Habbolive.nl en HetKlokhuis.nl winnen Gouden Apenstaarten 2011

9 februari 2011, 05:16

Gisteren zijn de Gouden Apenstaarten uitgereikt aan de makers van Habbolive.nl en HetKlokhuis.nl. Met 3.147 stemmen won Habbolive.nl in de categorie ‘websites gemaakt door jongeren’. Habbolive is een officiële fansite van de populaire online game Habbo Hotel Nederland en België. In de categorie ‘websites gemaakt door professionals’ kreeg Het Klokhuis de Gouden Apenstaart. 1.593 mensen stemden op de site van het populaire televisieprogramma.

De verkiezing voor de beste kinderwebsite werd dit jaar voor de vierde keer gehouden en wordt georganiseerd door de Stichting Mijn Kind Online en Digivaardig & Digibewust. De jury selecteerde in januari tien sites, uit meer dan driehonderd inzendingen. 14.252 mensen brachten daarna hun stem uit, ruim 4.000 meer dan in 2010. Met de verkiezing van de Gouden Apenstaart wil de organisatie onder de aandacht brengen dat toenemende online kwaliteit de online wereld voor kinderen veiliger, leerzamer en aantrekkelijker maakt. De Gouden Apenstaarten, dit jaar uitgereikt door Tineke Netelenbos, Nicolette van Dam en de winnares van vorig jaar Wilma Westenberg, worden jaarlijks uitgereikt aan de makers van de beste Nederlandse kinderwebsites. Beide winnaars dingen dit jaar voor het eerst mee naar de European Award for Best Children’s Online Content.

Categorie websites gemaakt door jongeren

In de categorie ‘websites gemaakt door jongeren’ kreeg Habbolive.nl 3.147 stemmen. De jury zei hierover: “De jongens en meiden van Habbolive hebben geluk gehad: de site was al terzijde gelegd, omdat we niet wilden geloven dat dit door jonge mensen gemaakt was. De uitstraling is erg volwassen. Maar niet alleen dat: deze tieners hebben ook heel goed gekeken hoe anderen een website maken. Welke elementen zijn er, waartoe dienen ze en hoe kun je je bezoekers terug laten komen? Knap! Het resultaat mag er dus zijn.”

Categorie websites gemaakt door volwassenen

HetKlokhuis.nl was met 1.593 stemmen de grote winnaar in de categorie ‘websites gemaakt door volwassenen’. Klokuis.nl is de website van het gelijknamige kindertelevisieprogramma. De jury zei over de website van het Klokhuis: “De restyling van de website heeft enorme verbeteringen gebracht: alle onderdelen die er zijn, zijn nu goed te vinden. De website is prikkelend, eigentijds en toch heel overzichtelijk.”

European Award for Best Children´s Online Content

Zowel HetKlokhuis.nl als Habbolive.nl dingen dit jaar mee naar de European Award for Best Children´s Online Content. Deze award wordt in 2011 voor het eerst uitgereikt en is een initiatief van de veiliger internet centra in veertien lidstaten en het veiliger internet programma van de Europese Unie. De doelen van de uitreiking van deze award zijn om de online content van goede kwaliteit voor 6-12 jarigen te belichten en om de productie van online kwaliteitscontent waar kinderen op een of andere manier voordeel van hebben aan te moedigen (opvoeden, informeren, fantasie verrijken, nieuwe mogelijkheden open te stellen, etc.)

De jury

De jury van de Gouden Apenstaart bestond dit jaar uit: Wouter van den Berg, usability expert bij MetrixLab, Marjolijn Bonthuis, adjunct-directeur ECP-EPN, Elke Das, leerkracht basisonderwijs Skozok, Lycke Hoogeveen, communications manager SIDN, Eline Kwantes, manager online Nickelodeon North, Justine Pardoen hoofdredacteur Ouders Online en projectleider Mijn Kind Online, en Jolle de Wit, illustrator en ontwerper bij Guardstone.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

1 Reactie

    Paulo Lopes

    @Marco: Habbo is niet alleen een online game 😉 Habbo bestaat al 10 jaar en is de grootste wereldwijde virtuele tienerwereld met meer dan 200 miljoen accounts inmiddels en een jaarlijkse omzet in virtuele goederen van zo’n 60 miljoen euro. Je kunt op Habbo virtuele kamers bouwen, openbare ruimtes bezoeken, meedoen aan quest en quizen, badges winnen, chatten met vrienden, profielpagina’s bouwen etc. Habbo is ook een populaire applicatie op Facebook en vanaf maart 2011 ook te spelen via Hyves.


    14 februari 2011 om 10:39

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!