Derk Wagelaar, nieuwe marketing director PayPal: De kansen zijn enorm

7 december 2010, 09:55

Hij werkte 10 jaar bij Microsoft en zit nu krap twee maanden bij PayPal als marketing director. Hij wordt onrustig van alle kansen die op hem afkomen; hij werkt met een beperkt budget, ambitieuze doelstellingen en een klein team. Ik zette donderdagmorgen op Twitter dat ik Wagelaar ging ontmoeten en kreeg 7 goede vragen terug van twitteraars (@andersfloor, @vanderpauw, @atg_nl, @wschutte, @monchito, @dominiqu3 en @pulles)die ik ook gesteld heb. Een gesprek over mobiel betalen, over mobile commerce, Google Checkout, digital goods, 1 miljard betaalvolume, over mainstream worden en over de strijd met iDeal. “PayPal heeft een andere achtergrond. We hebben veel meer drive naar innovatie.”

Waarom PayPal?

Wagelaar werd benaderd om marketing director te worden van PayPal. Toen hij zich in het bedrijf verdiepte, zag hij een bedrijf in transitie van startupfase naar professionalisering. Wagelaar: “Er zijn heel veel kansen om de komende jaren heel veel te groeien. En na tien jaar uit je comfortzone komen, dat is voor mij als mens een goed ding.”

Mobiel betalen

Vraag via Twitter van @vanderpauw. Welke stappen gaat PayPal voor de Nederlandse markt nemen rond mobiel betalen? Wagelaar: “Vorig jaar hebben we de eerste mobiele shops online gekregen. Vorig jaar en dit jaar waren een leerjaar. We zien veel belangstelling. Verwacht voor komend jaar veel aankondigingen van bedrijven die PayPal gaan gebruiken voor mobile commerce.”

Mobile commerce

Veel trends worden op korte termijn overschat en op lange termijn onderschat. Dat is een quote van Bill Gates waar Wagelaar wel in gelooft. “De time to market wordt nu veel korter, dus binnen vijf jaar zal mobile commerce heel erg groot zijn.”

Mainstream en iDeal

PayPal is nog niet mainstream, concludeerde een van de vraagstellers op Twitter. Zelf gebruik ik het ook niet, ik gebruik vooral iDeal of koop bij ‘vaste’ webwinkels waaronder Bol.com en Amazon.com. Denkt Wagelaar, als hij eerlijk is, dat PayPal mainstream gaat worden in Nederland? “Ja. Afgelopen jaar zijn we qua internationale betalingen heel hard gegroeid. In 2011 verwerken we 1 miljard betaalvolume voor Nederlandse webwinkels. Dat is een substantieel bedrag. Afgelopen jaren zie je dat we steeds meer lokale relevantie hebben gekregen. Bij 37 procent van de Nederlandse webshops kun je nu al met PayPal betalen.” Wat is Wagelaars target voor 2011? “Die heb ik nog niet precies. Maar een va de focusgebieden zal zeker de groei van het aantal webshops waar je kunt betalen met PayPal zijn.”

Dan iDeal (vraag van @pulles). Hoe ziet Wagelaar de concurrentieverhouding met iDeal? “Ik zie een paar fundamentele verschillen. iDeal is goed in wat het doet. Maar PayPal heeft een andere achtergrond. We hebben veel meer drive naar innovatie. Daardoor zie je dat wij onder anderen op het gebied van mobile ver voorlopen op iDeal. Verder zijn we een internationaal bedrijf, met internationale relevantie. Verder gaan we een stuk verder in het wegnemen van een van de grootste barrières in e-commerce: onzekerheid bij wie je koopt.”

PayPal biedt kopers koperbescherming en probeert daarmee zekerheid te leveren. Als er niet geleverd wordt, krijg je als klant je geld terug. “Bij iDeal ben je, net als met cash, je geld ’kwijt’ als je betaald hebt. Je moet dan maar hopen dat je je spullen krijgt.”

Creditcards en prijzen

Nederland is geen creditcardland. Die stelling legde ik Wagelaar voor. “Een creditcard heeft een bankingachtergrond en geen innovatieachtergrond die PayPal wel heeft. ” Kort maar krachtig.

En de integratie van PayPal in de Android Market, hoe zit het daarmee wilde @andersfloor weten van Wagelaar. “Goede vraag. We zijn druk bezig met payments voor digital goods. Appstore achtige zaken en digital goods zullen speerpunten zijn voor PayPal. We verwachten dat het eind 2010 allemaal beschikbaar is.” En Google Checkout? Wagelaar: “Zien we niet snel gaan. Nergens. Het ontbreekt aan volume. Je ziet dat het toch een specialisme is. Je hebt financiële kennis nodig en risk-kennis. En je hebt een grote customer service backend nodig.”

Ramon Eijkemans (@monchito) vindt dat PayPal te duur is. Wagelaar: “Mensen zijn heel erg gewend dat overmaken geen geld kost. Toch zijn daar kosten aan verbonden, er zitten in 1500 man in Dublin voor PayPal op customer service. Ik verwacht niet dat de prijzen omlaag gaan op korte termijn.” Wagelaar nuanceerde later nog per e-mail: “Wij introduceren nieuwe tariefstructuren voor nieuwe toepassingsgebieden. Voor de onlangs aangekondigde micro payments hanteren wij bijvoorbeeld een toegespitste tariefstructuur. Voor consumenten blijft het betalen in bijna alle gevallen gratis.”

2011

Wanneer is 2011 geslaagd? Wagelaar: “Als we onze doelstelling van 50 procent groei realiseren. Als we meer lokale relevantie kunnen creëren. Als we echt beweging kunnen krijgen in het mobiele stuk, dat dit echt naar de massa gaat. In België kunnen we verschrikkelijk veel winnen. De eerste cases krijgen voor digital goods.”

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Onno de Jong

    Nou Derk, daar heb je een mooie klus aan. De paypal account van Julian Assange blokkeren…

    Is paypal politiek betrokken?


    7 december 2010 om 19:47

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!