Goodmail stopt met de postzegel

2 februari 2011, 11:30

Vandaag werd via verschillende bronnen bekend dat Goodmail ophoud met het leveren van haar diensten. Goodmail biedt onder andere CertifiedMail aan, een “postzegel” accreditatie-service voor e-mail, gebaseerd op het gebruik van zogenaamde tokens. Hiermee wordt een hogere aflevering naar de inbox geboden. Het bedrijf zat al langer in zwaar weer en had een deel van haar medewerkers ontslagen, waarna ze hun opties aan het bekijken waren. Na onderhandelingen bleek een mogelijke overname door Symantec niet haalbaar. Toch kwam het bericht voor velen onverwacht, slechts 2 maanden geleden kondigde Goodmail nog een nieuwe, uitgebreidere reporting functionaliteit aan.

Aankondiging

De ESPs in de UK (en Nederland) ontvingen vanochtend een niet-officieel bericht van Jos Burger, general manager Europa van Goodmail:

” I am very sorry that have to inform you that we will be closing down our business. Today you will receive an official mail from Goodmail US that says:

It is with great regret that I must inform you that Goodmail will cease operations on Tuesday 2/8/11. We will continue to provide CertifiedEmail tokens until Monday 2/8/11 5pm PST at which time our Token Generators will be taken offline. Tokens provided between 2/1/11 and 2/7/11 will be free of charge. All tokens provided during the month of January will be charged at regular rates. We are working with our ISP partners to accommodate a transition period for your IP addresses so as to decrease the effort required for warm up. In the meantime, please begin to transition your traffic off of CertifiedEmail.

Please contact customercare if you have any questions.

Daniel Dreymann

CEO, Goodmail Systems

Haast met de overgang

Gebruikers van de Goodmail service moeten haast maken, aangezien de service nog slechts een week (tot 8 februari) beschikbaar is. Toch zal Goodmail proberen om de overgang goed te begeleiden in samenwerking met Internet Service Providers. De vraag is echter of dit zo eenvoudig gaat lukken, zodra de e-mail via Goodmail worden verstuurd, betekent dit een kans op een flinke terugval in deliverability als er overgegaan wordt naar een andere wijze van verzending. Ook moeten er dan nog een heel aantal zaken worden ingeregeld.

Mogelijke vervolg

Eerdere berichten gaven ook aan dat de individuele onderdelen zoals e-mailpatenten en ip-adressen voor overname beschikbaar zijn. Het is dan ook niet ondenkbaar dat de services in een wellicht nieuwe vorm in de toekomst door een andere bedrijf worden aangeboden. Hiernaast zijn er ook alternatieve accreditatie mogelijkheden beschikbaar, waarvan de certificering / whitelisting service van ReturnPath de bekendste is. We hebben geprobeerd om in contact te komen met de Europese tak van Goodmail, aanvullende informatie zullen we toevoegen, zodra deze beschikbaar is.

Meer info over de ESP markt

Op dit moment werk ik aan een Europeesche Email Vendor Guide en heb ik Emailvendorselection.com opgezet. Ik zal de komende tijd iets vaker op Marketingfacts berichten over de ontwikkelingen bij ESPs en aanbieders van e-mail marketing.

Jordie van Rijn
Email Marketing Consultant bij eMailMonday

Jordie van Rijn is onafhankelijk eCRM en email marketing consultant. En schrijver van het boek E-mailmarketing in 60 minuten. Een van de "50 Online Marketing Influencers to Watch" van Entrepreneur.com Hij houdt zich bezig met slimme marketing campagnes die de klantrelatie intensiveren. Hij is oprichter van het internationale platform voor selectie van email marketing service providers. Neem contact op met Jordie via zijn site: eMailMonday Twitter NL: @emailmonday Twitter Internationaal (engels): @jvanrijn Of bekijk ook emailaudience

Categorie
Tags

2 Reacties

    Remy Bergsma

    Ik vraag me af of het een (groot) verlies is voor de e-mail industrie of niet. Het zat eraan te komen – oa door de ontslagen eerder al. Ze waren in onderhandeling met Return Path voor een overname heb ik begrepen: mogelijk dat dat bedrijf alsnog wat technologie overneemt, of medewerkers.

    Daarnaast ben ik sowieso benieuwd wat de daadwerkelijke terugval in deliverability zal zijn voor Goodmail Systems-klanten: nu gaan ze echt merken wat het verschil in afgeleverde e-mails is.


    2 februari 2011 om 18:40
    jvanrijn

    Alle whitelisting systemen zijn gebouwd om een pro-actieve “oplossing” voor Spam en plaatsing in de junkfolder the voorkomen. Of het een grote verbetering in deliverability is, hangt ook af van de organische reputatie van de verzender zelf. Deze zullen ze weer moeten gaan opbouwen of overstappen naar een andere accreditatie service.

    In de verbetering zit ook de achilleshiel van het systeem: verzenders met een slechte reputatie hebben het meeste voordeel van accreditatie, maar ISPs en eindgebruikers willen die dus liever niet whitelisten. Dus wordt het een accreditatie voor de toch al goede verzenders óf juist een verschuiving van “het probleem” richting gebruikers.


    3 februari 2011 om 06:05

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!