Goodyear gratis brandstof: net gestart en al een social media catastrofe

JDC
31 maart 2011, 19:07

Soms zie je een campagne of PR-actie, waarbij sociale media worden ingezet, compleet de mist ingaan als ze bijna voorbij is, zoals Danny Oosterveer deze week beschreef in de Transavia case. Maar soms zie je de bui al hangen nog voor de actie goed en wel is gestart. En ik vrees dat Goodyear zijn “1888”-campagne waarbij het bedrijf vanaf morgen gratis brandstof “uitdeelt” zeer goed op weg is om er zo één te worden…

Bandenfabrikant Goodyear positioneert zich al jaren als een specialist op het vlak van kwalitatieve en veilige banden. De stijgende brandstofprijzen, met ondermeer de “onrust in het Midden-Oosten”, zijn voor het bedrijf de aanzet geweest tot een actie die gisteren met een persbericht werd aangekondigd en de “EfficientGrip” band in de kijker moet zetten. Wat is één van de Unique Selling Propositions van die band? Juist: een zeer lage zogeheten “rolweerstand” met brandstofbesparingen tot gevolg.

Fijn. Los van het feit dat men misschien best de verwijzing naar het politieke klimaat in het Midden-Oosten had weggelaten, is dat aardig om weten voor wie het interesseert. Goodyear becijferde dat automobilisten met de band “gemiddeld tot €18,88 per maand aan brandstofkosten kunnen besparen”. Doet me een beetje denken aan TV-spots voor tandpasta of zogeheten “gezonde” voedingsproducten waar mensen in witte jassen met grafiekjes in de hand van alles moeten bewijzen maar goed, laat ons ook dat even aannemen.

Online en offline buzz

Nu dachten ze bij Goodyear of bij het bureau van de fabrikant “als we nou eens een actie lanceren die 1888 heet, verwijzend naar de kostenbesparing, en in Nederland en België een week lang buzz creëren door mensen in verschillende tankstations – die we telkens op voorhand via de site bekend maken – voor 18,88 Euro gratis laten tanken”.

Lijkt een aardig idee en onder het motto van “co-opetition” (een boek dat elke marketeer zou moeten lezen), sleurden ze er Total bij dat zo ook wat van de buzz kon genieten. Want dat er buzz zou zijn, daar waren ze bij Goodyear ongetwijfeld zeker van. Ook al omdat iemand het geniale idee had om Twitter in te zetten bij de campagne.

Zo gezegd, zo gedaan. Er werden wat mediapartners bij betrokken: zowel in België als Nederland radiozenders. Logische keuze want waar luisteren veel mensen radio? Juist: in de wagen! U bent briljant.

Aardig van Goodyear is ook dat ze de geld- en milieubewuste automobilist wat tipjes geven om minder brandstof te verbruiken en er is zelfs een heuse online “calculator” om zelf te berekenen hoe de “EfficientGrip” band je huishoudbudget wat kan verlichten.

De bandenfabrikant gebruikte eerder al Twitter en social media met blogposts en wat succes tot gevolg voor een “zeppelinactie” en een “zomerbandenactie”. Het bedrijf kon toen op de goodwill rekenen van enkele bekende bloggers.

Twitter voor dummies

Met “1888” worden alle Twitter-registers opengetrokken. Geweldige actie toch? Je gaat gewoon naar de Belgische of Nederlandse actiesite, volgt de Twitter-account of luistert naar de radio en je kunt zowaar voor 18,88 Euro gratis tanken!

Ik vraag me af wat de gemiddelde automobilist daarvoor over heeft maar meteen duiken allerlei logistieke nachtmerries bij me op. Gelukkig heeft Goodyear ook aan een “disclaimer” gedacht. Daarin lezen we: “De organisatie – Goodyear en TOTAL – zal klanten, die vroegtijdig in de wachtrij staan en daarmee de toegankelijkheid van en de veiligheid op het het terrein van het deelnemende TOTAL tankstation beperken, verzoeken om het terrein te verlaten”. Oef, dat scheelt.

Een succes in de maak? Ik vrees een social media nachtmerrie want nu ga ik even over naar wat de mensen van Goodyear op Twitter doen…

De Belgische Twitter account van Goodyear die het tussen de start op 20 april 2010 en 14 september presteerde enkele tientallen tweets te sturen in het Engels (meestal promoties en een klein beetje interactie), was sinds 14 september verdacht stil. Sinds deze ochtend barstte de Twitter-account los als de onrust in het Midden-Oosten met een resem tweets, zeker in vergelijking met de hele voorafgaande periode.

