm vooraf en verwachtingen managen!


    22 november 2010 om 16:13

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!