Google Shared Spaces

20 december 2010, 09:00

Met Shared Spaces heeft Google vijf maanden na het stop zetten van Google Wave een nieuwe toepassing gevonden voor de ontwikkelde technologie. Dit keer wordt de technologie niet alleen gebruikt voor een eigen social media platform, maar vooral ook om deze te combineren met andere social media, zoals Twitter. Google gaf op Google Labs de volgende omschrijving van Shared Spaces:

“Met Google Shared Spaces kunt u gemakkelijk een ruimte met een samenwerkingsgadget en een chatvak maken. De gadgets zijn gebaseerd op de technologie voor Wave-gadgets, dus er zijn al meer dan 50 gadgets in verschillende categorieën, zoals games, productiviteit en gebeurtenisplanning. Iedereen kan een nieuwe ruimte maken door naar de galerij te gaan en op een van de uitgelichte gadgets te klikken. Ruimten kunnen gemakkelijk worden gedeeld door de URL te plakken in een chatvenster, een e-mail of een platform voor het delen van inhoud, zoals Google Buzz of Twitter. En als u wat JavaScript kent, kunt u gemakkelijk uw eigen samenwerkingsgadgets in realtime bouwen en nieuwe ruimten maken op basis van deze gadgets.”

De omschrijving is inmiddels van Google Labs verwijderd, maar een uitgebreide omschrijving van de toepassing wordt in deze presentatie gegeven.

Deze nieuwe dienst is minder complex dan Wave en ook door het integreren van andere social media een stuk toegankelijker. De kans van slagen is dan ook aanzienlijk groter en Google heeft duidelijk geleerd van de eerdere fouten. Het is niet te verwachten dat Google met deze nieuwe dienst een nieuwe trend op social media gebied heeft gelanceerd, maar het geeft misschien wel iets prijs van de rol die Google in de social media wereld wil gaan spelen?

Oscar Vermey
Marketingadviseur bij Knowhow Marketing BV

Ik ben een veelzijdige marketing intelligence adviseur met ruime ervaring in zowel operationele als strategische projecten, die bedrijven helpt slimmer te worden.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Dennis Sievers

    Google en social media. Voor mij blijft het een combinatie die nooit zo succesvol zal worden als Facebook of Twitter, puur omdat de John Doe gebruikers van Google hen niet zien als een dergelijk medium. Google is Google en Google is een zoekmachine, zo ziet 99,9% van de gebruikers dat en ik verwacht daarin geen grote veranderingen. Je ziet het aan Wave en Buzz, het komt gewoon niet van de grond, hoe groot ook het aantal ‘Google Accounts’ en daarmee de ‘potential amount of users.’

    Ze kunnen dan wellicht nog beter een succesvolle spinoff overnemen of opzetten apart van het merk Google.


    22 december 2010 om 06:40
    Jan Willem Alphenaar

    Als ze dit inzetten als uitbreiding op Google Docs zou het wel eens een handige toepassing bij Het Nieuwe Werken zijn. Online samenwerken is een grote markt.


    22 december 2010 om 07:58
    Jenita

    He's the least quliafied Commander in Chief that I can think of right now. Every time I remember that this buffoon is in charge of the US military, I cringe. The damage he's doing will take years if not decades to undo.


    26 april 2016 om 01:00

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!