IntoSaxion: Social media ontmoetingsplek voor en door studenten

5 april 2011, 06:01

Saxion is vorige maand gestart met IntoSaxion.nl: een digitale ontmoetingsplaats waar studiezoekers op elk moment van de dag in contact kunnen komen met studenten van alle Saxion opleidingen. ‘Studentambassadeurs’ delen via social media hun belevenissen en beantwoorden vragen van belangstellenden. Saxion is, volgens Saxion, de eerste onderwijsinstelling in Nederland die zo sterk inzet op de ervaringen van de eigen studenten via social media. “Hoe ziet jouw lesweek eruit?”, “Kun je mij vertellen over jouw stage?” en “Welke vakken zijn zwaar?” Dat zijn zomaar een paar vragen die oriënterende scholieren stellen aan Saxionstudenten tijdens voorlichtingen en nu dus ook via IntoSaxion. Communicatieadviseur bij Saxion, Jeffrey van Rossum:

“Voor aankomend studenten zijn de contacten met Saxionstudenten erg waardevol. Logisch ook, want alleen onze studenten kunnen vanuit hun beleving vertellen hoe het echt is om een opleiding bij Saxion te volgen. We hopen aankomend studenten met IntoSaxion een online ontmoetingsplaats te bieden. Een plek waar ze alle denkbare vragen kunnen stellen en waar gesprekken die tijdens een open dag of een meeloopdag ontstaan, worden voortgezet. Daarbij vragen we onze studenten om zo eerlijk mogelijk te zijn, daar helpen zij aankomend studenten het meest mee.”

Beleving

IntoSaxion draait om de ‘beleving’ van studeren bij Saxion. Het uitwisselen van studie-ervaringen gebeurt meestal in gesprekken tijdens een open dag, meeloopdag of tijdens toevallige sociale contacten. Deze conversaties worden gewaardeerd en smaken vaak naar meer. Reden voor Saxion om een plek te creëren waar studiezoekers op elk gewenst moment en onbeperkt contact kunnen leggen met Saxionstudenten, docenten en oud-studenten voor vragen, ervaringen en tips. Bovendien delen twaalf Saxionstudenten op Intosaxion via korte berichten, foto’s en filmpjes hun studentenleven met geïnteresseerden.

Sociale netwerken

De website IntoSaxion.nl fungeert als wegwijzer voor iedereen die geïnteresseerd is in een opleiding bij Saxion en op zoek is naar ‘gebruikerservaringen’. De interactie verloopt via sociale netwerken zoals Hyves en Facebook. Op dit moment vindt de communicatie plaats op speciale Hyvesgroepen, omdat de meerderheid van de studiekiezers daarvan gebruik maakt. Zodra Facebook onder de doelgroep populairder wordt, kan hier eenvoudig naar worden overgestapt.

Goed idee

Goed idee, en nu nog de verdere uitwerking. Het Twitter-account van @intosaxion kan nog wel een duwtje in de rug gebruiken, de website is nog niet héél bruisend te noemen. Wat aardig is, is dat de studentambassadeurs allemaal een opleiding vertegenwoordigen. Wil je meer weten over de studie Integrale Veiligheidskunde (valt onder Bestuur en Recht) dan kun je bijvoorbeeld terecht bij ambassadeur Henk-Jan de Ruiter. Ik ben wel benieuwd welke rules of engagement er gelden voor die studentenambassadeurs: als ze maar niet gaan krabbelen als ze te diep in het glaasje hebben gekeken; daar ga je met je voorbeeldrol. Interessant trouwens ook, dat Windesheim adverteert op de pagina’s van IntoSaxion op Hyves:

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

5 Reacties

    Monique van Kasteren

    Goed om te zien dat meer hogescholen zich bezig houden met social media! Ook De Haagse Hogeschool maakt gebruik van social media. Op de Open Dag website (www.dehaagsehogeschool.nl/opendag) kun je met je hyvesprofiel aangeven of je aanwezig bent en in welke opleiding je geïnteresseerd bent.

    Daarnaast houden studenten blogs bij en we hebben diverse Facebookpagina’s die door studenten worden beheerd. Elke week kan je via msn chatten met een student en bij diverse opleidingen kun je vragen stellen aan een student van de betreffende opleiding via mail.

    Ook wij hebben goede ervaringen hiermee. Volgens mij zijn er ook wel meer hogescholen die gebruik maken van Social Media.


    5 april 2011 om 09:10
    Jeffrey vna Rossum

    Alle hogescholen en universiteiten zijn volgens mij al langer actief via social media, ook Saxion. And if not, they should be 🙂

    Wat Saxion met dit experiment wil doen is om via één ingang voor ALLE 60 opleidingen/studieroutes één of meer studentambassadeurs bieden die beschikbaar zijn voor aankomend studenten. Momenteel is dat voor tweederde van de opleidingen het geval. Een klein deel van deze ambassadeurs blogt actief over zijn/haar opleiding, maar allemaal zijn ze via Hyves beschikbaar voor vragen en ervaringen. Zoals gezegd, draait het om het ‘verhaal’ van de studenten, feitelijk zijn er geen ‘rules of engagement’.

    Saxion is niet aan het woord, daarom is IntoSaxion geen onderdeel van de Saxion website, maar wel van al onze wervingsactiviteiten. Ook steeds meer oud-studenten stellen zich beschikbaar om hun studie- en werkervaring te delen. We hopen uiteindelijk een community te faciliteren die interessant is voor aankomende, huidige en oud studenten. We delen graag onze ervaringen!

    @Monique: De open dag website is erg mooi geworden! Hoor ik graag meer over, ik neem contact op!


    6 april 2011 om 05:46
    Bucher

    Onze studenten gebruiken Twiducate, Project Noah, LitPick, Teen Ink om gemakkelijk met docenten en groepsgenoten te communiceren. Ze besteden 40 minuten per dag op social media-accounts om ervaringen te delen met hun medestudenten en 20 minuten om huiswerktaken te bespreken.


    14 september 2020 om 05:43

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!