ReclameReview: Oilily

26 januari 2011, 11:26

Je zou kunnen denken dat het om een nieuwe campagne van SIRE gaat (een kind met een strijkijzer, een kind in een auto zonder gordel om, een kind dat uit het raam hangt), maar het gaat hier toch echt om de allereerste commercial voor Oilily. Uitgangspunt hierbij is dat kinderen Oilily willen en geen andere merken. Oftewel: ‘Als het aan de kat lag, kocht ze Whiskas’, maar dan anders.

Credits:

Concept: Gijs de Kogel

Account: Fieke van Woerkom

Productie: CAVIAR Amsterdam

Regisseur: Bram van Alphen

Producent: Karen Bruinsma, Jacques Vereecken

Styling: Anouk van Griensven

Editing: Condor

Motion Graphics: Steven van Hemmen (Condor)

Muziek: The Missing Synch

Online: Condor

Klant: Gijs de Kogel, Fieke van Woerkom

De doelstelling:

De nieuwe collectie kinderkleding van Oilily promoten.

De uitwerking:

Oilily heeft de dingen altijd op een eigenzinnige manier gedaan en daarmee een totaal eigen stijl ontwikkeld. Die eigen stijl wordt treffend verbeeld en voelbaar gemaakt in Oilily’s allereerste reclamefilm, die onlangs op YouTube werd gelanceerd. We zien kinderen die geen genoegen nemen met kleding van gewone merken. Gelukkig is de nieuwe zomercollectie van Oilily nu verkrijgbaar.

Het oordeel:

Je zou kunnen denken dat het om een nieuwe campagne van SIRE gaat (een kind met een strijkijzer, een kind in een auto zonder gordel om, een kind dat uit het raam hangt), maar het gaat hier toch echt om de allereerste commercial voor Oilily. Uitgangspunt hierbij is dat kinderen Oilily willen en geen andere merken. Oftewel: ‘Als het aan de kat lag, kocht ze Whiskas’, maar dan anders. De beelden zijn mooi en vooral de begeleidende muziek is heel sterk (‘Trouble ever since you came’ in combinatie met het kattenkwaad van de kinderen). Wat ik alleen mis is de reden waarom Oilily nu zo goed is dat al die kinderen alleen dat merk willen dragen. Op de site van Oilily lees ik er het volgende over:

Children’s wear by Oilily distinguishes itself through virtuosic color combinations, a mix of influences from different cultures, humorous details and a very high standard of quality. This surprising signature sprang from the choice to focus solely on the perception of children during the creative process.

Misschien worden die USP’s wel in een volgende commercial uitgelegd dan.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!