Samen live social shoppen op Wehkamp.nl

25 november 2010, 07:45

Vanaf vandaag kunnen bezoekers samen social shoppen op Wehkamp.nl. Shopvrienden van online kopers kunnen worden uitgenodigd via een online vriendenlijst, e-mail, Hyves, Facebook of Twitter. Onderaan het scherm heeft Wehkamp.nl een nieuwe toolbar geïmplementeerd, die klanten met een wehkamp.nl-account in staat stelt anderen (‘shopvrienden’) uit te nodigen om samen te shoppen. De techniek komt uit de koker van Livecom. Alexander van Slooten, Manager Internet van Wehkmap.nl:

‘We proberen onze klanten continu te inspireren als ze ons online warenhuis bezoeken. Met behulp van de module van Livecom kunnen klanten nu ook elkaar inspireren.’

Wehkamp klanten kunnen op deze manier gaan winkelen met iemand die veel verstand heeft van, bijvoorbeeld, digitale camera’s. Of met iemand die een goed gevoel heeft voor mode en kleding. Of omdat je iemand iets cadeau wil geven en het dan wel zo leuk is om dit moment samen te kunnen delen. Denk daarbij vooral aan internationale contacten.

Hoe werkt het

Als de shopvriend de uitnodiging accepteert, wordt een besloten sessie gestart waarbij iedereen exact hetzelfde scherm te zien krijgt. Het samen winkelen gaat dan van start. Alle shopvrienden navigeren tegerlijkertijd op de site tegelijk waarbij ieders scherm wordt gesynchroniseerd en een gezamenlijk chatvenster de communicatie online mogelijk maakt. Om de veiligheid en privacy te waarborgen, wordt de Social Shopping-verbinding verbroken zodra één van de ‘shopvrienden’ het betaalproces in gaat.

Livecom ontwikkelde deze module in de overtuiging dat klanten meer waarde hechten aan meningen van bekenden dan aan die van anonieme bezoekers. Ook is het idee dat samen shoppen een stuk gezelliger is dan alleen. ‘Voor het eerst kunnen bezoekers nu direct ervaringen met elkaar uitwisselen in een online winkelomgeving,’ zegt Erwin van Asselt, Chief Customer Officer van Livecom. ‘Dat zal de klanttevredenheid ten goede komen. Dit geldt eveneens voor de conversie.’

Screencast

Proces Flow

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

2 Reacties

    NewMarCom

    Interessante ontwikkeling en concept. Toch moeten gebruikers eerst naar Wehkamp terwijl klanten elke dag op Sociale Netwerken zitten. Is het niet een goede aanvulling de shop tevens op de Wehkamp Facebook pagina te plaatsen? Op deze wijze, ondervang je het verlies van users in je sales-funnel en kan er via social plugins de aankopen en interesse op eenieders netwerk worden getoond?


    25 november 2010 om 13:18
    Bobs

    Why do I bother calilng up people when I can just read this!


    25 april 2016 om 22:21

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!