De tweets hadden allemaal dezelfde inhoud: “€ 18,88 carburant gratuit – action Goodyear pas un poisson d’avril? Vérifiez #carburantgratuit http://bit.ly/gH5bI1”

Zoals u weet is België een Franstalig land en dus zijn ze bij Goodyear België overgeschakeld van het Engels naar het Frans. Een mens vraagt zich dan af “maar waarom steeds diezelfde tweet” die vrij vertaald zegt dat de 18,88 Euro gratis tankbeurt geen aprilvis is. Origineel en zowaar met een hashtag.

De reden waarom steeds diezelfde tweet wordt verstuurd is heel eenvoudig: elke tweet wordt namelijk geadresseerd aan Twitter accounts uit een lijstje influencers die iemand heeft gevonden. Voorbeelden: mijn Nederlandstalige vriendin en echte influencer @bnox, bij u allicht beter bekend als Clo Willaerts, mijn Franstalige social media marketing kennis @rollingtalks (daar zit de taal toch al goed), de Franstalige krant @lesoir en nog wat soortgelijke accounts, overwegend Franstalige media.

Bent u nog mee? Ik weet het: het duurt lang maar het verhaal is – helaas – nog niet gedaan. Voor de goede orde: ik ben geen vlaggenzwaaier dus de taalflop van Goodyear kan me gestolen worden. Je parle très bien le Français, merci.

Beter in Nederland?

Maar de tactiek van Goodyear is wel, op zijn zachtst gezegd, wat idioot. En, oei, ik zie zowaar een tweet van influencer @bnox die luidt: “Blocking @GoodyearBELGIUM If you look at their timeline it’s obvious what they’re doing. #facepalm”.

Als dat maar goed afloopt. Snel naar de Nederlandse Twitter account dan maar: @goodyearNL. Oef, daar zijn ze niet bezig met Franstalige tweets naar influencers te sturen. Dat zou pas dom zijn. Neen, de enige twee tweets die sinds 1 oktober werd verstuurd dateert van iets meer dan anderhalf uur geleden (toen half Nederland al voor de buis hing) en luidt “Grappig, persbericht verstuurd dat de €18,88 #gratisbrandstof actie géén 1 april grap is en nog vraagt men ons of het waar is. Of toch niet?”

Ja, ja, ons een beetje voor idioten nemen omdat we het persbericht niet hebben gelezen en dan onze nieuwsgierigheid prikkelen he. Dat noemen ze in Vlaanderen sloebers en deugnieten!

Misschien even kijken of er een hashtag #gratisbrandstof is. Je gelooft het nooit! Die is er. Het is wel overduidelijk dat meer dan de helft van de zowaar twaalf tweets geforceerde pogingen zijn van “ingewijden” die moeten voor buzz en nieuwsgierigheid zorgen.

Of wat maak je anders van tweets als:

“Uit betrouwbare bron vernomen dat Goodyear morgen #gratisbrandstof weggeeft! Check Goodyear.be” (de Belgische site zowaar).

Of: “Ook gehoord? #Goodyear geeft a.s.vrijdag van 8tot9 #gratisbrandstof weg bij TOTAL Amstel Businesspark! Grapje zeker?”

En “#Goodyear geeft gratis brandstof weg van 1 tem 8 april!! De lokatie maken ze binnen 19 uur bekend! http://bit.ly/faWVhr #gratisbrandstof”.

Tweet eens een thuispagina

Ben ik nu niet wat kritisch? Ik heb die reputatie wel he. Waarschijnlijk ben ik een gefrustreerd mens. Maar wat me vooral frustreert is slechte marketing.

Want, nou doe ik nog de moeite om naar de Nederlandse thuispagina van de site te gaan en wat zie ik daar? Er zijn zowaar enkele tweets te zien! Eentje van @Gratisss en eentje van @Allesgratis ondermeer. De accounts die enkele dagen geleden zijn aangemaakt, vermeld ik niet eens.

Maar weet u wat me nu nog het meest stoort, beste lezer die het tot het einde heeft volgehouden. Nu hebben ze toch ook wel een Twitter knop op die site gezet en als je daar op klikt, opent zich netjes een Twitter-venstertje zodat u en ik de volgende wereldschokkende tweet kunnen de wereld insturen: “Home http://www.1888actie.nl”. Daar krijg je toch een beroerte van?

Beste mensen van Goodyear en/of Goodyear bureau, ik heb helemaal niets tegen jullie en ik gun het jullie om veel banden te verkopen en van 1 tot en met 8 april heel veel brandstof weg te geven maar, alsjeblieft, kunnen jullie even wachten met sociale media?

