Nederlandse URL-shortener LNQ.me geeft interessante inzichten

1 maart 2011, 07:35

Een maand geleden werd de Nederlandse URL-shortener LNQ.me gelanceerd. “Door de eigenschappen van andere shorteners te combineren, biedt LNQ.me een zeer compleet alternatief waarmee niet alleen links kunnen worden verkort, maar ook gevolgd en gemeten,” aldus de oprichters van de dienst. Vorige week werd al de eerste update doorgevoerd en de oprichters hebben veel ambities.

Functionaliteiten

Via LNQ.me kunnen bezoekers elke gewenste URL verkorten tot een nieuwe, unieke link van maximaal 20 karakters. In het account worden uitgebreide, realtime statistieken verzameld van elk verkorte link. Gefilterd kan worden op tijd, besturingssysteem, browser, locatie en type gebruiker. Verder is zichtbaar hoe vaak een link geretweet wordt en zijn er mogelijkheden om data te exporteren.

Update

Omdat de API van LNQ.me vrij beschikbaar is, kent de tool op dit moment gebruikers uit verschillende hoeken, zoals webredacteuren van nieuwssites, webwinkels, webdevelopers en diverse reclame- en marketingcommunicatiebureaus. Met de update is een WordPressplugin beschikbaar gekomen en is integreren in verschillende Twitterapplicaties mogelijk. Met de groepenfunctie is het mogelijk om statistieken van links te delen met collega’s.

Vragen

Ik stelde Maurice Bosch van DigiFactory Webworks, oprichter van LNQ.me, een aantal vragen over hun dienst.

Wat zijn de statistieken tot nu toe?

“We hebben 276 gebruikers, waarvan 131 een login hebben. Dat wil dus zeggen dat 131 gebruikers toegang hebben tot diepgaande statistieken (screenshot) en 145 gebruikers alleen de basisfunctionaliteiten gebruiken. Er zijn tot nu toe 7.049 links verkort met LNQ.me. Wij hebben een pagina op de website ingericht waarop realtime statistieken zichtbaar zijn.”

Wat is de toegevoegde waarde van LNQ.me ten opzichte van bekende shorteners zoals bit.ly en tinyURL?

“We hebben de USP’s van de diverse bekende services genomen en samengevoegd in onze dienst. Denk aan het genereren van een QR-code, het instellen van een custom linkalias, uitgebreide statistieken, locaties van bezoekers en het aantal retweets. Bovendien bieden wij een groepfunctie aan, waarbij meerdere personen toegang hebben tot statistieken van dezelfde link. Dat is uniek.”

Welke ontwikkelingen zitten er in de pijpleiding?

“We willen internationaal gaan en zijn daarom bezig met een Engelstalige versie van LNQ.me. Bovendien willen wij meer plugins gaan ontwikkelen voor meerdere platformen, zoals Joomla en Magento. Ook zullen we meer API-koppelingen voor webdevelopers gaan ontwikkelen.”

Gijs Heerkens
Internetondernemer bij internetondernemer

Gijs Heerkens (1983) is een Nederlandse internetondernemer. Gijs is continu op zoek naar op te zetten innovatieve internetconcepten, waarin automatisering en uitbesteding centraal staan. Een voorliefde voor ondernemerschap, meer dan 5 jaar ervaring in online marketing en een Bachelor of Commerce-diploma zijn hiervoor de perfecte basis.

Categorie
Tags

6 Reacties

    Roy Huiskes

    Hoe denken ze geld te gaan verdienen?


    1 maart 2011 om 08:28
    Maurice Bosch | LNQme

    Beste Roy,

    Eerlijk is eerlijk, overal zit een verdien-model achter. Niettemin hebben wij LNQ.me ontwikkeld als een echte tool voor marketeers, deze zullen dan ook niet hoeven te betalen. Alle opties die nu in het systeem zitten blijven kosteloos.

    Een webdeveloper die met de API gaat werken zou bij groot verbruik (API-verzoeken) over het limiet kunnen gaan waardoor er een klein bedrag betaald dient te worden voor extra verzoeken.

    De grens van verzoeken ligt nu op 250 maar zal nog worden bijgesteld (enkel naar boven) aan de hand van verbruik door de gebruikers. Het staat voor ons voorop dat een gewone gebruiker kosteloos gebruik kan blijven maken van ons systeem.

    LNQ.me zorgt voor een grote dekking en naamsbekendheid wat ook indirect ten goede komt voor het bedrijf DigiFactory wat achter dit initiatief zit.


    1 maart 2011 om 08:39
    Roy Huiskes

    Ah, sweet! thanks.


    1 maart 2011 om 09:14
    vincente

    @maurice Vind wel dat je pagina met statistieken wel iets mooier gemaakt kan worden. Maak daar nu een demo pagina van met dezelfde info die je voor elk individueel account hebt. Ik werd er niet blij van


    1 maart 2011 om 12:30
    Maurice Bosch | LNQme

    @vincente,

    ik begrijp niet volledig wat je bedoeld. We willen het graag verbeteren en optimaliseren naar wensen van onze gebruikers. zou je ons wat meer informatie cq een voorbeeld kunnen mailen?


    1 maart 2011 om 12:36
    Ernest

    Now I am ready to do my breakfast, once having my breakfast coming again to read additional news.


    29 mei 2014 om 02:44

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!