ReclameReview: Volkswagen Golf

29 december 2010, 12:29

Volkswagen communiceert in deze door DDB ontwikkelde commercial dat de VW Golf een betrouwbare auto is. Betrouwbaar; dat kan duidelijk niet gezegd worden over het oude vrouwtje dat in deze commercial een Golf-occasion aanbiedt. Het resultaat is een grappige commercial die ook nog eens de gewenste boodschap overbrengt. En die meer dan 1,5 miljoen views haalt op Youtube binnen 2 weken.

Credits:

Bureau: DDB

Account: Iris Minnema, Miriam van Dijk

Creatie: Joris Kuijpers, Dylan de Backer

D.O.P.: Wouter Westendorp

Editor: Annelien van Wijnbergen

Producer: Hein Scheffer

RTV: Yuka Kambayashi

Regisseur: Bart Timmer

Productie: The Ambassadors

De doelstelling:

Communiceren dat de Volkswagen Golf een betrouwbare auto is.

De uitwerking:

Het verkoopcliché: van een oud vrouwtje geweest gaat niet echt op bij deze oma in schaapskleren. Toch kunnen pa en zoon hun geluk niet op bij deze once in a lifetime occasion.

Het oordeel:

Het grote voordeel voor een creatief van een commercial zoals deze is dat je er niet allerlei USP’s in hoeft te proppen. Volkswagen is een bekend automerk en de Golf is hun bekendste type. Daar hoef je dus niet veel meer over te vertellen, want de kijkers weten al genoeg over die auto. Dus mag je een commercial maken die indruk maakt (lees: grappig is). Je krijgt alle tijd om toe te werken naar de clou. En zo creëer je een commercial die zo grappig is dat er binnen 2 weken al meer dan 1,5 miljoen mensen zijn geweest die hem op Youtube hebben gezien. Bovendien komt de boodschap dat de Golf een betrouwbare auto is ook nog eens goed over. Missie geslaagd, lijkt me!

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Rudy Lensen

    Inderdaad een goede reclame, gesierd door de eenvoud en duidelijke boodschap.

    Leuk!


    29 december 2010 om 14:27
    Jasper van Weerd

    Hoop dat er nog een opvolger komt op het nastukje in de garage… waar mevrouw een proefrit op de nieuwe golf vraagt.


    30 december 2010 om 23:01

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!