Ik heb de moed niet gehad om op uw Facebook button te klikken vanwege ondertussen zo verbaasd dat ik net een fles brandstof (niet gratis) naar binnen heb gewerkt. Mijn pen is scherp maar soms kan het echt gewoon niet anders.

Ik hoop dat u me zult vergeven en zoals de volksmond zegt: “ook slechte reclame is reclame”. Gelieve ook geen kop van jut te zoeken want hier gaat een groep mensen in de fout. Ik heb zelfs getwijfeld of ik dit zou posten omdat ik, eerlijk gezegd, eigenlijk een watje ben (vertelt u het vooral niet verder) en niet wil dat hier onervaren mensen door geschaad worden. Maar, zoals een Belgisch minister ooit zei: “trop is teveel en teveel is trop”. En die online buzz hebt u er nu toch al bij he.

Of was het toch allemaal maar een 1 april grap en ben ik er als een idioot ingetrapt? Ik hoop zo erg van wel voor u en dat morgen heel Nederland en Vlaanderen me beschimpt.

Een goede nacht. Uw genegen klant.

Update: het is nu 1 april, 00.05 uur en ik kan met vreugde melden dat de Twitter button op de actiesite nu de volgende tekst in Twitter vermeldt “Goodyear geeft gratis €18,88 brandstof weg http://www.1888actie.nl”. Dat is al een stuk beter. Misschien was het bureau of wat dan ook tijdens het schrijven van deze post volop bezig met nachtelijke verbeteringen maar dan nog, geachte verantwoordelijke van Goodyear PR Nederland, had u best gisteren nog geen persbericht online geplaatst en misschien was het ook geen echt goed idee om daags voor de actie openlijk tweets te sturen naar influencers als @bnox die dan reageert wat ik dan ook weer oppik. Ik merk ook dat er wat Nederlandstalige tweets in de tijdslijn van de Belgische Twitter account zijn naar ondermeer de Twitter accounts van de VRT redactie en de krant Het Nieuwsblad, helaas ook weer met dezelfde inhoud: ”@nieuwsblad De dure brandstofprijzen ook beu??? Wij doen er iets aan… http://bit.ly/ezq6oG” . Ik kan nu wel al wat geruster gaan slapen. U allicht ook als u nu gewoon tweets op uw actiepagina toont met de hashtag in plaats van ook met de woorden ‘gratis brandstof’ want de retweets van m’n post ontsieren uw campagnesite. Ik ben zo vriendelijk geweest de hashtag niet in de titel van deze post te stoppen. Ongetwijfeld zijn alle andere foutjes morgen ook weg. Ik hoop dat u, naast corrigerende ingrepen uitvoeren, ook een fout kunt toegeven. Het is u bij voorbaat vergeven. Timing is essential, always.

JDC
Digital business consultant bij i-SCOOP

Jean werkt sinds 1992 op het raakvlak van digitale technologie, marketing, sales en media. Hij is sinds 1996 exclusief bezig met digitale marketing en digitale transformatie voor B2B en technologiebedrijven.

Categorie
Tags

11 Reacties

    Harrie van der Lubbe

    strofe

    [@conversionation] J-P De Clerck

    Met aandacht de blogpost gelezen! Inderdaad zijn we nog druk bezig om de actiessite af te ronden. puntjes op de i en dan nog wat nachtrust. We hebben meteen je tip ter harte genomen enkel de hashtag te tonen.

    Nachtelijke groeten!

    Harrie van der Lubbe


    31 maart 2011 om 20:46
    iscoop

    @Harrie Bedankt voor je reactie. Ik heb deze post niet getweet maar voor je moeite wel de campagne omdat je reageerde. Heb de site niet helemaal overlopen maar nog twee tips: zet de hashtag #gratisbrandstof ook in de tekst als mensen op de Twitter button klikken en gebruik een URL shortener zodat je de click-through kunt tracken.

    En een de marketing mensen van Goodyear, en bij uitbreiding van alle bedrijven: mensen maken fouten (bij de laatste telling van mijn fouten zat ik aan 3.243.584) maar men leert er best uit en ik vermoed (ik zat niet in de boardroom) dat hier de les wel eens zou kunnen zijn “bekijk sociale media niet als zomaar een makkelijk en goedkoop last-minute verlengstuk van een actie (zoals me vroeger content zag als dat vervelende schrijven om websites te vullen) maar zie het als een zeer belangrijk iets en zorg dat je een strategie hebt en de nodige budgetten, mensen en processen voorziet om het goed te doen”.

