Pytch Insight 22: Huub Zijlstra van Kiesjewerkgever.nl – War for Talent komt dichtbij

16 maart 2011, 08:31

In Pytch Insight 22: Huub Zijlstra van Kiesjewerkgever.nl over de strijd die werkgevers (moeten) gaan voeren om talent binnen te krijgen en te houden. Het aantrekken van talent wordt steeds belangrijker met de vergrijzing en de babyboomers die met pensioen gaan en uiteraard om een goede concurrentiepositie te behouden. De recessie heeft deze discussie even op een lager prioriteitsniveau gebracht maar de markt trekt weer aan…

De “War for Talent” is een begrip dat elke arbeidsmarktspecialist wel eens voorbij heeft horen komen. Het is een begrip dat vaak gebruik wordt om het getouwtrek rondom talent te benoemen. Uit onderzoek van McKinsey & Company (pdf) uit 2001 blijkt dat de noodzaak van talent in een organisatie van ongekende waarde is. Dit is een punt dat sterk bijdraagt aan het onderscheidend vermogen ten opzichte van concurrenten. Door de opbouw van de Nederlandse beroepsbevolking zullen de komende tijd flink wat mensen de arbeidsmarkt gaan verlaten. Dit verlies zal moeten worden opgevangen door nieuw talent.

De recessie heeft er voor gezorgd dat de zorgen rondom de vergrijzing op de HR-afdelingen even naar de achtergrond zijn gedrukt. Vele organisaties kende de afgelopen twee jaar een (bijna) aannamestop. Daarnaast werd er ook op een hoger niveau minder geschoven naar een andere baan. Het gevolg is dat de gemiddelde leeftijd alleen maar verder is gestegen. Dit maakt de “War for Talent” nog interessanter en uitdagender voor deze organisaties. Met een ouder wordende organisatie en een aantrekkende markt zal het werven van jong talent langzaam op gang gaan komen.

Bezuinigingen

De voorgenomen bezuinigingsplannen van het kabinet zullen zorgen voor een trage start van de “War for Talent”. Hogeropgeleiden worden “gedwongen” om sneller af te studeren en een tweede opleiding zit er niet meer in. Vanaf komend jaar zal een grote groep studenten versneld toetreden tot de arbeidsmarkt. Ouderejaars studenten die door de nieuwe maatregel het financieel niet kunnen bolwerken om een tweede opleiding of master te volgen zullen nu hun kansen op de arbeidsmarkt beproeven. Hierdoor betreedt relatief veel talent de arbeidsmarkt aan het einde van het huidig collegejaar. In 2011 zal de “War for Talent” nog niet in volle hevigheid losbarsten, echter na deze periode zullen alle organisaties gaan merken dat er een gebrek is aan nieuw talent.

Employer Branding

Een grote valkuil tijdens de “War for Talent” is dat organisaties zich anders gaan voordoen dan dat ze daadwerkelijk zijn. Grote, logge en betrouwbare organisaties willen in één keer snel, dynamisch en innovatief zijn. Dit alles met de gedachte dat het talent dit zoekt in een organisatie. Dat laatste is natuurlijk niet waar, de grote diversiteit die we kennen onder organisaties is niks vergeleken met de diversiteit onder mensen. Dit heeft als groot voordeel dat er op elke potje een deksel past. Als zowel werkgevers en werkzoekenden in staat zijn dicht bij zichzelf te blijven zullen de matches op organisatie-persoon niveau vele malen beter worden.

Het zal voor menig werkgever dan ook een uitdaging worden om goed na te gaan welke kenmerken de organisatie typeren en wat voor een type mens goed functioneert binnen een dergelijke organisatie. Door dit te doen gaat men niet blind mee met de “War for Talent” maar wordt er op “echte” kwaliteit geworven. Hierdoor zal de match qua organisatie-persoon fit beter worden en zal de cost per hire dalen. De crux is dan ook om zichtbaar te zijn onder de “juiste” doelgroep.

Kiesjewerkgever.nl

Met Kiesjewerkgever.nl proberen wij dit principe te faciliteren. Door een match op zowel organisatie-persoon als functie-persoon te realiseren weten wij betere matches te realiseren. Wij werken hierbij aan de hand van een drietal testen: Cultuur-, persoonlijkheid- en competentietest. Op basis van de uitslag wordt gekeken voor welke werkgever en vacature men het meest geschikt is. Hierdoor gaat het dus niet meer om die innovatieve, snelle en heerlijk dynamisch organisatie, maar om een baan en werkgever die bij je past.

Pytch interview

Kiesjewerkgever.nl biedt starters en young professionals om matchtool om op basis van een cultuurtest een goede aansluiting te vinden met een werkgever. Op basis van een persoonlijkheids- en competentietest kan vervolgens de match gemaakt worden met een vacature. Kiesjewerkgever.nl realiseert met haar oplossing duurzame matches waardoor mensen beter passen in een functie en bij een werkgever waardoor het verloop omlaag gaat.

Ayman is digitaal Strateeg die betekenisvolle digitale verbindingen tussen bedrijven en klanten creëert. Ayman helpt bedrijven om meer waarde voor klanten te creëren met digitale middelen, de relatie met klanten te verstevigen en nieuwe inzichten op te doen. Als digitaal strateeg zet hij digitale (en sociale) media om in digitale waarde, digitale ervaringen en sociale business. In opdracht voor kleine en grote organisaties ontwikkelt Ayman digitale concepten, geeft advies en trainingen op het op het snijvlak van marketing & communicatie en internet & nieuwe media. Daarnaast heeft hij een aantal eigen initiatieven opgericht, zoals de Nederlandse Social Media Academie (NSMA).

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!