Onderzoek Greenberry: Invloed van social op merk en budget

4 februari 2011, 06:51

In het januarinummer van Tijdschrift voor Marketing staat een onderzoek van Greenberry naar de frequentie waarop Nederlandse merken uit de de Nielsen top100 adverteerders genoemd worden op social media (periode februari – november 2010). Over de NS wordt het meeste gesproken.En: merken die hoog scoren ten opzichte van hun branchegenoten, zijn vooral merken die vernieuwend durven te zijn in hun communicatiestrategie. De gegevens voor het onderzoek zijn verzameld met de applicatie ‘Social Media Check’. Hieronder vind je het volledige whitepaper, om eens rustig door te lezen:

De lijst met meest besproken merken wordt overduidelijk aangevoerd door de Nederlandse Spoorwegen, maarliefst 338.453 vermeldingen zijn er geanalyseerd. Op plaats 2 staat KPN met 218.525 vermeldingen. Albert Heijn staat op een derde plaats met 170.759 berichten. De lijst wordt gevolgd door T-mobile, IKEA, Rabobank, ING Bank, Vodafone, Samsung en C1000. Opvallend in de top 10 is dat banken, telecombedrijven en supermarkten sterk zijn vertegenwoordigd.

Gemiddeld genomen wordt bij elke EUR 1000,- aan advertentiebestedingen twee keer een vermelding gemaakt in sociale media. Daarbij dient te worden opgemerkt dat het bereik van een individuele vermelding in sociale media verschilt. Zo heeft een twitterbericht van een persoon met een klein aantal volgers minder bereik dan een blogartikel op een prominent marketingblog.

T-Mobile staat met kop en schouders bovenaan. Dat krijg je als je alleen maar gaat tellen: wanneer begon de hausse rondom Youp en T-Mobile ook alweer? Juist in oktober, kan nog net mee in het onderzoek. Zag dit voorval niet voorkomen in het rapport.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!