    Ochtendlijke groeten en succes gewenst.


    1 april 2011 om 04:04
    Harrie van der Lubbe

    @conversaionation de hashtag en url shortener meteen toegepast. Dank voor de tips en het meedenken.

    Harrie van der Lubbe – @morksinaanab


    1 april 2011 om 05:06
    Eppo

    Er staan nog meer fouten op de site.

    “Spel het online spel en maak kans op één….”


    1 april 2011 om 05:54
    David de’ Liguori Carino

    Geachte heer J-P De Clerck,

    Het doel van de €18,88 Gratis Brandstof actie is op een veilige en ludieke manier de aandacht te vestigen op Goodyear banden in het algemeen en de Goodyear EfficientGrip band in het bijzonder. Iedere actie kent een leerproces en uw reactie is dan ook een zeer waardevolle input waarmee gewerkt zal worden, zoals ook de makers van de actiewebsite, http://www.1888actie.nl, wijzigingen hebben doorgevoerd op basis van uw artikel.

    De aandacht voor de actie en de actiewebsite is overigens ver boven verwachting en we verheugen ons dan ook op wat t/m 7 april komen gaat.

    Met vriendelijke groet,

    David de’ Liguori Carino

    Marketing Manager Goodyear Dunlop Tires Nederland

    david_deliguoricarino@goodyear.com


    1 april 2011 om 07:33
    Elskamp

    Goed post van @conversionation en ook complimenten voor de snelheid van reageren en acteren van Goodyear en PR bureau, maar…

    wat ik dan niet snap, is dat Goodyear en het PR bureau hier aangeven fouten gemaakt te hebben, te leren van deze fouten en @conversionation dankbaar te zijn…

    da’s in ieder geval snel gereageerd en toegegeven, maar gebruik deze kans dan ook meteen om van deze klager(s) een ambassadeur te maken en biedt @conversionation (voor het meedenken) en @bnox (vanwege het spammen per twitter) dan in ieder geval een tankje benzine bij Total of zo’n setje supersonische besparende banden aan…


    1 april 2011 om 10:18
    iscoop

    @David de’ Liguori Carino

    Geachte heer de’ Liguori Carino, dank u voor uw open reactie, het siert uw bedrijf. Dank ook voor uw e-mail adres. Ik zal zeker contact met u opnemen indien u na de campagne een interview wenst af te nemen op het vlak van het online en social media luik van deze campagne en/of de interactieve strategie van Goodyear in het algemeen. De toon van m’n post was bijzonder scherp en volgens sommigen er over maar dat hebt u nu eenmaal met mensen voor wie marketing een passie is.

    Ik hoop dat de actie inderdaad succesvol verloopt en volgens een tweet die ik vandaag zag lijkt dat zo te zijn. Ik hoop ook dat m’n post daar op één of andere manier heeft toe bijgedragen. Natuurlijk is het voor mij makkelijk om campagnes en websites te analyseren. Ik zou het even goed bij andere bedrijven kunnen doen maar dan vrees ik dat ik beter een nieuwe blog start. Uiteraard zijn ook mijn online activiteiten voor verbetering vatbaar. Ik vind het in elk geval fijn dat u iets met Internet en Twitter probeert en ook prompt reageert.

    Mijn belangrijkste advies voor de toekomst zou zijn om Twitter en andere “sociale” kanalen niet te zien als de nieuwe varianten van bijvoorbeeld e-mail marketing of als pure campagne-instrumenten. Sociale media kunnen zeker helpen bij campagnes maar bieden zoveel meer mogelijkheden.

    Het Web is ook “real-time” en razendsnel. Bovendien is Twitter een direct en asynchroon medium dat best wordt bekeken vanuit de context van de gebruikers er van.

    Als u mij toestaat zou ik graag nog enkele laatste tips meegeven vooraleer ik dit verhaal afsluit, niet om u op stang te jagen, maar om de actie hopelijk een duwtje in de rug te kunnen geven.

    1. In plaats van gewoon enkele foto’s op de campagnesite te plaatsen die de “real-life” ervaring van de actie niet weergeven, kunt u eventueel meer actiefoto’s nemen en ook deelnemers aan de actie aanmoedigen deze te nemen en ze dan op een website als Flickr te gooien. Nog leuker zou zijn om de volgende dagen enkele gelukkige gratis tankers met een cameraatje te filmen en deze video’s op YouTube te plaatsen. Zowel de Flickr-foto’s als de YouTube video’s kunnen dan op de actiesite en zo een “levende ervaring” + extra buzz bezorgen. Als u toch gewoon foto’s neemt, kunt u deze eventueel een relevante naam en omschrijving laten geven voor SEO-doeleinden (zoekmachines) zodat uw website beter scoort. Anderzijds is dat met zo een korte campagne niet echt nodig maar als u ze later op de site wil laten staan is dat zeer handig.

