Yahoo killt Del.icio.us, AltaVista, MyBlogLog en Buzz

16 december 2010, 20:22

“Part of our organizational streamlining involves cutting our investment in underperforming or off-strategy products to put better focus on our core strengths and fund new innovation in the next year and beyond. We continuously evaluate and prioritize our portfolio of products and services, and do plan to shut down some products in the coming months such as Yahoo! Buzz, our Traffic APIs, and others. We will communicate specific plans when appropriate.” Dat is ongeveer het pr-statement van Yahoo op de geruchten en later bevestiging dat het bedrijf stopt met de exploitatie van bookmarkdienst Del.icio.us. En met AltaVista. En met MyBlogLog. En met Yahoo! Buzz. Met deze tweet bracht Andy Baio de boel aan het rollen, alles wat tech is in de US schrijft erover, bovenstaande quote via TC.

De sheet uit een webcast met de sunset-plannen, bron

Meer lezen op AllthingsDigital, Wired, Mashable. Heel benieuwd wat de focus van Yahoo gaat worden en hoeveel mensen er nog meer ontslagen gaan worden. Op Twitter heel veel verontwaardigde mensen voorbij zien komen. Benieuwd naar de alternatieven en naar de goodwill voor Yahoo!.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

4 Reacties

    mgvandenbroek

    @rickmans schreef net op Twitter: “Yahoo just made sure that I never will spend any money on any of their services. #savedelicious. Really annoying closing an active service.”


    16 december 2010 om 20:43
    Jos van Liempd

    I would say that Yahoo! have one major issue: a company name that sounds a bit like a silly kids toy from the early ninetees. Their best marketing move would be to come up with a new name.


    16 december 2010 om 21:08
    rickmans

    Yahoo heeft schijnbaar zo een gigantische focus op de eigen organisatie en op cost cutting, dat ze vergeten dat er gebruikers zijn. Grote voordeel voor hen op deze manier is dat ze nog meer focus kunnen leggen op de eigen organisatie, aangezien er minder gebruikers komen.

    Mensen willen betalen voor dit soort diensten (zie bijvoorbeeld pinboard) en Yahoo is schijnbaar te dom er wat mee te doen. Flickr is nog in de lucht, maar de eerlijkheid gebied te vragen: voor hoe lang nog….


    17 december 2010 om 04:20
    Joery Bruijntjes

    Als je zo’n aankondiging de wereld instuurt moet je eigenlijk direct een optie bieden om de data uit je profiel te exporteren. Ik ga in ieder geval straks even op zoek naar een manier om al mijn delicious bookmarks op te slaan dan voer ik ze later wel ergens anders weer in mocht delicious niet overgekocht worden (onwaarschijnlijk, maar toch).

    Beetje jammer van Yahoo dit. Ik snap de bloglog/altavista/buzz keuze. Delicious snap ik absoluut niet. Bijna een stuk internet-erfgoed, zonder sentimenteel te willen doen.


    17 december 2010 om 07:33

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!