Hotmail Active Views maakt de inbox interactief

17 december 2010, 08:48

Het Hotmail team maakte gisteren bekend dat zij gaan starten met een pilot die meer dynamiek brengt in de inbox. Met Hotmail Active Views wordt het mogelijk om up-to-date gegevens in de e-mail te tonen, maar is het wel helemaal veilig? Monster.com (Monsterboard) en Orbitz zijn de eerste partijen die de technologie gaan gebruiken. Gaat dit het gebruik van e-mail voor de eindgebruiker verbeteren?

Up to date gegevens

E-mail is een prachtige manier van communiceren, alleen weet je niet precieswanneer iemand de e-mail opent. Het is een statisch bericht wat je na verzending niet meer kunt aanpassen, in deze snelle dagen is dat soms een probleem omdat de gegevens al snel weer veroudert zijn. Met Hotmail Active Views lijkt hier een wijziging in te komen.

Whats hot

De aanpassingen in Hotmail maken het mogelijk om extra functionaliteiten te gebruiken, onder andere het binnenhalen van actuele gegevens. Maar ook het browsen in producten en aanbiedingen, je account te updaten, vriendverzoeken te beantwoorden. Formulieren komen ook (waarschijnlijk beperkt) beschikbaar in de mail. Dit is iets waar ik al jaren naar gevraagd wordt in mijn werk al e-mailmarketing adviseur en dus was e-mai trends.

Hoe werkt dat dan, is het veilig?

Het maakt gebruik van javascript. Javascript wordt ook veel op websites gebruikt, om deze interactiever te maken. Maar nog niet eerder in e-mail. Deze werd geblokeerd, omdat dat bepaalde beveiligingsrisico’s met zich meebrengt. Hotmail zegt deze risico’s getackeld te hebben en biedt ook de optie om de Active Views uit te zetten, er wordt dan een statische versie van de mail getoond. Zo zegt Dick Craddock de program manger van Windows Live Hotmail.

Introductie met Linkedin en Monsterboard

Active Views zal met een paar partners beginnen om de techniek te introduceren.Monsterboard en Orbitz zijn de eerste, Netflix en LinkedIn volgen snel. Niet zomaar de eerste de beste. De techniek is samen met Responsys ontwikkeld een internationaal hoog aangeschreven interactief bureau. Eerder deze maand sprak ik met Lisa Harmond, de VP creative services van Responsys op het sexy email event in Amsterdam.

Waarom doet hotmail dit?

Hotmail introduceert deze techniek omdat het eenvoudiger is voor de gebruiker en dat het een klik naar de website van de verzender scheelt. Voor emailmarketeers was het ook wachten totdat deze functionaliteiten werden geintroduceert. In dit geval wil Hotmail de eerste zijn, en hun online concurrenten Gmail (die al een eerste stapje maake met Contextual Gadgets) en Yahoo (die al actief is met ActiveMail) voor zijn. Deze zullen binnenkort waarschijnlijk met vergelijbare opties komen. Maar ook nu al heeft dit een flinke impact aangezien Hotmail met meer dan 16% gebruik, Hotmail usage statistics.

Where’s the money?

Het verdienmodel is niet ver te zoeken. Natuurlijk is gebruikersgemak belangrijk, maar ik denk dat het geld komt van het langer en vaker gebruik maken van de Hotmail inbox en de bijbehorende extra advertentieinkomsten.

Bepaalde mailtjes die nu dagelijks de nieuwste updates geven (zoals bijvoorbeeld Monsterboard de nieuwste vacatures) kunnen straks in 1 mailtje terecht komen die je meerdere keren zal kunnen openen om de laatste vacatures te zien. De verwachting is dat meer mensen naar hun inbox gaan om deze updates te zien die normaal naar de website van de aanbieder zouden gaan.

Jordie van Rijn
Email Marketing Consultant bij eMailMonday

Jordie van Rijn is onafhankelijk eCRM en email marketing consultant. En schrijver van het boek E-mailmarketing in 60 minuten. Een van de "50 Online Marketing Influencers to Watch" van Entrepreneur.com Hij houdt zich bezig met slimme marketing campagnes die de klantrelatie intensiveren. Hij is oprichter van het internationale platform voor selectie van email marketing service providers. Neem contact op met Jordie via zijn site: eMailMonday Twitter NL: @emailmonday Twitter Internationaal (engels): @jvanrijn Of bekijk ook emailaudience

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!