    2. Ik wil ook nog even meegeven dat de Twitter link bij mij nu een foutboodschap geeft en dat ook de Facebook-button een meer wervelende boodschap kan bevatten.

    En, geheel vrijblijvend: ik heb gisteren bij het posten van m’n artikel verkeerdelijk de link http://www.1888.nl gegeven voor de actie wat natuurlijk fout is want ik merkte dat dit de site van de KPN nummerinformatiedienst is, wat ik als Belg niet wist. Het zou kunnen dat de traffic van die KPN nummerinformatiedienst op Internet flink stijgt omdat mensen die over “actie 1888” horen vaak deze URL zullen ingeven.

    Ik apprecieer dat u m’n tips apprecieert en ben het met u eens dat alles in het leven een leerproces kan zijn en net leren het leven boeiend maakt. Ik ben ook verheugd dat de aandacht voor de actie en de actiewebsite ver boven verwachting ligt en kijk uit naar een gesprek over de resultaten, uiteraard indien mogelijk en gewenst.

    Ik laat u verder met rust zodat u de tijd heeft om de campagne vlot te doen verlopen en dank u voor uw aandacht en geduldig aanhoren van m’n kritieken die niet persoonlijk zijn maar stammen uit een frustratie op de manier waarop bedrijven traditionele marketingtechnieken toepassen op nieuwe kanalen die zoveel meer zijn dan dat.

    Vriendelijke groeten en fijn weekeinde

    J-P De Clerck

    Marketeer en blogger


    1 april 2011 om 12:42
    iscoop

    @elskamp Dank je maar dat is niet wat ik verwacht hoor 🙂 Elk bedrijf reageert anders op kritiek en wat Goodyear siert is dat ze reageren. Kan dat anders en beter? Alles kan anders en beter. Die gratis tankbeurt of banden hoeven dus niet echt: mijn vak en broodwinning is marketing, mijn hobby en passie bloggen zonder dat ik daar iets voor verwacht. Ik ben dus zeker ook niet het type dat je iets moet toesturen in de hoop op een positieve review, al zou ik misschien wel zwichten voor een twee jaar durende wereldreis LOL. Maar ik snap je punt 🙂 Voor mij is de kous hiermeer af. Ik vond gewoon dat ik een punt moest maken over de stiefmoederlijke behandeling van interactieve kanalen in campagnes, net zoals ik vroeger hoorndol werd als bedrijven tienduizenden Euro’s pompten in websites en CMS systemen en dan alles om zeep helpten door de “content” te laten schrijven door een student of een onderbetaalde copywriter. Helaas is de kapstok deze keer Goodyear geworden omdat ze nu eenmaal in m’n Twitter timeline verschenen. Fijn weekeinde.


    1 april 2011 om 12:50
    Mike van Hoenselaar

    Het is inderdaad noemenswaardig te melden dat Goodyear de moeite heeft genomen om correct en snel te reageren op het artikel.

    Ik had persoonlijk aan het eind van het artikel nou niet per direct het gevoel dat de actie geen kans van slagen zou hebben. Integendeel. Er zijn al meerdere van dit soort acties geweest, waar gratis benzine een incentive kan zijn om te gaan tanken.

    Een (kleine) tip van mijn kant uit zou zijn. Gebruik de Twitter en Facebook bovenaan uw pagina voor communicatie doeleinden. voor mensen met vragen. Dit om transparantie op te roepen en een centraal punt te geven. Het is nu onduidelijk wat er gebeurd. Ga je naar het account van Goodyear of plaatje een bericht. Het laatste is het geval.

    Ik zie dat ik nog 45 minuten heb om in Houten gratis te tanken. Nou u allen een goed weekend gewenst. ben ik even naar de buren … 😉


    2 april 2011 om 05:42
    Alena

    beste,

    even ter uitbreiding, dat de hele campagne niet meer is dan een reclamestunt, die de wetten op de bescherming van de consumenten met de voeten treedt.

    Als de website aankondigt dat er gratis brandstof is ts 17u en 19u (4-4 in Edegem), en om 18u28 de actie al afgeblazen is, voel ik mij behoorlijk bedrogen.

    GEEN GOODYEAR VOOR MIJ!

    groeten,

    Alena


    5 april 2011 om 05:31

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!